Wat betekent de term postulaat ?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Wat betekent de term postulaat ?

Als totale alfa student heb ik jullie hulp nodig !

Voor mijn studie Film & tv wetenschappen moest ik het artikel ' De informatisering van het wereldbeeld' van Prof.dr. J.de Mul van de Erasus lezen. Hieruit moest ik een begrip kiezen en op zoek gaan naar verschillende definities, (historische) aspecten, invalshoeken en discussies. Ik wilde de term postulaat kiezen maar er zit hier toch een dubbele bodem in omdat deze term toch al zoiets als definitie betekent ?

Beta's; iemand een suggestie waar ik meer info kan vinden over dit begrip ?

Berichten: 717

Re: Wat betekent de term postulaat ?

Kort gezegd is een postulaat een aanname zonder die te kunnen bewijzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Wat betekent de term postulaat ?

Wat Boaz zegt is correct. Men gebruikt de term ook nog specifieker voor een onbewijsbare aanname die nodig is voor iets anders. Voorbeeld: het godspostulaat van Kant, vogens hem is God nodig om de ethiek zinvol te maken, dus daarom bestaat God.

Hieruit blijkt trouwens dat postulaat helemaal geen typische bèta term is!
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: Wat betekent de term postulaat ?

Bedankt voor de reply''s/ En ja inderdaad zo beta is de term nou ook weer niet. Wel erg algemeen en in talloze terreinen terug te vinden. Kortom, ik ga maar eens snel aan de slag 8)

Reageer