De ruimtelift komt eraan?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

De ruimtelift komt eraan?

Afbeelding

In de toekomst gaan we misschien gewoon met de lift naar de sterren. Voorlopig zijn dit soort toepassingen nog sterk in ontwikkeling, maar de eerste stappen zijn voor experimentatoren natuurlijk de leukste... :shock:

Bron
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: De ruimtelift komt eraan?

mm zo´n lift zal nooit wat worden, zowieso de onderhoud..en aarbeving gevaren..terrorisme en ga zo maar door.. wordt tijd dat er AntiGravitatie komt..

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: De ruimtelift komt eraan?

Hmmm.... op de schaal van 1 tot onwaarschijnlijk scoort AntiGravitatie een heel stuk hoger dan zo'n ruimtelift hoor!
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 717

Re: De ruimtelift komt eraan?

Was (is) er geen wedstrijd uitgeschreven om het ontwerp te maken voor het 'liftbakje' en hoe dat omhoog te krijgen? Met uitgangspunt dat de aandrijving op de grond blijft staan?

Berichten: 79

Re: De ruimtelift komt eraan?

zou dat geen probleem vormen met de wrijving met de ozonlaag?
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: De ruimtelift komt eraan?

Het zou heel wat energie kunnen uitsparen. Eén keer dat de eerste lift naar boven is getrokken kun je eigelijk voor een groot deel die energie recuperen door tegelijkertijd dingen naar beneden en naarboven te vervoeren, niet? Een beetje zoals een balans.

Maar ik denk toch ook niet dat het voor de nabije toekomst is. De budgetten zijn er niet naar geloof ik.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 717

Re: De ruimtelift komt eraan?

Als ik me niet vergis (wat natuurlijk zeer goed mogelijk is) is het plan om dit in 2010 te realiseren... Maar goed, ik heb niet de moeite genomen dat even te verifieren...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: De ruimtelift komt eraan?

Ik geef direct toe dat ik de literatuur niet zo goed volg op dit specifieke gebied. Maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze in 2010 al zo'n ruimtelift willen gaan bouwen. Immers, je moet draden van zo'n 35.000 km lengte zien te maken (de afstand van het aardoppervlak naar een geostationaire baan) en de langste koolstof-nanobuisjes die ze nu kunnen maken zijn zo'n 3 cm...

Maar ik verwacht wel dat tegen het einde van mijn leven er al serieus gewerkt wordt aan zo'n ruimtelift. Mijn (klein)kinderen zullen dus met de lift op plekken komen waar Wubbo Ockels en André Kuipers alleen met zeer veel geld, moeite en training konden komen! :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 717

Re: De ruimtelift komt eraan?

Dan toch maar ff de moeite genomen dit na te zoeken:

Bron
Space elevator contest proposed

‘Elevator:2010’ aimed at encouraging technology development.

One of the marquee events in a proposed space elevator competition would be a climber race, shown in this artist's conception. The mechanical climbers would be required to lift a payload up a 60-meter cable, with power provided by an intense light beam shining on photoelectric cells.
en alles wat je wilt weten over de opbouw.

Berichten: 7

Re: De ruimtelift komt eraan?

Ik wil het concept van de ruimtelift opnieuw in de schijnwerper zetten, omdat het volgens mij de grootste uitdaging is voor de ruimtevaart sinds de ontwikkeling van de raket.

Nu gebleken is dat de nanotechnologie in staat is nanobuisjes te produceren met een lengte die slechts beperkt word door de afmeting van de oven, is de belangrijkste onmogelijkheid opgeheven: een kabel die tegelijk zeer sterk en licht is.

Even voor de duidelijkheid: een nanobuis hoeft geen 50.000 km lang te zijn, buisjes van 4 cm zijn al voldoende om een zeer sterke vezel te weven. Het principe is dat de vezels onderling verlijmd worden. Hoe langer de vezels zijn, hoe beter de onderlinge hechting is en hoe minder bindmiddel er nodig is. Met andere woorden, langere nanobuisjes leveren een lichter en sterker eindproduct op. Zo sterk dat je een auto kunt ophangen aan een draadje zo dun als naaigaren.

Dit materiaal lijkt geschikt om het voorheen onoverbrugbare probleem op te lossen: het eigen gewicht van de kabel van de ruimtelift.

Hiermee lijkt het hele concept nu technisch uitvoerbaar.

Economisch is eht zeker uitvoerbaar. Hoewel er forse investeringen nodig zijn zal deze manier van transport veel goedkoper zijn dan dure rakettechnologie.

Omdat de ruimtelift in feite uit te breiden is naar meerdere kabels, is ook de capaciteit naar behoefte uit te breiden en niet meer gelimiteerd zoals nu. Dit alles bied nieuwe mogelijkheden, ik denk bijvoorbeeld aan het bouwen van een ruimtestation met veel grotere modules als de ISS. Het word in feite bereikbaar om een hele ruimtestad te bouwen. Maar ook het in de ruimte brengen van (componenten van) zwaardere ruimteschepen zoals benodigd voor een menselijke reis naar mars word mogelijk. Dit betekend dat men tijdens zo'n reis niet ingeblikt hoeft te zitten maar kan genieten van meer comfort dan tot nu toe gebruikelijk in de ruimtevaart.

Er blijven een aantal mitsen en maren die ik hier wil neerleggen.

Ten eerste: de ruimtelift is geostationair en zal in eerste instantie allen objecten in een geostationaire baan kunnen brengen. Om obejecten in een omloop te brengen zullen deze alsnog vanaf de gewenste hoogte op snelheid gebracht moeten worden.

Ten tweede: de aandrijving van de liftgondel zelf. Het probleem is dat deze een zeer grote afstand moet afleggen, 35.785 kilometer, en het liefst een beetje snel. Hoe drijf je dit apparaat aan? Een verbrandingsmotor lijkt me geen optie, want dan moet je alle brandstof en zuurstof meesjouwen.

Er lijken me 2 alternatieven: een hoogspanningskabel die een elektromotor aandrijft. Dit zorgt echter voor veel extra gewicht waardoor er veel extra nanovezelkabel nodig is. Tweede optie is takelen, zoals we bij liften gewend zijn. Ook dit vereist veel extra kabel, een enorme katrol, en lijkt me erg complex.

Ten derde, de snelheid van de gondel blijft een probleem voor bemande ruimtevaart. Stel dat er een snelheid gehaald word van 100km/h dan duurt de reis nog 358 uur, zo'n 15 dagen. Dit vereist weer de nodige investering in menselijk comfort. Maar een plezierig uitstapje zal het nooit worden. Voor terugkeer naar de aarde blijft een ruimtevliegtuig-achtige techniek het doelmatigst.

Dan blijven er misschien problemen met positionering tgv getijdekrachten, passerend ruimteschroot, temperatuurwisseling etc etc. Dit is een typisch voorbeeld waarvoor geldt "alles wat mis kan gaan zal een keer mis gaan". Een technologie in de kinderschoenen dus, maar volgens mij eentje die veelbelovend is en een revolutie kan betekenen in de bereikbaarheid van de ruimte!

Voor diegenen die niet zo op de hoogte zijn van de principes geef ik een beknopte omschrijving.

Met de ruimtelift overwin je de zwaartekracht dmv de centrifugaalkracht.

Waar je je ook bevindt, de zwaartekracht trekt je omlaag en de centrifugaalkracht trekt je omhoog. Op grondnivo is de zwaartekracht veel sterker. Maar als je de ruimte in gaat word de verhouding anders. Hoe hoger je komt hoe sterker de centrifugaalkracht en hoe zwakker de zwaartekracht. Op een hoogte van 35.785 zijn beide gelijk en blijf je dus stil hangen op een vaste plaats boven de aarde. (de gewichtsloosheid van astronauten op 250km hoogte word bereikt door de grote snelheid waarmee ze zich bewegen. In feite beschrijven ze een boogbaan, die toevallig net zo rond is als de kromming van de aarde)

Maar de ruimtelift gaat verder. Omdat de ruimtelift door zn eigen gewicht naar benden trekt moet er een tegenkracht zijn. (eigen gewicht= 35.785 kilometer kabel + 35.785 kilometer hoogspanningskabel + gondel + payload) Dus word de kabel nog een heel eind langer gemaakt dan 35.785 kilometer. Want voorbij dit punt krijgt alles een negatief gewicht, de centrifugaalkracht is groter en objecten drijven van de aarde weg. Er word dus een contragewicht aangebracht de kabel te allen tijde strak te houden.

Te allen tijde, dat wil zeggen ook in het geval als de maan, de zon en de aarde in een lijn staan en met zn drieeen de lift naar beneden trekken compleet met payload. Ook dan moet de kabel strak staan. Dit maakt een astronomische lengte noodzakelijk van honderduizend kilometer. Zo'n beetje eenderde de afstand tot de maan dus...

De gondel zelf zal niet verder hoeven te reizen dan 35.785 kilometer.

Of misschien minder. Een bemand ruimtestation ergens halverwege de kabel kan de verdere afhandeling van de payload verzorgen. Zulke stations kunnen eenvoudig uitgroeien tot uitgebreide service-stations.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: De ruimtelift komt eraan?

Het lijkt mij allemaal best te relativeren en volgens mij gaat dat ook wel gebeuren. Als ze op dit moment idd al een goede kabel hebben. en goede ontwerpen voor een liftbakje.

Stel nou dat de sateliet waar de kabel aan bevestigt is het begeeft en kan dus niet meer geregeld bijsturen.. dan zou het hele kabel geval + sateliet toch niet meer goed meedraaien en zou het dus tegen de aarde aan gedraait worden..? ligt er opeens een kabel van weetikhoeveel kilometer over de aarde heen.. kabel moet een aardige snelheid hebben voor hij de aarde bereikt? gevolgen niet te overzien.

srry was maar even een fictief scenario.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: De ruimtelift komt eraan?

Wat voor effect zal zo'n extreem hoge toren op de draaisnelheid (die om haar as) van de aarde hebben?
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: De ruimtelift komt eraan?

Dat ook, en wat voor een gigantische basis zou je wel niet nodig hebben? Met het bewegen van de toren beinvloed je gigantisch de draai van de aarde toch?
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: De ruimtelift komt eraan?

het gaat toch niet echt om een toren? maar toch meer om een gigantisch lange kabel van nanobuisjes? ik denk dat de basis daarvan niet al te groot hoeft te zijn en dat het de draaiing van de aarde niet beinvloed. Omdat het niet meer is dan een kabel tussen de aarde en een sateliet/ruimtestation dat net buiten de dampkring zweeft.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Re: De ruimtelift komt eraan?

Volgens mij is het me onze technologie de komende 20 jaar onmogelijk om zoiets te realisere ;) . Met die nanobuisjes heb je dan wel al een basis maar je moet ook eens naar een aantal andere "details" kijken zoals bv, hoe ga je dat ding aan de grond kunnen houden, de zwaartekracht werkt maar op de eerste 100 km van de kabel, de andere 36000 km zal voor een extreem hoge opwaartse kracht zorgen (stel u voor da het daar staat en het zou per ongeluk loskomen, het zou best wel een grappig zicht zijn als je zo'n groot ding ineens naar boven zou zien vliegen, het zou zijn alsof je voor een grote wolkenkrabber staat en dat die ineens de lucht in zou vliegen :shock: ). Een 2de practisch probleem zou zijn om die kabel omhoog te krijgen, ja kan niet vanuit de ruimte beginne werken want dan vliegt hij weg dus je moet wel degelijk de basis leggen op de aarde en hem dan de ruimte in krijgen. Conclusie: onze technologie zal eerst nog een aantal jaartjes moeten evolueren voor we daaraan kunnen beginnen.

Reageer