Mobiele telefoon en luidsprekers

Moderators: jkien, Xilvo

Gesloten
Berichten: 27

Mobiele telefoon en luidsprekers

Ik heb mijn mobiele telefoon altijd op mijn bureau liggen, en vlak voor dat ik gebeld word of ik een sms krijg hoor ik dat typische geluid.

(hier is dat geluid, voor de duidelijkheid: http://83.118.193.198/upload/uploaded/mob.mp3)

Kan iemand me vertellen hoe het veroorzaakt wordt? Ik snap dat het de telefoon is die verbinding maakt met de zendmast (of satelliet), maar ik ben vooral geinteresseerd in hoe het komt dat het geluid ontstaat. Zijn het trillingen die de luidsprekers laten trillen? Of is het een of andere straling?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Mobiele telefoon en luidsprekers

Het is de EM 'straling' of wel radio golven, die van GSM liggen ergens op 800 tot 1800 MHz, Ik weet niet de precieze werking (waarom de kort kort kort lang, en waarom juist die golflengte)

Berichten: 39

Re: Mobiele telefoon en luidsprekers

De golflengte maakt niet zoveel uit, het is meer het feit dat er 1 tot 4W aan hoog-frequent vermogen wordt uitgestraald door de GSM. Dat is behoorlijk wat. Dit werkt in op versterkers (en alle andere elektronische apparaten in de buurt) en is daarom hoorbaar in de speakers. Een losse speaker box, zonder versterker, doet niets als je er een GSM bij in de buurt legt.

Berichten: 27

Re: Mobiele telefoon en luidsprekers

De golflengte maakt niet zoveel uit, het is meer het feit dat er 1 tot 4W aan hoog-frequent vermogen wordt uitgestraald door de GSM. Dat is behoorlijk wat.  Dit werkt in op versterkers (en alle andere elektronische apparaten in de buurt) en is daarom hoorbaar in de speakers. Een losse speaker box, zonder versterker, doet niets als je er een GSM bij in de buurt legt.


Dus eigenlijk heeft het niet met de speakers maar met de versterkers te maken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Mobiele telefoon en luidsprekers

Precies, de speakers worden niet merkbaar beinvloed. Daarvoor zijn ze te laagohmig en te goed afgeschermd.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Mobiele telefoon en luidsprekers

Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Mobiele telefoon en luidsprekers

zie vorige post. -slotje-
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gesloten