[scheikunde] zwavelzuur in accuzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] zwavelzuur in accuzuur

Hallo,



Ik heb een practica gedaan met een volumetrische titratie, maar ik kom niet helemaal uit de berekening, wie kan mij helpen?

Hier is de informatie/resultaten uit mijn practicum:

10 mL accuzuur 0,5 M

9,3 mL natronloog 1,032 M

Ik moet het massapercentage zwavelzuur in accuzuur weten. Graag berekening en antwoord.

Alvast hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] zwavelzuur in accuzuur

We zijn geen huiswerkmachine. Gebruik de zoekfunctie van het forum en je zult een aantal vergelijkbare vraagstukken tegenkomen.

Als je er dan nog niet uit komt, stel ik voor dat je je berekening hier neerzet (met toelichting waar je moeite mee hebt). We helpen je dan graag verder :roll:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: [scheikunde] zwavelzuur in accuzuur

Oké ik zal even mijn berekening geven.

Accuzuur is verdunde oplossing van zwavelzuur.

Zuur-base reactievergelijking van zwavelzuuroplossing met natronloogoplossing wordt dan volgens mij:

H3O+ (aq) + OH- (aq) >> 2 H2O (l)

1 : 1 : 2

KLOPT DIT?

Je hebt 9,3 mL 1,032 Molair natronloog

Dus dat is 1,032 * 9,3 / (1000) = 0,0096 mol NaOH

De verhouding is 1:1, dus ook 0,0096 mol H2SO4-oplossing

Hiervan heb je 10 mL dus (( 0,0096 ) * 1000 ) / 10 = 0,96 Molair H2SO4

KLOPT DIT?

Massaprocent = Massa gevraagde stof / totale massa * 100%

Omdat je met verdunde oplossingen te maken hebt kan je de dichtheid van de oplossingen op 1,000 g / mL stellen.

HIER KOM IK NIET VEDER

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] zwavelzuur in accuzuur

Als je de concentratie van je stof weet en je weet tevens je totale volume waarin de specifieke stof zit opgelost dan kan je bepalen met welke totale hoeveelheid stof je te maken hebt in grammen. Als je dit deeld door het totale gewicht aan vloeistof (gelijk aan de hoeveelheid milliliters doordat de dichtheid 1 is) dan weet je de massaverhouding en dus ook het massa percentage.

als je met verdunde oplossingen te maken hebt, kan je nooit zeggen dat je te maken hebt met een dichtheid van 1,000 g/mL. De cijfers achter de komma zijn volledig niet significant. Als je verder rekend met een dichtheid van 1 g/mL, dan zit je wel goed.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: [scheikunde] zwavelzuur in accuzuur

hartelijk dank

Berichten: 4

Re: [scheikunde] zwavelzuur in accuzuur

klopt trouwens de formule wel

en het daarop volgende gedeelte?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] zwavelzuur in accuzuur

Zo snel ziet het er wel goed uit. Een tip om het duidelijk voor jezelf te maken: reken eerst alles om in SI eenheden voordat je verder rekend. Opzich kan je best met mL rekenen, dit maakt het alleen iets onoverzichtelijker. Tevens is het handig om achter elk getal een eenheid te vermelden.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer