Temperatuur stoomleiding verwarming

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 767

Temperatuur stoomleiding verwarming

Ik heb het volgende probleem:

Ik heb een stalen leiding DN80 (buitendiameter 88,9 mm en een wanddikte van 3,6mm) stoomleiding. Deze leiding vertakt middels een t-stuk. 50 meter naar “rechts” en 50 meter naar “links”. Deze vertakking dient als verwarming van een ruimte van 3 bij 3 meter (h x b) en is 120 meter lang. Aan het einde van deze 2 vertakkingen zitten condenspotten en de condensafvoer. De stoom heeft een temperatuur net voor de vertakking van om en nabij de 160 graden. De leiding is ongeïsoleerd.

Nu wil ik graag weten wat de temperatuur aan de beide uiteinden (van de 2 stukken van 50 meter) nog is van de pijp als er in de ruimte een temperatuur heerst van –5 graden Celsius en in een situatie van +5 graden Celsius.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Temperatuur stoomleiding verwarming

Ik kan je niet vertellen hoe je dit moet uitrekenen, maar ik zie wel dat er een gegeven mist, nl. de hoeveelheid stoom die er per tijdseenheid in gaat.

En misschien speelt de druk ook nog wel een rol.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Temperatuur stoomleiding verwarming

klazon schreef:Ik kan je niet vertellen hoe je dit moet uitrekenen, maar ik zie wel dat er een gegeven mist, nl. de hoeveelheid stoom die er per tijdseenheid in gaat.

En misschien speelt de druk ook nog wel een rol.


De hoeveelheid stoom was ook een punt waar ik met mijn collega's het over had. Echter deze zeiden dat het systeem gewoon op druk staat, er is geen circulatie van stoom, het condensaat wordt middels condenspotten afgevoerd "flow" is dus minimaal. Druk van het systeem is 3,65 bar. De stoom toevoer is altijd toereikend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Temperatuur stoomleiding verwarming

Stof ter overpeinzing (ik heb ook de kant en klare oplossing niet)

Druk van het systeem is 3,65 bar, ruwweg 365 kPa dus.

Bij deze druk ligt het kookpunt van water op ongeveer 140°C (413 K) (BINAS tabel 13)

Ik DENK (disclaimer) dat we dan ook mogen aannemen dat dat de temperatuur van het condensaat zal zijn, en daarmee de temperatuur van de binnenzijde van de buis. Bij deze diameter en lengte mag je gevoeglijk aannemen dat de stromingsweerstand van stoom te verwaarlozen is, en ik ben dan ook geneigd om te denken dat de temperatuur aan de uiteinden van de buis die van het condensaat zal zijn.

Da's trouwens een berg pijp in een klein kamertje. Hoe hou je dat op die temperatuur van -5°C bij dit soort warmtetoevoer? Het moet stormen in dat kamertje. :P
50 meter naar “rechts” en 50 meter naar “links”. Deze vertakking ...//... is 120 meter lang.
Deze cijfers kan ik niet riijmen. in mijn boek is 50+50 gelijk aan 100.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Temperatuur stoomleiding verwarming

Da's trouwens een berg pijp in een klein kamertje. Hoe hou je dat op die temperatuur van -5°C bij dit soort warmtetoevoer? Het moet stormen in dat kamertje.   :P
Aangezien de ruimte bestaat uit golfplaten kan er s'winters in deze ruimte een vries temperatuur ontstaan. Deze kan natuurlijk lager worden dan -5 graden echter uitgangspunt opdracht gever is -5 graden.
50 meter naar “rechts” en 50 meter naar “links”. Deze vertakking ...//... is 120 meter lang.Deze cijfers kan ik niet riijmen. in mijn boek is 50+50 gelijk aan 100.... :roll:
Ik snap je redenering uit mijn eerdere post. dit is wat ik bedoel; de ruimte is 3 meter hoog en 3 meter breed en is 120 meter lang. De leiding voor verwarming middels stoom / condensaat heeft een lengte van 100 meter. 10 meter aan beide zijden "over"

Reageer