Kinderboek en piraten

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 352

Kinderboek en piraten

Ik ben een tijdje bezig met een kinderboek over piraten (piraten uit de 17e eeuw). Het is geen geschiedenisboek, maar fictie. Ik wil er wel leuke feitjes in verwerken en ben daarom ook bezig met een onderzoek. Maar ik wil meer, want feiten kun je nooit genoeg hebben. Dus als iemand iets leuks weet, dan hoor ik dat graag.

Wat ik me afvraag. Wat deden piraten als ze kinderen tegenkwamen op een schip. Het zal wel niet zovaak voor gekomen zijn, maar het is niet onmogelijk. Ik denk zelf dat kinderen, als ze rijke ouders hadden, meegenomen werden om er losgeld voor te vragen en als ze niet van rijke komaf waren, dat ze dan verhandeld werden als slaven.

Of kent iemand namen van piratenschepen (liefst Nederlandse) met daarbij een leuk verhaal? Dat soort dingen. Kortom inspiratie dus :wink:
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Kinderboek en piraten

Ik lees zelf er graag boeken over de zeevaart in de 16e/17e vooral de boeken van K.Norel vind ik erg leuk. In alle boeken die ik heb gelezen worden kinderen gewoon als de rest van de bemanning behandeld. Zowel normaal, als in geval van kaping. In één van deze boeken (Scheepsmaat Woeltje van K.Norel) wordt het schip gekaapt en de bemanning weggevoerd naar een slavenkamp. De kinderen moeten hier net zo goed houthakken als de rest. In een ander boek (Bloedgeld van Simone van de Vugt) wordt een schip gekaapt en krijgt de bemanning de keuze tussen bij de piraten aan te monsteren of niet, ook hier worden kinderen niet anders behandeld. Dit laatste boek is misschien niet het beste voorbeeld, aangezien de piratenleider de andere hoofdpersoon is, en wordt neergezet als een 'good guy', iets wat in werkelijkheid (bijna) niet voorkwam.

Afgezien van andere boeken lijkt het mij historisch gezien ook zo dat kinderen gelijk behandeld werden. Dat was in de maatschappij ook zo, dus bij piraten niet anders. Ze zouden inderdaad kunnen worden verhandeld als slaven, of te werk gesteld op het schip. Het lijkt mij inderdaad ook zo dat kinderen van rijke ouders werden 'teruggegeven' voor losgeld, net als bij normale rijke mensen. Het zal hierbij vooral om jonkers gaan, die door hun vader mee zijn gestuurd om scheepsdiscipline, handel en navigatie te leren.
In Nederland kwam ook piraterij voor de Friese piraat ‘Grote Pier’ was de schrik van de Noordzee. In de 80 jarige oorlog hielpen de Geuzen, dit waren ook zeerovers, Willem Van Oranje in zijn strijd tegen de Spanjaarden. Ze voeren meestal met vissersscheepjes en als ze de kans kregen vielen ze de Spanjaarden aan die nogal bang waren voor water. Willem Van Oranje gaf de watergeuzen ook kaperbrieven mee en een deel van de buit moesten ze aan Willem van Oranje geven die hier weer wapens en soldaten van kocht. De watergeuzen hielpen bijvoorbeeld om op 1 april 1572 Den Briel te bevrijden van de Spanjaarden. Later werden de watergeuzen echte zeerovers. Een zekere Symon De Danser afkomstig uit Dordrecht trok de Middellandse zeegebied op in Marseille stal hij een schip. Hij bemande dat schip met ruige zeelui van allerlei slag. Hij roofden wat hij kon en kreeg de bijnaam ‘kapitein duivel’ en dat zegt wel genoeg. In korte tijd roofde hij 500 schepen! In de loop van de vorige eeuw ging de Nederlandse piraterij snel achteruit. De schepen werden te snel ook kwamen er ook oorlogsvloten die de zeerovers beschoten. In 1871 zonk het laatste echte Nederlandse piraten schip ‘De Slangenarend’.  


bron op deze site staat wat informatie over piraterij, niet echt heel historisch of wetenschapelijk maar wel duidelijk.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Kinderboek en piraten

Bedankt Bean. Simone van de Vugt is inderdaad niet zo'n goed voorbeeld, maar ze is wel een schrijfster die onderzoek verricht voor haar verhalen. Wat ze schrijft, klopt meestal wel.

De site die je aan gaf, heb ik gezien. Daar staat informatie op dat uit een boek is gehaald dat ik momenteel aan het lezen ben.

Overigens hoeft in een verhaal niet alles historisch gezien te kloppen. In mijn verhaal kan het ook niet, want een hedendaagse hoofdpersoon komt in de 16e eeuw terecht. Dat is onmogelijk met de huidige kennis, maar ik wil er wel historische elementen erin verwerken die kloppen. Vandaar dus mijn vraag op dit forum.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck


Berichten: 252

Re: Kinderboek en piraten

Hier in Maastricht staat bij de Slegte een mooi oud boek over allerlei bekende piraten, rijkelijk geillustreerd en alles. Het staat op de eerste verdieping bij geschiedenis algemeen. Maar als dat te ver is: http://antiqbook.com/books/search.phtml?sA...ge=nl&=+Zoeken+

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Kinderboek en piraten

Hier in Maastricht staat bij de Slegte een mooi oud boek over allerlei bekende piraten, rijkelijk geillustreerd en alles. Het staat op de eerste verdieping bij geschiedenis algemeen. Maar als dat te ver is:http://antiqbook.com/books/search.phtml ... l&=+Zoeken+


Hee, goede tip om eens bij een antiquariaat te gaan neuzen. Raar dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Bedankt.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Berichten: 199

Re: Kinderboek en piraten

Off-Topic:

We krijgen het toch wel te horen als je boek af is he?

Wij zijn hier ook nogal piraten-geinteresseerd... :-)

Berichten: 2.746

Re: Kinderboek en piraten

hier kan je wel oude boeken vinden

http://www.gutenberg.org/catalog/world/results

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Kinderboek en piraten

bella boares schreef:Off-Topic:

We krijgen het toch wel te horen als je boek af is he?

Wij zijn hier ook nogal piraten-geinteresseerd... :-)


Ja hoor.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Berichten: 8

Re: Kinderboek en piraten

Er is een boek El Barbarossa , grootste zeerover aller tijden van Tim Maran. Dat gaat over barbarijse kapers en over een Nederlandse jongen die verzeild geraakt in de machtsstrijd tss Christenen en Muselmannen in begin van de 16de eeuw.

Berichten: 6

Re: Kinderboek en piraten

in het national geographic boekje van juli meen ik, stond er een heel artikel over blackbeard. ik heb even voor je gekeken op internet op NG, waar ik nog meer stukken vond over piraten. het bovenste artikel is volgens mij het artikel dat ik heb gelezen maar dan in het engels.

http://www7.nationalgeographic.com/ngm/0607/feature6/

http://channel.nationalgeographic.com/chan...te_history.html

http://www.nationalgeographic.com/pirates/bbeard.html

Reageer