Verhalen over Hitler

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 352

Verhalen over Hitler

In films, zoals HellBoy, en computerspellen, zoals WolfenStein, wordt er gesproken over de experimenten van Hitler. Dat hij met paranormale zaken bezig was etc.

Ik vraag me af wat daar nu eigenlijk van waar. Wie kan me daar wat meer over vertellen.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Verhalen over Hitler

Dit misschien

1

2

Ik moest bij deze vraag direct aan Dr. Josef Mengele
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton


Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Verhalen over Hitler

Karl Maria Wiligut was een raadsman van Heinrich Himmler die, net zoals Himmler, zeer geinteresseerd was in het occulte, het paranormale. Zijn schrijfsels vinden bij neonazi's met paranormale inslag sinds 1990 weer meer aftrek.

Over experimenten heb ik niets gevonden, maar de verwevenheid van mythologie, mysticisme, occultisme, esoterisme met het Nazisme staat hier iets meer samengevat: http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_mysticism#Overview .
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Verhalen over Hitler

Allemaal bedankt voor de links. Ik weet nu wat meer.

Ik heb me nooit zo met de tweede wereld oorlog bezig gehouden, maar het viel mij op dat het occulte en de SS wel eens als een thema in films en computerspellen terugkomt.

Nu kom ik er zelfs achter wat ID Software nu eigenlijke bedoelde met Spear of Destiny. Dat spel heb ik jarenlang gespeeld, maar heb nooit stilgestaan bij waarom dat spel zo heette. Nooit geweten dat Hitler op zoek was naar de lans van Longinus :-)
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Verhalen over Hitler

De Lans van Longinus duikt overal op, ook in Neon Genesis Evangelion en in Witchblade.

Berichten: 252

Re: Verhalen over Hitler

Een leuk boek over Hitlers vermeende occulte connecties is "Le matin des magiciens" van Pauwels/Bergiers, wscnlk voor een spotprijsje te vinden bij je locale slegte en anders via www.antiqbook.nl. Het is natuurlijk wel slecht gedocumenteerde onzin allemaal. Niettemin, een aardig boek.

Ook interessant om eens te lezen, over de mythologie achter het pan-germanisme, "Die Grundlagen des 19. Jahrhunderts" van HS Chamberlain. Hier staat het online: http://www.hschamberlain.net/grundlagen/ab...itt0_index.html In boekvorm vind ik zelf echter wat fijner lezen... Heb beide banden online gekocht voor twintig euro! Echt mooi, al die online antiquariaten. Twee dagen na bestellen al in de brievenbus! Is natuurlijk wel zo anti-semitisch als de pest. Desondanks, een intrigerend boek.

edit mod (Lala): gelieve de Afbeelding knop te gebruiken als u nog iets vergeten bent te vermelden.

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: Verhalen over Hitler

Hitler is op zoek geweest naar de Ark des Verbonds.

Aan dit mysterieuse voorwerp werden enorme krachten toegewezen.

De bezitter zou onoverwinnelijk zijn.

Er zijn aanwijzingen dat een team Duitsers in Languedoc (Fr) opgravingen heeft gedaan.

Berichten: 7

Re: Verhalen over Hitler

jeroentje schreef:In films, zoals HellBoy, en computerspellen, zoals WolfenStein, wordt er gesproken over de experimenten van Hitler. Dat hij met paranormale zaken bezig was etc.

Ik vraag me af wat daar nu eigenlijk van waar. Wie kan me daar wat meer over vertellen.
Je veronderstelling klopt. Het hakenkruis en andere runetekens werden oorspronkelijk in India en de oude romeinse tijd gebruikt. Hitler was gefascineerd door de geschiedenis en was er heilig van overtuigd dat er een soort 'sterke soort' mensen bestond, de Arier, die zou moeten heersen over andere volken. Dat thema heeft hij weer van Darwin afgeleid. Darwin veronderstelde dat alleen de sterkste diersoort zou overleven, sterk in de zin van het vermogen om zich aan te passen aan de omgeving en omstandigheden.

Hitler heeft van veel culturen en boeken een geheel eigen mix van wereldbeschouwing gefabriceerd, en zijn volgelingen gingen hier heel erg in mee (Hess, Himmler). Himmler liet Wewelsburg ombouwen tot een soort 'Ridders van de Ronde Tafel kasteel' en liet onder andere allerlei kruiden kweken.

Ik weet dat er meer over geschreven is, en ook vertaald naar het Nederlands. Als je wilt dat ik op zoek ga naar titels dan moet je dat maar even laten weten.

Oh ja, er zijn zelfs expedities uitgerust naar de Himalaya voor onderzoek. Het idee bestond dat de Nepalezen ergens verwant waren aan Ariers omdat ze zo sterk waren. De film Seven Years in Tibet refereert daar heel eventje en kort aan. Grappig is wel dat het in dezelfde tijd speelde als de beklimming van de Nanga Parbat.
If you choose not to decide you still have made a choice...

Reageer