Springen naar inhoud

Study explores why boys are falling behind girls in school


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Physics.org-feed

    Physics.org-feed


  • >1k berichten
  • 2552 berichten
  • Nieuwsbot

Geplaatst op 15 mei 2006 - 21:00

Thirty years ago, boys, not girls, were the high performers in schools. Today, test scores, grades and dropout rates show boys are achieving at levels far below girls, and an international study that includes the University of Florida is yielding insights that may explain why.

Lees meer...

Bron: Physics Org
The latest physics and technology news

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Veertje

    Veertje


  • >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 mei 2006 - 07:57

Ik zou hier eigenlijk ook wel eens wat cijfers over willen zien m.b.t. Nederland. Lagere scholen hebben volgens mij doorgaans meer vrouwelijke dan mannelijke leerkrachten (even snel (summier) wat ondersteuning daarvoor opgezocht: http://www.oudersonl...2006-juffen.htm
http://seattlepi.nws...teachers19.html .)

Zou het daar niet ook gewoon mee te maken kunnen hebben? Dat de communicatie tussen vrouwelijke leerkrachten en jongens doorgaans lastiger is? Op de lagere school waar mijn kinderen zaten heb ik veel vrijwilligerswerk gedaan en kwam zo vaak in gesprek met leerkrachten, ook over hun ervaringen met het lesgeven zelf. Jongens werden door de juffen doorgaans als "lastiger" beschouwd. Vooral door die juffen die zelf nog geen kinderen hadden of die juffen, die alleen maar dochters hadden. Daareentegen hadden de schaarse mannelijke leerkrachten (die helaas ook nooit lang bleven) juist moeite met de meiden.
Ik vond persoonlijk ook dat mijn dochter op de lagere school beter tot haar recht kwam dan mijn zoon. Hij had het vanaf het begin al moeilijker. Hij presteerde wel goed, maar moest thuis echt gemotiveerd worden, terwijl het bij onze dochter vanzelf ging. In het jaar (groep 6) dat hij bij een mannelijke leerkracht zat bloeide hij zienderogen op, terwijl mijn dochter (groep 7) (die een jaar in dezelfde 6/7/8 klas zat) zich onbegrepen voelde. Dit is maar een voorbeeld, maar heeft mijn mening hierover wel gevormd.

Natuurlijk komen er veel meer zaken bij kijken, zoals karakter van het kind en karakter van de leerkracht. Maar ik blijf met de vraag zitten of kinderen het leren/studeren niet leuker zouden vinden als ze in de juiste omstandigheden worden geplaatst. En ik denk dat het voor jongens niet goed is om alleen maar met juffen te maken te hebben, in die periode dat hun interesse gewekt moet worden (als ze die niet al hebben). Ik zag het vaker gebeuren dat jongens toch andere interesses hebben dan meisjes, en dat hun nieuwsgierigheid naar deze zaken meteen werd geremd omdat die interesse niet voldoende werd begrepen.
Wat denken jullie?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

#3

peterA

    peterA


  • >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2006 - 15:40

Misschien komt de cognitieve voorsprong van meisjes tot uiting nu de afremmende vooroordelen over vrouwelijke intelligentie fel verminderd zijn.

Beetje simplistisch en discriminerend,ik weet het,maar misschien een gedachtentrigger...jongens een jaar later naar de lagere school?
huh?

#4

ArjenvS

    ArjenvS


  • >250 berichten
  • 341 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 mei 2006 - 16:12

Ik zie het allemaal heel anders hoor. Ik weet nog dat ik mijn juffen allemaal veel leuker vond dan mijn meesters. Die juffen waren dan ook allemaal nog niet al te oud en daardoor lette ik veel minder op wat ze nou eigenlijk allemaal zeiden. :roll:
Ook al begreep ik nog weinig van de bloemetjes en de bijtjes ik begreep heel erg goed dat die juffen ontzettend speciaal waren.
It is a miracle that curiosity survives formal education.
~Albert Einstein

#5

Cassanne

    Cassanne


  • >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2006 - 09:05

Ik heb als meisje juist mijn leukste jaren gehad met leraren en niet met juffen (nou moet ik wel toegeven dat ik toen ik klein was de neiging had om mannen als rolmodel te kiezen ipv vrouwen). In mijn herinnering deden die mannen veel meer spelletjes en stimuleerden ze de fantasie en creativiteit meer, terwijl de vrouwen vooral orde hielden en de lesjes er in stampten.
Ik was overigens altijd een stil en rustig meisje dat braaf een poppetje zou maken van die klei... Tenzij er een jongetje naast me zat dat me op een beter idee bracht... :roll:
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

#6

JoolzZ

    JoolzZ


  • >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2006 - 10:58

Grappig dat jullie leraren en leraressen scheiden. Komt dit door het onderwerp, of is er een werkelijke scheiding ? Ik voelde me ook veel en veel beter begrepen door leraren, en heb de leukste tijd van de lagere school onder mannelijk toezicht beleefd. Daar waar leraressen koude mensen waren en saaie opdrachten gaven waren de leraren wat inventiever en toleranter. Het interessante is dus dat we hier gevoelsmatig op karakter leraren van leraressen onderscheiden in plaats van de onderbouw met bovenbouw leraren of iets dergelijks. Laat ik geen voorbarige conclusies trekken, maar het feit dat hier een eenstemmige discussie over ontstaat lijkt me dat deze onderzoekers op een juiste weg zitten

#7

Assassinator

    Assassinator


  • >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2006 - 11:19

Ik voelde me ook veel en veel beter begrepen door leraren, en heb de leukste tijd van de lagere school onder mannelijk toezicht beleefd. Daar waar leraressen koude mensen waren en saaie opdrachten gaven waren de leraren wat inventiever en toleranter.

precies andersom in mijn geval :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

#8

Veertje

    Veertje


  • >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2006 - 13:59

Grappig dat jullie leraren en leraressen scheiden. Komt dit door het onderwerp, of is er een werkelijke scheiding ? Ik voelde me ook veel en veel beter begrepen door leraren, en heb de leukste tijd van de lagere school onder mannelijk toezicht beleefd. Daar waar leraressen koude mensen waren en saaie opdrachten gaven waren de leraren wat inventiever en toleranter. Het interessante is dus dat we hier gevoelsmatig op karakter leraren van leraressen onderscheiden in plaats van de onderbouw met bovenbouw leraren of iets dergelijks. Laat ik geen voorbarige conclusies trekken, maar het feit dat hier een eenstemmige discussie over ontstaat lijkt me dat deze onderzoekers op een juiste weg zitten

Weet eigenlijk niet of het onderzoek hier rekening mee houdt. Ik vermoed van niet:

ďBrain research has shown differences in male and female brains that can affect preferred learning styles and communication,Ē says Mary Ann Clark, UF associate professor of counselor education and principal investigator. ďIt has been suggested that public school curriculum may not be teaching Ďto the boysí and that teaching styles are more suitable for girls.Ē

Het "onderscheid" juffen/meesters was meer een gedachtensprong van mij. Eigenlijk niet zozeer een onderscheid, ik poneerde meer de stelling dat het gegeven dat meisjes blijkbaar een voorsprong hebben niet zozeer aan een cognitieve voorsprong hoeft te liggen, maar meer eraan dat jongens leren minder leuk vinden omdat ze teveel les krijgen van juffen ipv meesters, waardoor hun gedrag, hun interesses vaak niet begrepen worden en ze niet genoeg gestimuleerd worden. Dat jongens daardoor niet beter tot hun recht komen op school. Maar of het waar is? Het is jammer dat we niet een experiment kunnen uitvoeren waarbij we een school met voornamelijk meesters oprichten. Zouden de meiden het dan slechter doen?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

#9

Lala

    Lala


  • >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2006 - 18:11

Mijn zus is docent muziek, en ze wordt verafgood door voornamelijk de jongens. Waarom? Omdat ze iemand weet te prikkelen tot positief gedrag en prestaties (anders gezegd: als je de boel moedwillig loopt te verkutten, word je en plain public voor lul gezet....) Je mag ook best een grapje bij haar uithalen, maar wie kaatst...

Dat is het verschil met zeg 2 decennia geleden. Toen mocht je niet mondig zijn, was de leerkracht/leerling relatie 1-richtingsverkeer. Dat is nu toch echt achterhaald, maar zijn alle leerkrachten daar wel van op de hoogte? Kunnen jongens danwel meisjes daar misschien beter mee omgaan als een docent "ouderwets" is? Ik was vroeger iemand die zich meer bij een mannelijke leerkracht op z'n gemak voelde, met leraressen heb ik ammeunig veel bonje gehad, tot onbegrip van de leraren.
Appareo decet nihil munditia?

#10

timwaagh

    timwaagh


  • >250 berichten
  • 293 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2006 - 20:32

nou een ding kan ik wel zeggen: vrouwelijke leerkrachten zijn nooit goed geweest voor mijn motivatie als leerling . Over de 6 jaar op de middelbare school heb ik altijd (in mijn hoofd natuurlijk) bijgehouden welke leraren ik het beste vond. Altijd een man. Zelden stond een mannelijke leerkracht in mijn persoonlijke ranglijst lager dan een vrouw. Behalve eentje, maar dat was een oude man die er ouder uitzag dan iedereen die met pensioen ging. Hij regeerde met ijzeren vuist, dus daar kreeg men snel een hekel aan. Ook gaf hij teveel werk op en was hij erg vernederend soms. Wat een leraar wel niet moet doen om gehaat te worden. Maar goed... ik weet niet of ik hem nou echt haatte of dat ik hem haatte omdat de rest dat deed.

Ik heb er ooit eens iets over gelezen. Over een man die begeleider werd van een kinderdagverblijf. De begeleidsters hadden allemaal regeltjes. Toen hij het lijstje met regeltjes zag, scheurde hij het doormidden: 'Het is hier geen school!'.
En de jongens konden weer gaan voetballen en vechten. En dat deden ze, want dat is wat jongens van die leeftijd nu eenmaal doen. Natuurlijk greep hij wel in als het niet meer leuk werd. Meisjes van die leeftijd zijn heel erg bezig met sociale dingen. Maar sociaal kan ook asociaal zijn. Dus greep hij ook in als het daar misging.
De begeleidsters konden niks doen: meisjes hielden zich aan de regeltjes en pesten bij meisjes houdt meestal in dat je ervoor zorgt dat een ander de overtreding maakt.
En om een mooi verhaal snel af te kappen: zowel de jongens als de meisjes hielden van deze meneer. En hij van hen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures