Nieuwe planeet

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Nieuwe planeet

Er is een derde planeet naast twee planeten ontdekt afgelopen zomer. Ik weet alleen dat ze na dertig jaar gezien hebben dat er een puntje is verschenen en wat ook wat verschoven is. Het is het laatsste wat ze hebben gevonden.

wie kan mij meerinfo geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Nieuwe planeet

Heb er wel iest van gelezen. Maar volgens mij was het niet meer dan een rotsblok. zie ook dit topic: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...p?showtopic=298

Re: Nieuwe planeet

Nee het was geen rotsblok ..het was duidelijk na dertig jaar zichtbaar en het was ook verschoven....het blijkt dat er ook iets voor heeft gestaan..wat het is ..weet ik niet ..maar na dertig jaar was het zichtbaar :wink:

Re: Nieuwe planeet

Is het Juno ...en is het eigenlijk een planeet of een planetoïde..en wat is het vrerschil tussen beiden :wink:

Re: Nieuwe planeet

Is het Juno ...en is het eigenlijk een planeet of een planetoïde..en wat is het vrerschil tussen beiden  :wink:


een planetoïde is een soort van kleine planeet, dus een uit de kluiten gewassen rotsblok om het zo te zeggen met een eigen baan om de zon, de meeste van deze Planetoïden bevinden zich in een baan om de zon tussen de planeten Mars en Jupiter.

Re: Nieuwe planeet

Dank je wel

maar heeft niemand gehoord van de derde planeet na Pluto :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nieuwe planeet

Ik heb ooit een artikel gelezen in "newscientist". Het heette "the hunt for planet X" daarin stond de aannamen dat er na de kuiper ring (een ring van asteroide) een groot niets is. En dat dat zou kunne door de aanwezigheid van een planeet. Maar ze hebben hem "nog" niet gevonden, en bestaat dus nog niet.

Re: Nieuwe planeet

ik heb hier van gehoord, ik geloof dat de planeet zelf inderdaad niet is gezien, maar dat het licht van een ster, erg ver weg, op een bepaalde manier werd verbogen. men trok hier uit de conclusie dat het licht langs een zekere bron van zwaartekracht moet zijn gereist.

deze bron van zwaartekracht is de planeet waar over gesproken wordt in bovengaande teksten, de planeet is naar mijn weten dus nog niet fysiek waargenomen.

Re: Nieuwe planeet

een toelichting:

waar in de vraag bovenaan dus een verschuiven lichtpuntje genoemd werd, was dat lichtpuntje een ster oid die al bekend was, maar het op ongebruikelijke manier verschuiven van dat lichtpuntje, om even met de woorden van de vraagsteller te spreken, was het opvallende van het verhaal, en dááruit heeft men zoals ik hierboven al schreef een conclusie getrokken.

en zó zit volgens mij de vork in de steel :shock:

Re: Nieuwe planeet

Bedoel je soms die planeet die ze laatst gevonden hebben maar die dus eigelijk een kuiperobject is.

Dat zou dan Quaoar (2002 LM60) moeten zijn.

Maar omdat hij half zo groot is als Pluto mag hij eigelijk geenplaneet heten. Zelfs pluto word door sommige nog bestempeld als astroide.

Pluto is een twijfelgevalletje maar Quaoar is met zekerheid een astroide.

Ze hebben hem in 1982 ook al eens waargenomen maar wer toen niet herkend als sattaliet van de zon. 4 juni 2002 zagen ze dat hij van positie was veranders en met berekeningen kwamen ze er achter dat hij om de zon draait. De hubble telescoop heeft het object geverifieerd als een object in de kuiper gordel.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nieuwe planeet

wanneer is iets een planeet en wanneer een planetoide? zijn hier ook vastgestelde maten voor :shock: , zo ja welke zijn dit dan? ;)
"Meep meep meep." Beaker

Re: Nieuwe planeet

planeet:

pla.'neet, meervoud planeten; planètès astèr = [Grieks] dwalende ster

Een planeet is een groot bolvormig voorwerp met een diameter tussen pakweg 1000 km en 300.000 km. Een planeet is groot genoeg dat zijn eigen zwaartekracht hem rond maakt (in tegenstelling tot asteroïden, kometen, en kleine manen), maar te klein om door kernfusie in zijn kern energie te genereren (in tegenstelling tot sterren).

Asteroïde

'as.ter.o.ide, meervoud asteroïden; astron = [Grieks] ster, -oide = [Grieks] -achtig

Een asteroïde of planetoïde is een brok steen die in een baan rond de Zon draait. De grootste heeft een diameter van ongeveer 1000 km, maar de meesten zijn veel kleiner dan dat. Als ze klein genoeg worden dan heten ze ook wel meteoroïden. De meeste asteroïden bewegen rond de Zon op afstanden tussen die van de banen van Mars en Jupiter.

Reageer