Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

Moderator: Rhiannon

Berichten: 9

Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

Ik heb het al zo vaak gelezen dat alle mannen en vrouwen meerdere dingen tegelijk kunnen doen en mannen absoluut niet.

In mijn omgeving merk ik ook wel dat het vaak zo is maar ik zie ook zeer veel uitzonderingen.

Bijvoorbeeld zelf kan ik veel dingen tegelijk doen eten koken en TV kijken, of koken en bellen. wel veel dingen.

Lezen en praten kan wel tegelijk maar kost veel moeite.

Maar mijn moeder kan bijna niets tegelijk doen en ook van andere vrouwen die ik ken, zijn er veel die het niet kunnen.

Ook zijn er wel mannen die kunnen multitasken.

Zelf ben ik ook weer niet normaal want ik heb ondanks dat ik een vrouw ben toch wel een hele goede ruimtelijk inzicht, daar had ik met wiskunde geen problemen mee.

wel ben ik het er mee eens dat de meerderheid van de mannen niet kan multitasken en de meeste vrouwen niet kunnen file parkeren. Zelf kan ik heel goed achteruit inparkeren maar fileparkeren gaat bij mij ook nooit in 1 keer.

Maar ik ken wel een vrouw die de auto 1in 1 keer erin schuift.

en ook wel weer mannen die het niet kunnen al kloppen de stellingen meestal wel.

Maar waar het mij om gaat is wat zijn nu de echte verhoudingen want dat de stellingen meestal kloppen betekent niet dat het altijd klopt. want ook mannen die kunnen multitasken zijn toch vaak verder gewone mannen.

Nogmaals ik merk dat het meestal wel klopt maar meestal is niet altijd.

Berichten: 672

Re: Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

De verschillen bestaan maar worden uitvergroot door omgevingsfactoren,ook de perceptie van die verschillen is groter dan de realiteit.

Het idee dat vrouwen beter multitasken zal er voor zorgen dat meer vrouwen voor dergelijke opdrachten zullen worden gekozen bvb,wat het vooroordeel weer versterkt.

Als je dus twee kandidaten (M en V) hebt voor een opdracht waar multitasken nodig is zou je wel eens bedrogen kunnen uitkomen als je het geslacht als belangrijkste factor laat spelen.

Als je 500 arbeidskrachten zou nodig hebben en je moet kiezen tussen 500 mannen of 500 vrouwen dan kies je best voor vrouwen.

Enneuh..ik zou ook moeilijker parkeren moest ik zo in de gaten worden gehouden als een parkerende vrouw :wink:

VG Peter
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

Het verschil zit 'm in de opbouw van de hersenen. Mannen- en vrouwenhersenen zijn verschillend. Sommige delen bevatten bij de vrouw meer zenuwcellen terwijl de man daar mindere heeft en omgekeert.

De ontwikkeling van de hersenen wordt gestuurd door oestrogeen (voor vrouwen) en testosteron (voor mannen).

Uit psychologische onderzoeken is gebleken dat vrouwen over het algemeen beter zijn in taal, een fijnere motoriek hebben en beter kunnen rekenen. Mannen zijn weer beter in patroonherkenning, wiskundig redeneren en ruimtelijk denken.

Mijn vermoeden is dat als mannen kunnen "multitasken" ze ook meer vrouwelijke hormonen in zich hebben en vrouwen die goed zijn in techniek, meer mannelijke hormonen.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Berichten: 672

Re: Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

Mijn vermoeden is dat als mannen kunnen "multitasken" ze ook meer vrouwelijke hormonen in zich hebben en vrouwen die goed zijn in techniek, meer mannelijke hormonen.
Ik denk dat je hier de omgevingsfactoren onderschat en de biologische overschat Jeroen.

VG Peter
huh?

Berichten: 108

Re: Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

Het is ook aangetoond (helaas geen bron) dat vrouwen beter kunnen multitasken dan manner. Of preciezer: het meerdere dingen tegelijk kunnen doen is een aangeboren aanleg. Vrouwen hebben die aanleg vaker dan mannen. Wat dus niet wil zeggen dat uitsluitend (of alle) vrouwen dat multitasken kunnen.
(-% Twistedmind %-)

Berichten: 18

Re: Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

Bij vrouwen zijn de hersenen ook meer gelateriliseerd, waarbij de mannen hun linkerhersenhelft over het algemeen meer ontwikkeld is.

Verder is het corpus calosum van de vrouw ook iets groter, dacht ik me te herinneren

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

Zuiderpark schreef:Bij vrouwen zijn de hersenen ook meer gelateriliseerd, waarbij de mannen hun linkerhersenhelft over het algemeen meer ontwikkeld is.

Verder is het corpus calosum van de vrouw ook iets groter, dacht ik me te herinneren
Hélas,

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...post&pid=120971
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 672

Re: Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

Zuiderpark schreef:Bij vrouwen zijn de hersenen ook meer gelateriliseerd, waarbij de mannen hun linkerhersenhelft over het algemeen meer ontwikkeld is.

Verder is het corpus calosum van de vrouw ook iets groter, dacht ik me te herinneren
Het Corpus callosum zou bij mannen groter zijn doch verkleinen met de leeftijd,terwijl het bij vrouwen gelijk blijft.

Hersenen zouden net bij mannen ,voor bepaalde taken,meer gelateraliseerd zijn,wat betekend dat vrouwen eerder beide hersenhelften gebruiken (bij taal bvb)

Het blijkt moeilijk uit te maken in hoeverre die verschillen door psychosociale dan wel door aangeboren factoren te verklaren zijn. Leerprocessen veroorzaken ook veranderingen in de hersenen.

Mannen zouden 1/7 meer hersenmassa hebben dan vrouwen,boze tongen beweren dat ze 't niet zouden klaren met minder. :wink:

Vrouwen zouden verhoudingsgewijs meer verbindingen hebben doch minder cellen.

Er zou een gebied in de thalamus zijn dat bij mannen 2,5 keer groter is dan bij vrouwen en men vermoedt dat dit gebied verband zou houden met sexuele identiteit.

VG Peter
huh?

Berichten: 18

Re: Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

wat bedoel je ?

Berichten: 18

Re: Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

peterA schreef:
Zuiderpark schreef:Bij vrouwen zijn de hersenen ook meer gelateriliseerd, waarbij de mannen hun linkerhersenhelft over het algemeen meer ontwikkeld is.

Verder is het corpus calosum van de vrouw ook iets groter, dacht ik me te herinneren
Het Corpus callosum zou bij mannen groter zijn doch verkleinen met de leeftijd,terwijl het bij vrouwen gelijk blijft.

Hersenen zouden net bij mannen ,voor bepaalde taken,meer gelateraliseerd zijn,wat betekend dat vrouwen eerder beide hersenhelften gebruiken (bij taal bvb)

Het blijkt moeilijk uit te maken in hoeverre die verschillen door psychosociale dan wel door aangeboren factoren te verklaren zijn. Leerprocessen veroorzaken ook veranderingen in de hersenen.

Mannen zouden 1/7 meer hersenmassa hebben dan vrouwen,boze tongen beweren dat ze 't niet zouden klaren met minder. :wink:

Vrouwen zouden verhoudingsgewijs meer verbindingen hebben doch minder cellen.

Er zou een gebied in de thalamus zijn dat bij mannen 2,5 keer groter is dan bij vrouwen en men vermoedt dat dit gebied verband zou houden met sexuele identiteit.

VG Peter
ik haalde het door de war idd van die lateralisatie, is ook al weer 5 jaar geleden dat ik het geleerd heb :P

Taal centra zitten toch hoofzakelijk links ? Broca's area enz. ?

Ik moet echt weer eens een boek openslaan voordat ik mijn wijsheiden hier aan het spuien ben hehe :roll:

Berichten: 672

Re: Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

Zuiderpark schreef:ik haalde het door de war idd van die lateralisatie, is ook al weer 5 jaar geleden dat ik het geleerd heb :P

Taal centra zitten toch hoofzakelijk links ? Broca's area enz. ?

Ik moet echt weer eens een boek openslaan voordat ik mijn wijsheiden hier aan het spuien ben hehe :P


De wet van de remmende voorsprong Zuiderpark! :wink:

Taal zit hoofdzakelijk links,Broca ,Wernicke en de verbindingen ertussen.

Ook rechts heeft beperkte mogelijkheden tot taal,bij vrouwen worden die meer benut.

Stotteren en dergelijke zou daarom meer bij mannen voorkomen..

k' ken ik u erg..gens v'..van j'.;jufffff'..rouw? :roll:

VG Peter
huh?

Berichten: 9

Re: Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

Het blijkt moeilijk uit te maken in hoeverre die verschillen door psychosociale dan wel door aangeboren factoren te verklaren zijn. Leerprocessen veroorzaken ook veranderingen in de hersenen.
dan zou het dus voor iedereen mogelijk moeten zijn typisch mannelijke of typisch vrouwelijke dingen te kunnen leren. multitasken of ruimtelijk inzicht.

Ik heb eens iets op discovery gezien over Londense taxichauffeurs deze hadden allemaal een overeenkomst die terug te bvinden was in de hersenen, dit kwam doordat ze in de loop van de tijd als het ware een kaart van Londen in hun hersens hadden geleerd.

Ze hadden daardoor iets ontwikkeld wat op 1 of andere manier door wetenschappers was terug te zien.

Berichten: 672

Re: Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

Tessa schreef:dan zou het dus voor iedereen mogelijk moeten zijn typisch mannelijke of typisch vrouwelijke dingen te kunnen leren. multitasken of ruimtelijk inzicht.

Ik heb eens iets op discovery gezien over Londense taxichauffeurs deze hadden allemaal een overeenkomst die terug te bvinden was in de hersenen, dit kwam doordat ze in de loop van de tijd als het ware een kaart van Londen in hun hersens hadden geleerd.

Ze hadden daardoor iets ontwikkeld wat op 1 of andere manier door wetenschappers was terug te zien.
Ooit zou een mannelijke tweeling bestudeerd zijn waarvan eentje een stuk van de penis was verloren en vervolgens geopereerd en als een meisje opgevoed werd,hij/zij werd ook heel vrouwelijk in voorkeuren en gedragingen.Omgevingsfactoren dus.

Van die Cognitieve kaarten daar heb ik ook al van gehoord,die zouden ratten ook maken in een doolhof waar voedsel wordt verstopt.(niet dat ik Londense cabdrivers met ratten wil vergelijken hoor :wink: )

VG Peter
huh?

Berichten: 9

Re: Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

Hoe oud was die jongen toen hij zijn penis verloor?

Ik heb ook weleens over baby's gehoord waarbij twijfel over het gesllacht bestond bij de geboorte. dezen werden dan zeg maar geopereerd tot een bepaald geslacht maar werden in hun latere leven zeer ongelukkig hiermee.

Berichten: 672

Re: Kunnen alle vrouwen multitasken en geen enkele man.

Tessa schreef:Hoe oud was die jongen toen hij zijn penis verloor?

Ik heb ook weleens over baby's gehoord waarbij twijfel over het gesllacht bestond bij de geboorte. dezen werden dan zeg maar geopereerd tot een bepaald geslacht maar werden in hun latere leven zeer ongelukkig hiermee.


Als ik t goed voorheb in 't eerste levensjaar,ongeluk bij een besnijdenis denk ik.

Het ging vooral om de grote verschillen tussen de twee ,die enkel door opvoeding of de operatie (en verder behandeling) konden veroorzaakt zijn.
huh?

Reageer