Koningswater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 27

Koningswater

Zou je met koningswater (aqua regia) ook door gewone metalen (zoals ijzer of koper) heen kunnen 'bijten'? Ik neem aan van wel, maar ik vind voornamelijk informatie over koningwater in combinatie goud en platina.

En hoe lang duurt zo'n reactie? Is dit urenwerk of ben je binnen 3 minuten door een fietsframe heen? (Niet dat dit de bedoeling is, maar voor het idee.)

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Koningswater

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aqua_regia

Hier staat het antwoord al. Er zijn een paar uitzonderingen.

Berichten: 27

Re: Koningswater

Ook enig idee over de reactiesnelheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Koningswater

Nee, maar het lijkt me dat er geen katalysator nodig is.

Een en ander zal ook afhangen van contactoppervlak, dikte van materiaal waarmee je doorheen wilt 'bijten'.

Berichten: 27

Re: Koningswater

Bedankt!

Verder las ik dat je koningswater het best kunt gebruiken direct na het mengen, aangezien het zijn 'kracht' verliest na een tijd.

("Due to the formation of volatile nitrosyl chloride and chlorine, aqua regia will quickly lose its effectiveness. Therefore, it should be mixed immediately before use.")

Nou ben ik goed in Engels maar formation of volalite nitrosyl chloride and chlorine is iets te hoog gegrepen. Kan iemand dit uitleggen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Koningswater

Due to the formation of volatile nitrosyl chloride and chlorine, aqua regia will quickly lose its effectiveness. Therefore, it should be mixed immediately before use
Vanwege de vorming van het vluchtige nitrosylchloride en choorgas verliest koningswater snel haar effectiviteit. Dus moet het direct voor gebruik gemengd worden. 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Koningswater

Waar kan je dat goedje kopen? 8)
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Koningswater

Je kan het dus niet kopen. Zelfs al zou je het kopen, dan is het weinig reactief aangezien je het meteen na mengen moet gebruiken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 27

Re: Koningswater

Je kan het dus niet kopen. Zelfs al zou je het kopen, dan is het weinig reactief aangezien je het meteen na mengen moet gebruiken.
Gewoon zoutzuur en salpeterzuur kopen lijkt me. En dan mengen in verhouding 3:1?

Wel direct gebruiken dus :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Koningswater

Inderdaad; zoutzuur is bij de bouwmarkt verkrijgbaar voor een euro of anderhalf per liter. Salpeterzuur weet ik zo 1,2,3 niet waar je het gauw kunt krijgen.
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Koningswater

Koningswater (of aqua regia) is de triviale naam voor het 3:1-mengsel van geconcentreerd zoutzuur en geconcentreerd salpeterzuur.
Geconcentreerd zoutzuur is 37% (12M) is dit ook verkrijgbaar?

Meestal is het 1M wat er verkocht wordt, dit lijkt me wat aan de lage kant voor koningswater.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Koningswater

12 M is in ieder geval niet in de vrije handel voor particulieren verkrijgbaar.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Koningswater

En dat is maar goed ook :roll:

Leuk is als je een balletje aluminiumfolie in koningswat gooit, dan weet je pas goed waar je mee te maken hebt :D
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 27

Re: Koningswater

André B. schreef:En dat is maar goed ook :roll:  

Leuk is als je een balletje aluminiumfolie in koningswat gooit, dan weet je pas goed waar je mee te maken hebt :D
Oeh wat gebeurd er dan? Puur uit interesse natuurlijk 8)

Berichten: 179

Re: Koningswater

Ook enig idee over de reactiesnelheid?
Waar wij het wel voor gebruikten was om een massief stukje goud (7 gram) op te lossen t.b.v. een verguldbad.

Hiertoe maakten we wat koningswater en deden dit, met het goud, in een glazen kolfje.

Om de reactiesnelheid te bevorderen zetten we een koperen potje met zand op een gaspit en drukten het kolfje met koningswater in het zand, zodat het één niet omviel en twee geleidelijker verwarmde.

Na ongeveer 10 minuten, wanneer de vloeistof nagenoeg verdampt was, werd het goud als het ware vloeibaar, sloeg neer tegen het glas van de kolf en was dan geschikt om met de rest van het verguldbad te mengen. Dit leek een soort omslagpunt.

Je moest het wel goed in de gaten houden, want wachtte je te lang dan was je goud verdampt.

Ik moet je wel vertellen dat wij tijdens dit proces altijd verschrikkelijk moesten hoesten van de dampen. Toen werd er allemaal nog niet zo nauw gekeken m.b.t. afzuiging e.d., maar probeer dit maar liever niet thuis.

Reageer