LPG schadelijker voor een motor dan benzine?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

LPG schadelijker voor een motor dan benzine?

Ik vroeg me af of LPG meer schade berokkent aan motoren dan benzine. Mogelijke argumenten zijn de hogere verbrandingswaarde van LPG (± 400°C ipv 350°C), het misschien ontbreken van bepaalde additieven, ... Anderzijds kan benzine bij een koude start (en condensatie tegen de cilinderwand) dan weer reageren met de aanwezige oliefilm en koudstartslijtage doen toenemen.

Ik ben wel eens benieuwd, aangezien er veel nonsens circuleren. Zelf zou ek, wegens de hoge benzineprijzen en de lagere schade aan het milieu, graag een LPG-installatie laten plaatsen, waardoor ek zelf dus gebaat ben met correcte informatie.

Mvg

Berichten: 582

Re: LPG schadelijker voor een motor dan benzine?

serre schreef:Ik vroeg me af of LPG meer schade berokkent aan motoren dan benzine. Mogelijke argumenten zijn de hogere verbrandingswaarde van LPG (± 400°C ipv 350°C), het misschien ontbreken van bepaalde additieven, ... Anderzijds kan benzine bij een koude start (en condensatie tegen de cilinderwand) dan weer reageren met de aanwezige oliefilm en koudstartslijtage doen toenemen.

Ik ben wel eens benieuwd, aangezien er veel nonsens circuleren. Zelf zou ek, wegens de hoge benzineprijzen en de lagere schade aan het milieu, graag een LPG-installatie laten plaatsen, waardoor ek zelf dus gebaat ben met correcte informatie.

Mvg
LPG is veel schoner dan benzine. De installatie zorgt nogal eens voor problemen, meer nog dan bij benzine. Is een heel artikel over geweest bij "Kassa"

Maar als het echt goed moet dan zou je een installatie moeten hebben die op diesel en LPG loopt. Tegelijk.

Het is experimenteel gebleken dat een kleine hoeveelheid LPG in de aangezogen lucht van een dieselmotor de verbranding sterk verbeterd, schoner brand zonder roetdeeltjes , De motor gaat ook veel langer mee en je vermogen stijgt . percentages ken ik niet maar iets van 10%.

Op div. schepen wordt dit al toegepast.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: LPG schadelijker voor een motor dan benzine?

Vaak worden voor motoren op LPG andere cilinderkoppen toegepast, omdat deze thermisch zwaarder worden belast dan bij benzinemotoren. Juist omdat LPG heter (en ik dacht ook wat langzamer) verbrandt dan benzines.

Van Volvo weet ik dat ze kleppen van titaan gebruiken, i.c.m. andere klepzittingen dan standaard.. van andere fabrikanten ken ik de materiaalkeuze niet, maar ze installeren lang niet allemaal een speciale kop voor LPG.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer