Springen naar inhoud

[Optica] UV-straling en glas

• Log in om te kunnen reageren

Psychonaut

Psychonaut

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2006 - 14:07

Ik heb altijd geleerd dat UV-straling door glas wordt tegengehouden. Als je binnen zit, en buiten schijnt de zon, kun je bijv. niet bruin worden. En een "UV-protected" zonnebril is gewoon een ander woord voor "zonnebril van glas".

Maar hoe zit dat met UV lampen? De lampen in een zonnehemel zijn toch ook van glas gemaakt, of is dit ander materiaal? Kan iemand mij hier uitleg over geven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2006 - 15:13

Zou het kunnen dat aan glas een UV-filter wordt toegevoegd?

http://en.wikipedia.org/wiki/Glass
Volgens Wiki:

Ordinary glass partially blocks UVA (wavelength 400 and 300 nm) and totally blocks UVC and UVB (wavelengths shorter than 300 nm) due to the addition of compounds such as soda ash (sodium carbonate).

Onder "Glass ingredients" staat ook nog wat over UV & filters.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

lucifer

lucifer

• >100 berichten
  • 146 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2006 - 16:03

hallo,

Bij analyses waarbij in het ultra violette gebied gemeten wordt, gebruikt met cuvetten die gemaakt zijn van kwarts. Het zou best kunnen dat ze materialen gebruiken bij UV lampen die op kwarts lijken

Groet Emil
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2006 - 20:42

Jup, echte UV lampen zijn zo duur omdat ze van kwartz gemaakt zijn. Je hebt geen coating nodig voor je glas om UV tegen te houden ik geloof dat 95-99% wordt tegen gehouden door het glas. Het hele polaroid verhaal is om schittering in het water tegen te houden. Het ketsen van het zonlicht op water, geeft een zwieper tegen het licht waardoor er een polarisatie ontstaat die je kan wegnemen met polaroid. Verder zullen er coatings op zitten om het praktisch 100% tegen te houden, maar je glazen ruiten houden het meeste van nature tegen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Psychonaut

Psychonaut

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2006 - 20:50

Jup, echte UV lampen zijn zo duur omdat ze van kwartz gemaakt zijn. Je hebt geen coating nodig voor je glas om UV tegen te houden ik geloof dat 95-99% wordt tegen gehouden door het glas. Het hele polaroid verhaal is om schittering in het water tegen te houden. Het ketsen van het zonlicht op water, geeft een zwieper tegen het licht waardoor er een polarisatie ontstaat die je kan wegnemen met polaroid. Verder zullen er coatings op zitten om het praktisch 100% tegen te houden, maar je glazen ruiten houden het meeste van nature tegen.

Super! Bedankt vooe je duidelijke antwoord. :roll:

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2006 - 19:38

Super! Bedankt vooe je duidelijke antwoord. :roll:

Zeer veel stoffen reflecteren licht en polariseren dat. Kijk maar eens op de bladeren (glanzende was) van planten en draai je polaroid, dan zie je de weerkaatsing uitdoven.

Waar het glas van UV lampen van gemaakt zijn weet ik niet. Ik dacht altijd dat dat een speciaal soort glas was, maar ze zijn bereduur. Een bepaalde stof houd ook zichtbaar licht tegen (nikkel dacht ik) en dan heb je een UV lamp zoals ze die voor mineralen gebruiken, of om een autoruit te repareren met 2K lijm.

Glas en kwarts zijn heel andere stoffen . Kwarts is een gekristaliseerde stof SiO2 en glas is niet uitgekristalliseert, deze bevind zich in de glasfase.
Het eerste wiel was echt niet rond

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures