Hoe landen op vliegdekschip?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Hoe landen op vliegdekschip?

Hallo,

Een aantal dagen geleden was er op national geographic een reportage over een groot vliegdek schip. hierin zij een piloot die op zo iets land dat hij geduurende 17sec tijd had om een kruisje midden tussen twee verticale streepjes te krijgen. Nu dacht ik dat die altijd vol automatisch landen op zo'n schip dus toch niet.

Weet hier iemand meer over?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Hoe landen op vliegdekschip?

Weet je zeker dat het een kruisje was? In de reportage die ik ken wordt het "fresnel lens optical landing system" uitgelegd. Evident is hier dat de vlieger door een lenzen systeem een zogenaamde “meatball” ziet. Dat is niets anders dan een amber kleurige cirkel die hij moet oplijnen met 5 groene cirkels. Amber cirkel hoog dan jij ook te hoog, amber cirkel laag dan jij ook te laag. Veel te laag, dan alles rood.

Een vliegtuig kan alleen automatisch landen als hij een uitgezonden signaal naar beneden volgt. Ik denk dat ze dat bij de marine een wat al te makkelijke manier vonden om hun positie te verraden.

Berichten: 2.589

Re: Hoe landen op vliegdekschip?

idd zou wel eens eenvoudig zijn om je positie te verraden maar ik dacht het toch ooit is gehoord te hebben maar goed.

Dergelijke systeem (optisch) is wel interesant denk ik omdat het (zoals ik denk) niet gebruikt maakt van enige elektronica of dergelijke meer die kan kapot gaan wordt dit mss ook voor burger doeleinden gebruikt? als soort van reserve.

Iemand idee waarover ik hier meer info vindt? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Hoe landen op vliegdekschip?

In de burgerluchtvaart worden inderdaad ook landing systemen gebruikt die gebaseerd zijn op lampen die onder verschillende hoeken een andere kleur licht uitzenden. Google bijvoorbeeld maar eens op VASI of PAPI.

Deze lichtbakken staan naast het landingsgebied van de landingsbaan en zijn er vooral voor om de vlieger te assisteren bij een visuele nadering (als tegenovergestelde van een instrument nadering). Deze dient hierbij zelf zijn aanvlieghoek te kiezen door naar de baan te kijken. Dit kan echter verraderlijk moeilijk zijn als de baan bijvoorbeeld veel breder is of onder een andere helling dan die op zijn thuisbasis. Een PAPI of een VASI is dan een handig hulpmiddel om op een goed glijpad te blijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoe landen op vliegdekschip?

Het landen is inderdaad handwerk, in tegenstelling tot de start (voor de F/A-18 Super Hornet)

Het kruis waar je van spreekt zie je vanuit een camera in het dek.

Afbeelding
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Hoe landen op vliegdekschip?

Mrtn schreef:Het landen is inderdaad handwerk, in tegenstelling tot de start (voor de F/A-18 Super Hornet)

Het kruis waar je van spreekt zie je vanuit een camera in het dek.

Afbeelding
Vroeger was het puur handwerd en werd de piloot bijgestaan door de "batsman" die met de bats in handen aanwijzigingen gaf en als het goed ging een teken gaf van gas dicht. Door de Engelse marine officier Goodhart werd de deklandingsspiegel bedacht. Dit is een instelbare holle spiegel waarin een aantal lampen een lichtbundel projecteren. Hij was instelbaar omdat elk type vliegtuig een andere glijhoek voor de landing heeft. De spiegel kon dus snel aangepast worden. Vanaf het achterdek schijnen er vier oranje lichten in de spiegel, waarin dan een oranje bol "meatball" zichtbaar wordt. Aan beide zijden van de spiegel bevinden zich een rij groene lampen. De vlieger moet er nu zorg voor dragen dat de oranje bol in een lijn zit met de groene lampen. Zit hij te hoog zit de oranje bal te hoog en zit hij de laag zit de oranje bal onder de groene lijn. Hij wordt tevens geassisteerd door de deklandingsofficier, tegenwoordig via de radio en eventueel door de deklandingsradar. Op de spiegel zitten nog de sluitgas- en doorstartlichten. Deze worden bedient door de deklandingsofficier. Als de groene lampen boven de spiegel branden betekent dit gas dicht je kan landen. Als er twee rode lampen, links en rechts boven de spiegel gaan branden betekent dit vol gas en doorstarten, je zit niet goed ten opzichte van het vliegdek en je kan niet landen. Zie ook foto's en een voorbeeld op de site www.vlaggeschipsmaldeel5.nl

MVG Steven Visser.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Hoe landen op vliegdekschip?

Vroeger was het puur handwerd en werd de piloot bijgestaan door de "batsman"


De signalen die de vlieger krijgt zijn dan wel geautomatiseerd, het landen zelf blijft echter nog steeds gewoon handwerk.

Hoe mooi het systeem van Goedhart ook werkt, daar zal voorlopig niks aan veranderen.

Berichten: 42

Re: Hoe landen op vliegdekschip?

Buiten het feit dat een vliegdekschip zo een electronisch geleidingssysteem kan missen als de pest omwille van het gemak dat vijandelijke toestellen zouden krijgen om het te vinden zijn er nog wel wat technische redenen. Er zijn namelijk twee soorten antennes nodig, de eerste om de electronische aslijn van de baan te bepalen en een tweede voor de daalhoek. Als men deze alsnog zou plaatsen dan zouden zij serieuze obstakels voor aanvliegende en vertrekkende toestellen zijn. Als tweede reden moeten de antennes op bepaalde afstanden van de baan staan om stabiele magnetische velden te verkrijgen. Als derde reden dat het moeilijk zal gaan is al het staal van het schip dat gaat storen en het water erom heen, een stabiel en betrouwbaar signaal zal zeer moeilijk zijn.

Reageer