Zijn we al buiten ons zonnestelsel geweest

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Zijn we al buiten ons zonnestelsel geweest

Is het al gebeurd dat we buiten ons zonnestelsel zijn geweest?

Ik heb ergens gelezen dat we Pluto niet eens bekeken hebben :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Zijn we al buiten ons zonnestelsel geweest

Verder dan de maan zijn we niet geweest. Onbemand zijn we wel goed bezig. Op mars zijn we al geland en Voyager is ook al een flink eind op weg. Zie dit topic: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...p?showtopic=296

En pluto hebben we natuurlijk al lang gezien al is het al met een telescoop.

Of Voyager hem heeft gefotografeerd weet ik niet. Zie de link voor meer info.

Re: Zijn we al buiten ons zonnestelsel geweest

De voyager heeft Pluto NIET gefotografeerd, de voyager 1 en 2 waren gemaakt om de gasreuzen van ons zonnestelsel te onderzoeken, en daarna zijn ze blijven voortreizen en ze sturen nog dagelijks (!!) signalen naar de aarde!!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zijn we al buiten ons zonnestelsel geweest

Maar de posities van de voyager die zei doorsturen is erg belangrijke informatie. Ze beschrijven namelijk als het ware het gravitatieveld. Als er dus van het voorspelde pad af wordt geweken wil dat zeggen dat er ergens een zwaar object bevindt waar we eerst nog geen weet van hadden. Ook is op deze manier de massa van Pluto beter bepaald. 8)

Re: Zijn we al buiten ons zonnestelsel geweest

Anonymous schreef:Is het al gebeurd dat we buiten ons zonnestelsel zijn geweest?

Ik heb ergens gelezen dat we Pluto niet eens bekeken hebben  :wink:
Nog niet... maar De new horizon-missie gaat door, over 3 jaar gaat er een sonde er naar toe..dat is snel maar een probleem is dat hij over 9 jaar doet om daar te komen { 2015 } er zullen foto en experimenten gedaan worden en na een half jaar gaat hij verder en komt hij aan in de kuipergordel de rand van onze sterrenstel

Re: Zijn we al buiten ons zonnestelsel geweest

De verst verwijderde objecten door een mens gemaakt, zijn de voyager 1 en 2. Waar ze zich bevinden kun je zien op volgend adres:

http://voyager.jpl.nasa.gov/

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zijn we al buiten ons zonnestelsel geweest

Op deze tekening, gevonden op de link van wim, vindt ik de term stellar wind (en solar wind) wat moet ik me daar eigelijk bij voorstellen.

Afbeelding

Berichten: 16

Re: Zijn we al buiten ons zonnestelsel geweest

De voyager heeft Pluto NIET gefotografeerd, de voyager 1 en 2 waren gemaakt om de gasreuzen van ons zonnestelsel te onderzoeken, en daarna zijn ze blijven voortreizen en ze sturen nog dagelijks (!!) signalen naar de aarde!!
alleen jammer dat we die signalen niet op kunnen vangen,:wink: die zijn zo zwak dat we daar de apparatuur niet voor hebben

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zijn we al buiten ons zonnestelsel geweest

Hoe kunnen ze dan bij nasa weten waar voyager 1 en 2 zich bevinden. Hoe weten we of ze uberhaupt nog bestaan.

Re: Zijn we al buiten ons zonnestelsel geweest

alien schreef:De voyager heeft Pluto NIET gefotografeerd, de voyager 1 en 2 waren gemaakt om de gasreuzen van ons zonnestelsel te onderzoeken, en daarna zijn ze blijven voortreizen en ze sturen nog dagelijks (!!) signalen naar de aarde!!
alleen jammer dat we die signalen niet op kunnen vangen,:wink: die zijn zo zwak dat we daar de apparatuur niet voor hebben
Daar ben je fout hoor, we kunnen wel degelijk die signalen opvangen, nog dagelijks wordt er contact gezocht met de voyager en deze blijft signalen sturen.

Wat wel waar is, is dat de pioneer sondes ook nog altijd werken MAAR de kernbrandstof is bijna op en de signalen die de pioneer sondes doorsturen zijn te zwak om op te merken dus we weten niet of dat de pioneer sondes nog bestaan en waar ze momenteel zijn.

Re: Zijn we al buiten ons zonnestelsel geweest

patrick schreef:
Anonymous schreef:Is het al gebeurd dat we buiten ons zonnestelsel zijn geweest?

Ik heb ergens gelezen dat we Pluto niet eens bekeken hebben  :wink:
Nog niet... maar De new horizon-missie gaat door, over 3 jaar gaat er een sonde er naar toe..dat is snel maar een probleem is dat hij over 9 jaar doet om daar te komen { 2015 } er zullen foto en experimenten gedaan worden en na een half jaar gaat hij verder en komt hij aan in de kuipergordel de rand van onze sterrenstel
De kuiperbelt is nog niet de rand van ons zonnestelsel, bij lange na nog niet... The Opik-Oort cloud strekt zich nog 50.000 AU vanaf de zon (of 49.999 AU vanaf de aarde), oftewel 2 lichtjaar, de ruimte in. De kuiperbelt ligt net voorbij pluto, 40 AU vanaf de zon.

----------------------

forum.iloveglare.nl

Re: Zijn we al buiten ons zonnestelsel geweest

alien schreef:Daar ben je fout hoor, we kunnen wel degelijk die signalen opvangen, nog dagelijks wordt er contact gezocht met de voyager en deze blijft signalen sturen.

Wat wel waar is, is dat de pioneer sondes ook nog altijd werken MAAR de kernbrandstof is bijna op en de signalen die de pioneer sondes doorsturen zijn te zwak om op te merken dus we weten niet of dat de pioneer sondes nog bestaan en waar ze momenteel zijn.
We vangen idd nog steeds signalen op van de voyagers.

Maar er staat me iets van bij dat de radio telescoop in Dwingeloo ook nog eens naar de pioneer sondes hadden geluisterd en toch en signaal had ontvangen. heel zwak en slecht om een goede analyse van te maken, maar toch... stond vorig jaar dacht ik in de Zenit.

Of was dat ook die voyager?

Reageer