Springen naar inhoud

LPG schadelijker voor een motor dan benzine?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

serre

    serre


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2006 - 21:15

Ik vroeg me af of LPG meer schade berokkent aan motoren dan benzine. Mogelijke argumenten zijn de hogere verbrandingswaarde van LPG (± 400°C ipv 350°C), het misschien ontbreken van bepaalde additieven, ... Anderzijds kan benzine bij een koude start (en condensatie tegen de cilinderwand) dan weer reageren met de aanwezige oliefilm en koudstartslijtage doen toenemen.

Ik ben wel eens benieuwd, aangezien er veel nonsens circuleren. Zelf zou ek, wegens de hoge benzineprijzen en de lagere schade aan het milieu, graag een LPG-installatie laten plaatsen, waardoor ek zelf dus gebaat ben met correcte informatie.

Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

wombat

    wombat


  • >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2006 - 18:41

Ik vroeg me af of LPG meer schade berokkent aan motoren dan benzine. Mogelijke argumenten zijn de hogere verbrandingswaarde van LPG (± 400°C ipv 350°C), het misschien ontbreken van bepaalde additieven, ... Anderzijds kan benzine bij een koude start (en condensatie tegen de cilinderwand) dan weer reageren met de aanwezige oliefilm en koudstartslijtage doen toenemen.

Ik ben wel eens benieuwd, aangezien er veel nonsens circuleren. Zelf zou ek, wegens de hoge benzineprijzen en de lagere schade aan het milieu, graag een LPG-installatie laten plaatsen, waardoor ek zelf dus gebaat ben met correcte informatie.

Mvg


LPG is veel schoner dan benzine. De installatie zorgt nogal eens voor problemen, meer nog dan bij benzine. Is een heel artikel over geweest bij "Kassa"

Maar als het echt goed moet dan zou je een installatie moeten hebben die op diesel en LPG loopt. Tegelijk.

Het is experimenteel gebleken dat een kleine hoeveelheid LPG in de aangezogen lucht van een dieselmotor de verbranding sterk verbeterd, schoner brand zonder roetdeeltjes , De motor gaat ook veel langer mee en je vermogen stijgt . percentages ken ik niet maar iets van 10%.

Op div. schepen wordt dit al toegepast.
Het eerste wiel was echt niet rond

#3

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 mei 2006 - 20:06

Vaak worden voor motoren op LPG andere cilinderkoppen toegepast, omdat deze thermisch zwaarder worden belast dan bij benzinemotoren. Juist omdat LPG heter (en ik dacht ook wat langzamer) verbrandt dan benzines.
Van Volvo weet ik dat ze kleppen van titaan gebruiken, i.c.m. andere klepzittingen dan standaard.. van andere fabrikanten ken ik de materiaalkeuze niet, maar ze installeren lang niet allemaal een speciale kop voor LPG.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures