[scheikunde] Alternatieve aantoning van olie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[scheikunde] Alternatieve aantoning van olie

Hallo,

Dit is wederom een examenvraag (versimpelt)

Ik heb olijfolie, dat voornamelijk bestaat uit glyceryltri-esters (1,2,3 propaantriol en vetzuren (C17H33).

Er zitten C=C bindingen in. Ik moet dit aantonen door er een stof bij te gooien. Als (mogelijke) antwoorden geeft het examen het toevoegen van broomwater of joodwater, waarin de oplossing ontkleurt.

Ik had zelf als antwoord. Het toevoegen van HCl, waarbij de Cl- een additiereactie uit voert, en het vrije H+ met een z/b-indicator kan worden gemeten

is dit een juist antwoord, of reageert het H+ ook met de ester?

alvast dank voor de moeite :wink:

Berichten: 129

Re: [scheikunde] Alternatieve aantoning van olie

HCL is een sterke zuur die goed op lost. Dus HCL==> H + Cl (met lading). Als je de PH meet dan meet je dus de hoeveelheid H+ (of H30+). Deze zal dus alleen afhangen van de hoeveelheid HCL dat je in de oplossing hebt gestopt. Want of er 5 mol HCl reageert of 10 Mol, alle HCL splits zich in ionen. Dus zul je alle H+ meten.

Dus wat jij zegt is fout.

Onthoud dat wanneer er additiereacties moeten plaatsvinden je vaak Jood gebruikt. Men spreekt ook vaak van de joodgetal van een bepaald olie.
Nil desperandum Deo duce- Wanhoopt niet want God leidt

Berichten: 288

Re: [scheikunde] Alternatieve aantoning van olie

men gebruikt meestal I2 omdat dit visueel zeer gemakkelijk te volgen is als men een beetje zetmeel toevoegd: I2 met zetmeel is blauw en I- met zetmeel is kleurloos; dus als I2 bindt aan de dubbele binding zal de blauwe kleur verwijnen

Reageer