Springen naar inhoud

V12 rover meteor


  • Log in om te kunnen reageren

#1

kiefhorst

    kiefhorst


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2006 - 18:02

wij zijn al een tijdje actief in de tractorpuling en zijn nu bezig om een minipuller te bouwen met een V12 rovermeteor.
Het is standaard een viertakt motor wij zijn bezig om er een tweetakt van te maken maar dit doe je niet zomaar de reden hierachter is, omdat je maar 950 kg mag wegen incl. bestuurder. Dus moet je zo licht mogelijk bouwen.
Aangezien een tweetakt aanzienlijk lichter is dan een viertakt en je er 1,7X meer vermogen uit kunt halen dachten wij dat dit mischien wel eens een goed alternatief zou kunnen zijn.
Naar onze eigen mening hebben wij geconstanteerd dat je niet met spoelpoorten kan gaan werken omdat het een V motor is(geen optimale spoeling in je onderblok en daarbij nog eens extra slijtage). maar dat je het mengels er doormiddel van een injectie systeem in spuit.
Het onderblok wordt net als een viertakt appart gesmeert door de oliekanalen, doormiddel van een oliepomp.
De kop met de kleppen erin wordt vervangen door een aluminium kop zonder kleppen met daarin alleen twee bougies.
de bussen worden ook verwijderd en deze worden vervangen door bussen met een inlaat en een uitlaat poort.
Van oorsprong is het een watergekoelde motor maar door het brandstof systeem te vervangen door metanol (metanol is de koeling voor de motor) hopen wij dit te kunnen laten vervallen (evt. koelribben op de bussen te maken voor extra koeling).
De inlaat wordt verbeterd door er nog eens een blower bij op te zetten of gebruik te maken van een turbo (meningen verschillen hierover wie kan het meeste vermogen produceren).
De uitlaat weten we nog niet maar aangezien dat dit een heel belangrijk onderdeel is van een tweetakt moeten we ons daar nog eens goed in verdiepen
De ontsteking is bij ons ook nog een ? maar dit zal mischien wel goed opgelost kunnen worden door meerdere tweetakt ontstekingen met elkaar te koppelen.

wie heeft er enig idee over of dit mogelijk is en wil ons daarbij helpen

Met vriendelijk groet,

Herbert Gerritsen Mulkes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 mei 2006 - 02:34

Voor een traktorpull heb je koppel nodig.
Volgens mij kan een viertakt meer koppel leveren dan een twee takt.

#3

Remi

    Remi


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2006 - 18:48

Voor een traktorpull heb je koppel nodig.
Volgens mij kan een viertakt meer koppel leveren dan een twee takt.


Nee, twee en viertact heeft te maken met de omwenteling in contrast tegen de arbeids slag.
Met een tweetact heb je om de rotatie van de krukas een arbeids slag, met viertact is dat om de twee slagen. Respectievelijk twee en vier slagen dus, vandaar twee en viertact.
Doordat je tweetact gebruikt, heb je dus theoretisch tweemaal het vermogen van een zelfde motor op viertact. Viertact loopt alleen mooier en schoner.

koppel is gerelateerd aan de verplaatsing van het mengsel en de verhouding van de vertanding.

wij zijn al een tijdje actief in de tractorpuling en zijn nu bezig om een minipuller te bouwen met een V12 rovermeteor.
Het is standaard een viertakt motor wij zijn bezig om er een tweetakt van te maken maar dit doe je niet zomaar de reden hierachter is, omdat je maar 950 kg mag wegen incl. bestuurder. Dus moet je zo licht mogelijk bouwen.  
Aangezien een tweetakt aanzienlijk lichter is dan een viertakt en je er 1,7X meer vermogen uit kunt halen dachten wij dat dit mischien wel eens een goed alternatief zou kunnen zijn.  
Naar onze eigen mening hebben wij geconstanteerd dat je niet met spoelpoorten kan gaan werken omdat het een V motor is(geen optimale spoeling in je onderblok en daarbij nog eens extra slijtage). maar dat je het mengels er doormiddel van een injectie systeem in spuit.  
Het onderblok wordt net als een viertakt appart gesmeert door de oliekanalen, doormiddel van een oliepomp.
De kop met de kleppen erin wordt vervangen door een aluminium kop zonder kleppen met daarin alleen twee bougies.
de bussen worden ook verwijderd en deze worden vervangen door bussen  met een inlaat en een uitlaat poort.  
Van oorsprong is het een watergekoelde motor maar door het brandstof systeem te vervangen door metanol (metanol is de koeling voor de motor) hopen wij dit te kunnen laten vervallen (evt. koelribben op de bussen te maken voor extra koeling).
De inlaat wordt verbeterd door er nog eens een blower bij op te zetten of gebruik te maken van een turbo (meningen verschillen hierover wie kan het meeste vermogen produceren).
De uitlaat weten we nog niet maar aangezien dat dit een heel belangrijk onderdeel is van een tweetakt moeten we ons daar nog eens goed in verdiepen
De ontsteking is bij ons ook nog een ? maar dit zal mischien wel goed opgelost kunnen worden door meerdere tweetakt ontstekingen met elkaar te koppelen.

wie heeft er enig idee over of dit mogelijk is en wil ons daarbij helpen

Met vriendelijk groet,

Herbert Gerritsen Mulkes


Ik denk dat je hem toch een viertact moet laten, hem ombouwen naar tweetact heeft veel meer complicaties dan je denkt en persoonlijk denk ik zelfs dat de aanpassingen zwaarder wegen dan de viertact opstelling. Een V opstelling maakt de situatie er niet makkelijker om. Gewichtsbesparing is denk ik niet iets wat je mee moet nemen in de afweging om het blok om te bouwen.

Ik weet niet wat de classificatie is waarin jullie bezig zijn en hoeveel er mag (belangrijker is wat je budget is). Naar ik weet heeft de V12 meteor klepstoterstangen, je zou deze kunnen vervangen door een DOHC opstelling. De carburateurs vervangen door een injectie systeem. Met ITB's kan je een hele hoop en heb je vrij direct vermogen maar je geeft zelf al aan te gaan werken met geforceerde beademing. Als je de kop gaat vervangen, zorg dat ie hemisferisch is. Meerdere bougies per cylinder zou ik niet doen, er zijn bougies die meerdere vonkbruggen maken en dus kan je dat daarmee afvangen. (brisk heeft mooie)

Ik zou het blok geschikt maken voor hoge toeren, dwz: harde bussen in de cylinders, gesmede zuigers, aangepaste drijfstangen, RVS kleppen en vergeet niet de juiste klepveren erin te zetten anders je kleppen gaan zweven. En last but not least, vergeet je lagers niet.
Dry sump systeem maakt de boel ook weer lichter en je hebt geen weerstand meer van de krukas die in de olie aan het woelen is.
Aangezien je hoog in de toeren gaat werken, is een Turbo aan te raden. Die geeft meer vermogen met meer verplaatsing. Een blower is meer voor de lage toeren. Lachgas is overigens ook heel mooi spul, samen met methanol in een motor geeft dat heel wat vermogen. Methanol kies je overigens eerder om detonatie tegen te gaan, dan het je blok moet koelen.

Ik zal eerder de materialen van de verdere constructie lichter kiezen, dan de motor aan te passen op tweetact. chromium molybdenum is een heel mooi sterk metaal om een licht maar sterk buizenframe te maken. Titanium is 7 keer lichter als staal en 3 keer sterker!! Voor beide geld dat je echt moet kunnen lassen

Overigens zijn er veel lichtere blokken met veel meer potentie te krijgen dan de V12 Meteor. Met een V8 hemi bigblock van alumineum is heel wat peekaatjes te creeren voor de helft van het gewicht. De onderdelen hiervoor zijn veelal off the shelf en zijn een stuk goedkoper dan voor de v12.

#4

JdM

    JdM


  • >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2006 - 17:24

Nou, een 4-taktmotor levert wel degelijk meer koppel, met dezelfde cilinderinhoud. Vertanding heeft daar niets mee te maken, koppel kun je meten aan de krukas.
Koppelgrootte wordt veroorzaakt door het moment waarop er maximale vulling is in de verbrandingsruimte bij een bepaald toerental, dit is bij een 4-takt altijd groter bij dezelfde cilinderinhoud dan van een 2-takt.
Dat komt deels door de spoeling in een 2-takt motor, omdat in een 2-taktmotor de inlaatslag deels samenvalt met de uitlaatslag, ze overlappen elkaar van onderuit de spoelruimte, daardoor krijg je een geforceerde verwijdering van verbrande stoffen welke deels de uitlaat ingaan. M.a.w. er wordt een deel inlaatgas gebruikt om de uitlaatgassen weg te krijgen en daarom is er m.i. altijd een lager koppel.

Verder is dat ook het probleem van de TS, je krijgt niet zo makkelijk je verbrandingsruimte leeg zonder spoeling van onderuit, dat heb je echt nodig.
Kijk ook maar eens naar 2-takt dieselmotoren, misschien dat je daar wat inspiratie mee op kan doen, succes. En laat even weten wat je uiteindelijk gaat doen :roll:





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures