Tussenruimte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 86

Tussenruimte

Hallo,

Kan iemand mij vertellen waar de ruimte tussen de planten enzo uit bestaat?

Heeft deze ruimte een speciale naam, dan kan ik er zelf wat meer over opzoeken.

Alvast bedankt

Peter
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Tussenruimte

Aangezien je de vraag in de sterrenkunde rubriek plaats, mee ik aan dat je planeten bedoelt.

De ruimte tussen de planeten, en andere sterren bestaat uit vacuum, niets dus. Geen lucht, geen materie: niets. Hoewel er misschien een paar atomen los rond zweven, maar dat is te verwaarlozen.

In vroeger tijden dachten de geleerden nog dat de ruimte gevuld was met ether, een nog nader te definieren stof. Zelf Einstein dacht dit een tijdje; één van zijn grotere fouten.

Berichten: 86

Re: Tussenruimte

Ik had ooit gehoord dat deze ruimte uit waterstof bestond, maar ik was dus totaal niet zekers, daarom ook mijn vraag.

Ik heb dit ook nodig voor mijn eindwerk dit jaar.
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Tussenruimte

Ik zou google-zoeken op

"interplanetaire ruimte"

"interplanetair"

"interplanetary space"

eventueel ook op

"interstellaire ruimte"

"interstellar space"

(In 1 v/d links staat bijv. dat de interplanetaire ruimte gevuld is met zonnewind, interplanetair magnetisch veld, kosmische straling en stof.)

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Tussenruimte

Psymage schreef:Ik had ooit gehoord dat deze ruimte uit waterstof bestond, maar ik was dus totaal niet zekers, daarom ook mijn vraag.

Ik heb dit ook nodig voor mijn eindwerk dit jaar.
Het zal nergens 100% vacuum zijn. Er zijn altijd wel wat losse atomen die rond zweven. Het lijkt me inderdaad aannemelijk dat deze atomen voornamelijk waterstof atomen zijn. Deze ontsnappen immers, door hun geringe gewicht, het makkelijkste aan de aantrekkingskracht van planeten/sterren. Het aantal atomen in de "lege" ruimte is misschien een hondertal per m3 in het zonnestelsel tot 2 à 3 er buiten. Maar ten opzichte van het aantal in een m3 in de lucht op aarde (+/- 3*10^25) is dat helemaal niets.

Naast die losse atomen zijn er nog wat andere deeltje die in de ruimte voor komen. Uiteraard fotonen (licht), wat deeltjes van de zonnewind (elektronen en protonen), en misschien wat exotischere deeltjes zoals muonen. Mogelijk ook nog gravitonen, maar die zijn nog niet aangetoond.

Re: Tussenruimte


Reageer