Fluiten

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 547

Fluiten

Waarom fluiten mensen?

Is fluiten cultureel bepaald?



Bijvoorbeeld:

* een uitdrukkingsmogelijkheid voor je gemoedstoestand,

* een communicatiemiddel (El Silbo: een fluittaal op de Canarische Eilanden)

* een middel in de voortplantingsstrijd (verleiding van de andere sexe)

* een hulpmiddel in de jacht (lokken door imitatie van een dier)

* een speelse manier van ademhalen

* ....

Of gewoon, om muziek mee te maken: ( Always look on the bright side of life! )

Berichten: 672

Re: Fluiten

Over de "Silbadores"

John heeft de geiten gemolken

Domingo is ziek
When the silbadores listened to the Silbo sentences, several regions were activated in the left hemisphere of their brains including ones in the posterior temporal-parietal region and the frontal premotor cortex. Research has shown these regions are involved in the comprehension and production of language. In addition, there was activation in the right hemisphere temporal lobe, an area believed to be involved in linguistic processing.

Both the silbadores and the Spanish speakers showed this pattern of bilateral activation when they listed to Spanish sentences. However, the results were different when the Spanish speakers listened to the Silbo sentences. Several brain regions were activated, but none has been specifically implicated in language processing, indicating they did not recognize Silbo as a language,
http://www.sciencedaily.com/releases/2005/...50106112603.htm
huh?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Fluiten

Ik merk zelf dat ik regelmatig fluit als ik buiten ben, alleen, en als ik of vrolijk ben, of me verveel. In beide gevallen is het hoofdzakelijk een manier van tijdverdrijf.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Fluiten

Ik vond dit wel een leuk samenvattend artikel : http://de.wikipedia.org/wiki/Pfeifen waar in grote lijnen gezegd wordt dat fluiten vooral zijn oorsprong heeft in communicatie (daar waar normaal stemgebruik niet toereikend is om elkaar signalen te geven) of als uiting van ongenoegen. Het blijkt in de oudheid al zo te zijn geweest dat men anderen "uitfloot". Daarnaast heeft het betekenis gehad in de kunst (fluiten als alternatief voor zingen). Ook wordt het in verband gebracht met magie en bijgeloof (het lokken of uitdrijven van demonen), met de duivel (in sommige geloven is fluiten onrein, verboden), en dacht/denkt men dat het ongeluk brengt (in mijnen, op schepen, op het theaterpodium).

Daarbij denk ik zelf dat fluiten, voor de meesten van ons, iets is dat je echt hebt moeten leren (sommigen kunnen het gewoon niet). Het is dus niet iets dat we van nature doen, maar iets dat we meestal bewust moeten aanleren. Als we eenmaal kunnen fluiten gebruiken we het ook als uiting van vrolijkheid of wegjagen van een te grote stilte (eenzaamheid, donkere enge plaatsen), net zoals er mensen zijn die in die situaties een liedje gaan zingen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 672

Re: Fluiten

Moet deze link hier of bij het draadje over multitasken?

http://www.richardclegg.org/new/musings/tasks.html
huh?

Berichten: 547

Re: Fluiten

Interessante link Veertje.

peterA schreef:
Moet deze link hier of bij het draadje over multitasken?
Als je het hier over wilt hebben: "Never whistle while you're pissing" - Hagbard Celine, dan mag die vast blijven staan.

Reageer