Frisdrank borrelt op bij openen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Frisdrank borrelt op bij openen

Een verschijnsel dat bijna iedereen wel zal kennen gok ik. Heb je een flesje spa rood (of cola, sinas, whatever) en je draait de dop open, dan komt het koolzuur om de hoek kijken en borrelt alles op. Als je te enthousiast bent loopt de fles over.

Daarnaast heb ik gemerkt dat als ik mijn flessen spa gekoelt heb, dit verschijnsel veel minder sterk is dan als de fles niet gekoeld is.

Nu vraag ik me af: hoe ontstaat dit effect? Is het een chemische reactie (reageren met lucht) of een fysische reactie (druk)? Of zit het nog anders?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 8

Re: Frisdrank borrelt op bij openen

Volgens mij is het een chemisch/fysische reactie. Koolzuur (H2CO3) is een onstabiel molecuul, het breekt heel makkelijk af in water (H2O) en koolstofdioxide (CO2).

Ik denk dat zo'n blikje of flesje altijd een minimaal drukverschil heeft in vergelijking met de buitenlucht (het zou heel goed kunnen dat ik het fout heb hoor :wink:) vanwege de koolstofdioxide die zich al heeft gevormd in het flesje/blikje en als zo'n mengsel in contact komt met de buitenlucht, dat al die gevormde CO2 binnen zo'n korte tijd wilt ontsnappen dat je dan de reactie krijgt dat een gedeelte van het gevormde water ook mee-'ontsnapt'. En dat op die manier de reactie ontstaat van "opborrelen".

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Frisdrank borrelt op bij openen

Koolzuur (H2CO3) is een onstabiel molecuul, het breekt heel makkelijk af in water (H2O) en koolstofdioxide (CO2).


Wat ik mij kan herinneren van mijn scheikunde lessen was dat koolzuur een evenwichtsreactie vormt met water koolstofdioxide. Zolang de fles gesloten is, is deze vergelijking in evenwicht, maar door het openen van de fles, verschuift de reactie naar 1 kant toe. Het resultaat is dat de stoffen de concentraties weer in balans willen krijgen, waardoor koolzuur wegreageerd in water en koolstofdioxde. Deze laatste is een gas en vormd de belletjes. Feitelijk is het process nog ingewikkelder, omdat de CO2 belletjes alleen op bepaalde plaatsen gemaakt kunnen worden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 672

Re: Frisdrank borrelt op bij openen

Ik ben hier niet in thuis maar heb altijd gehoord dat de drukvermindering door 't openen van de fles verantwoordelijk is,te vergelijken met de oorzaak van decompressieziekte bij duikers of mensen die onder een hogere druk werken,daar worden door te vlugge drukvermindering bij het opstijgen of het in de atmosferische druk komen ook belletjes gevormd in het bloed.

VG
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Frisdrank borrelt op bij openen

Ger schreef:Een verschijnsel dat bijna iedereen wel zal kennen gok ik. Heb je een flesje spa rood (of cola, sinas, whatever) en je draait de dop open, dan komt het koolzuur om de hoek kijken en borrelt alles op. Als je te enthousiast bent loopt de fles over.

Daarnaast heb ik gemerkt dat als ik mijn flessen spa gekoelt heb, dit verschijnsel veel minder sterk is dan als de fles niet gekoeld is.

Nu vraag ik me af: hoe ontstaat dit effect? Is het een chemische reactie (reageren met lucht) of een fysische reactie (druk)? Of zit het nog anders?
De opname van koolzuur (kooldioxide) in vloeistoffen hangt af van de temperatuur en druk. Bij het afvullen van de fles wordt onder druk koolzuur in de vloeistof opgelost. Aangezien er na het afvullen koolzuur ontsnapt, blijft dat onder de dop hangen zodat de fles onder druk komt te staan. Als je de dop van de fles haalt, valt de overdruk weg en wil de kooldioxide gelijk ontsnappen.

Dat dit effect minder is bij erg koude dranken, komt doordat kooldioxide beter oplost in koude dan in warme dranken.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Reageer