[Vloeistofmechanica] Bevriezen m2 zuiver/suiker en zoutwater

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 218

[Vloeistofmechanica] Bevriezen m2 zuiver/suiker en zoutwater

Hoi allen,

Voor het vak energiebalans, dienen wij een paper te maken voor een zelfverzonnen onderwerp.

Ik heb samen met mijn studiegenoot, het volgende in gedachte:

Stel je hebt een vrieskist, met een capaciteit x. (Zeg tot -18 m2)

Hoe lang duurt het dan voordat je een kuub zuiver/zout/suiker water (stel zonder mal) in wilt vriezen?

Weet iemand waar ik hier duidelijke gerichte theorie over kan vinden?(Boeken, internet e.d.)?

Ik heb al in de zoekfunctie gezocht, maar echt veel nuttigs heb ik niet gevonden.

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...4877&hl=ijsblok

Met vriendelijke groet,

Luders

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Vloeistofmechanica] Bevriezen m2 zuiver/suiker en zoutwater

Je zou natuurlijk het kunnen testen met 0.01, 0.05 en 0.1 kuub water bijvoorbeeld en het een en ander extrapoleren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 218

Re: [Vloeistofmechanica] Bevriezen m2 zuiver/suiker en zoutwater

Liever zou ik dit als controle willen doen. Het gaat hier eigelijk puur om de theorie.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Vloeistofmechanica] Bevriezen m2 zuiver/suiker en zoutwater

Het ligt eraan hoe nauwkeurig je je model wilt maken. Omdat een vriezer vaak slechts warmte onttrekt aan de inhoud via een enkele wand, zou een enigzins nauwkeurig model de ijsopbouw aan die wand als functie van de tijd moeten beschrijven - omdat dat gevolgen heeft voor de snelheid waarmee de rest van het volume wordt afgekoeld. Natuurlijk kun je het eenvoudiger benaderen door de afgevoerde warmte per tijdseenheid (als functie van het gemiddelde temperatuurverschil tussen binnen en buiten?) te gebruiken in combinatie met de totale hoeveelheid energie die onttrokken moet worden aan je water om het te laten bevriezen. Hierbij ga je dus uit van een uniforme afkoeling van het volume wat waarschijnlijk tot een kortere bevriezingstijd leidt.

De aanpak ligt dus aan de nauwkeurigheid waarmee je het wilt weten!

Berichten: 218

Re: [Vloeistofmechanica] Bevriezen m2 zuiver/suiker en zoutwater

Brinx schreef:Het ligt eraan hoe nauwkeurig je je model wilt maken. Omdat een vriezer vaak slechts warmte onttrekt aan de inhoud via een enkele wand, zou een enigzins nauwkeurig model de ijsopbouw aan die wand als functie van de tijd moeten beschrijven - omdat dat gevolgen heeft voor de snelheid waarmee de rest van het volume wordt afgekoeld. Natuurlijk kun je het eenvoudiger benaderen door de afgevoerde warmte per tijdseenheid (als functie van het gemiddelde temperatuurverschil tussen binnen en buiten?) te gebruiken in combinatie met de totale hoeveelheid energie die onttrokken moet worden aan je water om het te laten bevriezen. Hierbij ga je dus uit van een uniforme afkoeling van het volume wat waarschijnlijk tot een kortere bevriezingstijd leidt.

De aanpak ligt dus aan de nauwkeurigheid waarmee je het wilt weten!
Opzich is dit géén verkeerde benadering, maar ik zou dit liever volgens een nauwkeurig model willen uitrekenen. Dit ivm de diepgang voor dit vak. Weet jij (iemand) een dergelijk model?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Vloeistofmechanica] Bevriezen m2 zuiver/suiker en zoutwater

Leuk detail: Warm water bevriest sneller dan koud water.

Hoe zuiverder het water is hoe sneller het bevriest (tenzij deze onzuiverheden het vriezen juist tegengaat zoals zout).

Van vloeibaar naar kristal is een moeilijke overgang. Als er vuiltjes, luchtbelletjes etc. in het water zitten dan kan het water dit gebruiken als begin voor de ijs kristallen. Zijn deze niet aanwezig dan zal het water pas onder de 0 graden gaan vriezen.

"Vuil" water bevriest dus eerder, maar dit laagje ijs zal als isolerende deken werken waardoor de rest langzamer zal afkoelen.

Zuiverwater is al onder de 0 graden als het begint de bevriezen en daarom bevriest meteen het hele blok tegelijk als het eenmaal begint.

Warm water bevat veel minder luchtbelletjes die het kristalliseren zouden kunnen starten. Dus bevriest warm water later maar sneller.

Berichten: 218

Re: [Vloeistofmechanica] Bevriezen m2 zuiver/suiker en zoutwater

Hey bedankt :roll:

Maar eigelijk zijn dat al bekende feiten voor mij. Weet jij niet toevallig een dergelijk model. Uitgaande van een idiaal mengsel? D.w.z. zonder luchtbellen, vervuilingen, zware metalen etc.

Groetjes

Reageer