Springen naar inhoud

Oprukkend Jacobskruiskruid

• Log in om te kunnen reageren

Darwinfreak

Darwinfreak

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2004 - 17:04

De laatste tijd heb ik enkele onheilspellende berichtjes gehoord over het oprukken van het zeer giftige Jacobskruiskruid - en ik heb ook gezien dat het fel oprukt . Ik weet dat het heel giftig is : het gif,een mengsel van pyrrolizidine alkalo´den (de giffen dus eigenlijk) een paard kunnen doden.
Maar wat zijn nu de oorzaken van het oprukken van deze rotplant en wat kunnen we er tegen doen ???
I love zoology! De ware wetenschapper verliest nooit het vermogen zich te verbazen.Het is de essentie van zijn bestaan. Darwin,1809-1882
Wallace,1823-1913

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

else

else

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2004 - 15:17

volgens mij hebben de waterschappen ze gezaaid omdat ze er bijna niet meer waren.

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2004 - 18:42

Het is een misverstand dat Jacobskruiskruid oprukt; natuurlijk verschijnt ze wel op plekken waar ze vroeger niet voorkwam maar evenzo verdwijnt ze op plekken waar de omstandigheden veranderen. Overigens, het zaad kan tientallen jaren kiemkrachtig blijven!
Het is een kosmopoliet die een voor zoogdieren giftige stof bevat maar grazers vermijden de planten. Echter, met de trend om koeien ook zomers in de stal te houden en met hooi te voeden wordt het lastig voor koeien om het Jacobskruiskruid terzijde te leggen.

Een goed argument om koeien in de wei te houden...

else

else

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2004 - 12:59

Echter, met de trend om koeien ook zomers in de stal te houden en met hooi te voeden wordt het lastig voor koeien om het Jacobskruiskruid terzijde te leggen.

dit lijkt mij onzin omdat in de winter ook de koeien die in de zomer in de wei staan naar binnen moeten en dus hooi eten. en ook paarden en andere dieren die 's zomers (en misschien ook wel in de winter) in de wei staan moeten in de winter worden bijgevoer omdat dan het gras gewoon niet meer groeid. jacobskruiskruid blijft dus een probleem, of je de beesten nou wel of niet buiten zet. en verder is het wel zo dat het steeds meer voorkomt, ook op plekken waar het normaal niet stond.

Darwinfreak

Darwinfreak

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2004 - 15:57

Dat heb ik wel gezien ja .... overal in wegbermen hier in onze buurt. Ik heb ook al weides gezien die er vol van staan,en om helemaal walgelijk te worden,ook al een dood paard in een wei met die rotplant
... :shock:
Wat zijn hier nu de oorzaken van,of wat zou dat kunnen zijn,en wat kunnen we eraan doen ??
I love zoology! De ware wetenschapper verliest nooit het vermogen zich te verbazen.Het is de essentie van zijn bestaan. Darwin,1809-1882
Wallace,1823-1913

Runen

Runen

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2004 - 17:15

Heeft iemand een plaatje van dit plantje, dan weet ik wat ik vooral niet moet eten :shock:. Nee, maar wat zit er precies in wat het zo giftig maakt en wat heeft het voor effect op de mens (ga je dood, krijg je krampen?)

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 september 2004 - 10:44

hier is een prent van dat kruid:
Geplaatste afbeelding

maar pas op het lijkt erg op st janskruid: aan de bladeren kan je de 2 makkelijk uit elkaar houden.

jacobskruiskruid was eerst een medicijn uit de natuur dat nog een hele tijd gebruikt is geworden. nu heeft men wel gezien dat te grote dosissen of langdurig gebruik leverschade veroorzaakt, maar dat heb je bij zeer veel geneesmiddelen dat de grens tussen toxisch en genezend kleinis. ook zijn de alkaloiden kankerverwekkend (maar dat is de snuifgeur die velen zo goed ruikend vinden ook)

velen planten zijn giftig of kunnen het zijn bij opname van grote hoeveelheden. de grens tussen toxisch en genezend is klein

de reden dat vele stoffen giftig zijn is doordat ze bepaalde receptoren activeren/blokeren. als deze betrekking hebben tot bv de hartspier kan dat leiden tot bv een hartstilstand
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

• Gast

Geplaatst op 28 november 2004 - 19:01

Lees meer op:

http://www.vriendenv...uws.asp?ID=1965

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures