Springen naar inhoud

initiaalstelsel

• Log in om te kunnen reageren

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2006 - 19:14

in de minicursus over de speciale relativiteitstheorie staat steeds het woord initiaalstelsel. moet dit niet inertiaalstelsel zijn? zo nee, wat is dan het verschil? :roll: :D

edit: is een postulaat een uitgangspunt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 16 mei 2006 - 19:19

Volgens mij heb je gelijk op beide punten!

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2006 - 20:24

klopt het ook als ik zeg dat lichtsnelheid absoluut is? Want in elk inertiaalstelsel verplaatst licht met de zelfde snelheid.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 mei 2006 - 10:34

Morzon schreef:

in de minicursus over de speciale relativiteitstheorie staat steeds het woord initiaalstelsel. moet dit niet inertiaalstelsel zijn? zo nee, wat is dan het verschil?    

Volgens mij moet het inertiaalstelsel zijn van een initiaalstelsel heb ik nog nooit gehoord.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 mei 2006 - 10:45

Morzon schreef:

klopt het ook als ik zeg dat lichtsnelheid absoluut is? Want in elk inertiaalstelsel verplaatst licht met de zelfde snelheid.

Het is niet alleen in een inertiaalstelstel maar ook in een versneld of vertraagd stelsel dat licht dezelfde snelheid heeft tenminste in het vacuum. In een doorzichtige middenstof hangt de snelheid af van de brekingsindex van de middenstof (Wet van Snellius).

In zoverre dat ge absoluut voor de snelheid van het licht vergelijkt met de absolute ruimte en absolute tijd van Newton ben ik hier geneigd van neen te antwoorden.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Nassarius

Nassarius

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 14:01

Morzon schreef:

Het is niet alleen in een inertiaalstelstel maar ook in een versneld of vertraagd stelsel dat licht dezelfde snelheid heeft tenminste in het vacuum. In een doorzichtige middenstof hangt de snelheid af van de brekingsindex van de middenstof (Wet van Snellius).

In zoverre dat ge absoluut voor de snelheid van het licht vergelijkt met de absolute ruimte en absolute tijd van Newton ben ik hier geneigd van neen te antwoorden.

Ik ondersteun je in die mening,de lichtsnelheid is in mijn ogen ook niet absoluut,aangezien absolute ruimte en dus absolute tijd niet bestaan.De lichtsnelheid wordt steeds opnieuw bepaald in elk nieuw inirtiaalstelsel dat het binnengaat,de verandering is echter zeer zeer klein.Tenzij het licht genoeg energie heeft om zijn snelheid steeds opnieuw aan te passen,hiervoor moet het dan echter we een oneindig onuitputelijke energiebron zijn.Maar dit gaat me pet toch ff te boven. :D

Veranderd door Nassarius, 20 november 2008 - 14:09

Nassarius

Nassarius

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 14:18

Volgens Newton is een coŲrdinatenstelsel dat ten opzichte van de absolute ruimte een versnelde beweging uitvoert geen inertiaalstelsel. Een "aan zichzelf overgelaten" massa in dat stelsel, zal ten opzichte van dat stelsel zelf gaan versnellen. Het versnelt in de tegenovergestelde richting waarin het stelsel zich in de absolute ruimte versneld en wel met dezelfde grootte.

Dit zou kunnen bewijzen waarom licht ons voor kan blijven in de vorming van ruimte en tijd in ons stelsel... Waneer ruimte voor het licht van groot naar klein beweegt,zal licht in precies de tegenovergestede richting bewegen.Dus als licht sneller als ruimte en tijd beweegt crieert het zijn eigen inertiaal stelsel,dit stelsel beweegt zich echter in omgekeerde vorm als bij ons.Bij ons is het van smal naar breed,bij licht van breed naar smal... De tijd loopt voor het licht teruguit.

Veranderd door Nassarius, 20 november 2008 - 14:20

Nassarius

Nassarius

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 14:23

Licht lijkt door een tunnel te vliegen,waarbij zwaartekracht ruimte en tijd naar hem toe komen om massa achter hem te kunnen vormen.Bij ons zit het dus net andersom binnenstebuiten dus.Maar hangt licht nu tussen 2 dimensies in,of zit het geheel in een andere dimensie... Golf in deze wereld Massa in het andere stelsel... Wat een leip zooitje zeg... :D

Veranderd door Nassarius, 20 november 2008 - 14:35

Nassarius

Nassarius

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2008 - 14:46

Dit kan wel als je een explosie op een andere manier bekijkt.

+Tijd..................................................................-Tijd
......................................................................... <<<<<<<Massa
<<<<< licht energie |punt 0 Big Bang| <<<MASSA <<<<<Massa
......................................................................... <<<<<<<Massa

Dit klopt ergens ook met de wereld die we zien als alles zou instorten.... Ondanks dat de tijd dan gewoon door blijft lopen in 1 richting. Voor ons dus in + positieve richting. Ergens blijft tijd dan neutraal ten opzichte van het proces. ziets als in -2 x -2 = toch gewoon 4.

Veranderd door Nassarius, 20 november 2008 - 14:58

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures