Springen naar inhoud

metronoom maken

• Log in om te kunnen reageren

djen

djen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2006 - 08:28

beste wetenschappers,
ik kan jullie hulp goed gebruiken

Ik ben aan het afstuderen en probeer erachter te komen hoe het principe van een metronoom werkt omdat ik dat graag wil namaken maar dan kleiner.

Kan iemand mij uitleggen hoe het tikkende geluid van een metronoom wordt voortgebracht?

Ik wil graag een metronoom maken die 120, 300 en 480 tikken per minuut kan voortbrengen> Is dit mogelijk?

Mocht er toevallig een metronoom bouwer of hobbyist bijzitten die denkt ik wil helpen...GRAAG

Alvast Bedankt
djen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 mei 2006 - 08:38

De eerste link die je via google kan vinden bied al veel perspectieven:
http://www.maxmidi.c...etro/index.html
"Meep meep meep." Beaker

djen

djen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2006 - 08:42

Ik bedoel een mechanische/analoge hoe je dat ook zegt.
Eentje zonder electronische onderdelen.

(geen digitale die heb ik idd al gebouwd dat was een makkie ja)

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 mei 2006 - 08:48

Een mechanische metronoom werkt op hetzelfde principe als een slingeruurwerk. Om de tikfrequentie aan te passen moet je de slingerlengte kunnen verstellen.

djen

djen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2006 - 09:23

Ik ben voornamelijk geinteresseerd naar hoe het tikken letterlijk tot stand komt...want bedoel jij dan dus dat er een hoop tandwieltjes in dat metronoomkastje zitten? Sorry voor de domme vragen maar ik dacht echt dat dit misschien iets minder ingewikkeld was. Heb een hoop bijles gehad van een horlogemaker maar daar wilde niet al te veel van blijven hangen :roll:

(Ik krijg vandaag of morgen een metronoom en sloop die dan uitelkaar...hopelijk weet ik dan weer wat meer. Ik wil er namelijk graag een maken maar dan in het klein.)

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 mei 2006 - 09:30

De details van de constructie ken ik niet, want ik heb nooit de kans gehad er een te slopen.
Maar het is inderdaad een bak met tandwielen, net als een klok.
Het aantal tandwielen zal minder zijn, want je hoeft alleen maar de slinger te laten zwaaien, er zitten geen wijzers op.

Laarmans

Laarmans

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 21:17

De details van de constructie ken ik niet, want ik heb nooit de kans gehad er een te slopen.
Maar het is inderdaad een bak met tandwielen, net als een klok.
Het aantal tandwielen zal minder zijn, want je hoeft alleen maar de slinger te laten zwaaien, er zitten geen wijzers op.

http://www.audio-muz...n/metronoom.htm

Compleet met schetsen (onderaan de pagina) voor het originele patent van de "uitvinder" Johann Mälzel.

djen

djen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2006 - 07:09

Bedankt voor de link. Dat was wel een handige site...veel interessante informatie...

Ik ben helaas niet echt goed in wiskunde maar ik vraag me af of die 480 en 300 slagen per minuut uberhaupt wel mogelijk zijn? Is er iemand die dit wel begrijpt?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures