Springen naar inhoud

[Biologie] tRNA / mRNA

• Log in om te kunnen reageren

Elke

Elke

• >250 berichten
  • 402 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2006 - 12:15

Hoi,

Ik was bezig met een oefenexamen (2004 1e tijdvak) toen ik iets tegenkwam waarvan ik dacht dat ik het snapte, maar dat bleek dus niet zo te zijn :P .
Ik geef als voorbeeld de vraag erbij, dan kan het a.d.h.v. de vraag uitgelegd worden en snap ik het hopelijk de volgende keer wel :roll:!

http://www.eindexame...76xs&relvar=n58
Ga naar deze site, open "24 mei 2004" Opgaven, 1e tijdvak.

Het gaat om vraag 15 en 16.
In figuur 5 zie je een mRNA en een tRNA molecuul. Ik dacht dat het gekronkelde (bovenste) molecuul het tRNA molecuul was, want daar zit een aminozuur aangekoppeld.

Al met al een lang verhaal. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Alsvast bedank!

vraag 15 luidt:
Welk type aminozuur is gebonden aan het tRNA van figuur 5?
A. fenylalanine
B. glutaminezuur
C. leucine
D. lysine

Ik lees altijd van 5' naar 3' en dan zou ik CUU aflezen, in Binas komt dat overeen met antwoord C. leucine. Dit klopt dus niet. Volgend de antwoorden, zou ik eerst moeten kijken wat UUC (omgekeerde volgorde dus) oplevert in mRNA, dat is AAG en dat komt volgens Binas overeen met D. lysine.

Waarschijnlijk maak ik bij vraag 16 een zelfde soort fout.
vraag 16 luidt:
Door mutatie verandert een codon in het mRNA van 5'-CAG-3' in 5'-GAG-3'. Verandert ten gevolge van deze mutatie de aminozuursamenstelling van het door dit mRNA gecodeerde eiwit? Zoja, hoe?

Ik het het 'vertaald' naar tRNA, CAG wordt dus GUC en GAG wordt CUC. Beide combinaties zocht ik op in Binas: GUC staat voor valine en CUC staat voor leucine. Volgens mij zou de aminozuursamenstelling dus wel degelijk veranderen en dan van valine naar leucine.
Volgens het correctiemodel klopt dit echter niet, zij kijken namelijk gewoon welke aminozuren corresponderen met CAG en GAG (dit zijn respectievelijk glutamine en glutaminezuur), volgens hen verandert de aminozuursamenstelling dus ook wel, maar op een andere manier.

Ik vraag mij dus af waarom je niet moet kijken hoe het gecodeerd staat op het tRNA en daar een aminozuur aan koppelen? Want zij kijken dus steeds naar wat er op het mRNA staat en koppelen daar een aminozuur aan.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2006 - 15:04

Met coderen naar aminozuren wordt altijd de sequentie van het mRNA gebruikt.
tRNA heeft de omgekeerde code, maar die moet je maar even vergeten omdat die bijna nooit gebruikt wordt.
Dus als je de tRNA sequentie hebt moet je altijd terug rekenen naar mRNA.

Waarom we alleen naar de mRNA code kijken?
Gewoon omdat dit zo afgesproken is en omdat het makkelijker is voor de vertaling van DNA naar RNA.
Vanaf tRNA vertalen kan ook gewoon, maar dan moet je je tabellen aanpassen want die zijn gemaakt voor mRNA

iris

iris

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2006 - 14:45

Die laatste vraag:
Het mRNA is het RNA dat de 'boodschap overbrengt' welk aminozuur eraangekoppeld wordt. Zoals in de boeken altijd staat, wordt er bij de code van het mRNA in de ribosomen een tRNA molecuul gezocht. Er zal dus als er een mutatie in mRNA plaatsvind een ander tRNA molecuul bij gezocht worden en dus automatisch een ander aminozuur.
Je kijkt dan naar de code voor het mRNA wat het aminozuur is die aan het bijpassende tRNA molecuul hangt. Dus de codes die je leest zijn inderdaad alleen voor mRNA en houden al rekening met het tRNA molecuul die eraan komt.
Zoals tRNA als woord al zegt (t=transport), is dit voor het vervoeren van de aminozuren.

vraag 15 vind ik ook lastig.
In het ribosoom wordt het mRNA afgelezen van 5'naar 3'. Dit is het codon. Het triplet van het tRNA is een anticodon, het tegenovergestelde van het codon. Dat moet er dus in het mRNA molecuul zijn: CUU:GAA staan. Wat dus AAG is..
huh?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures