Hoe ziet een transparante ruimte eruit?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

Hoe ziet een transparante ruimte eruit?

De vraag hierboven klinkt simpel, maar ik vind het niet simpel.

Mijn vraag is hoe ziet een transparante ruimte, met een transparante achtergrond eruit, wat moet ik mij hier bij voorstellen?

Stel, als je op de aarde staat, en je kijkt omhoog naar de hemel, dan zie je ( als er geen wolken zijn) een lichtblauwe achtergrond overdag. Hoe de blauwe kleur ontstaat weet ik, dat heeft te maken met de gasmolekulen in onze atmosfeer die het blauwe licht weerkaatsen, vandaar dat de hemel hier blauw is. Zou je de maan staan, die geen dampkring heeft, dan zou je de hemel zwart zien.

Nu weet ik als je in het heelal kijkt, stel je bent buiten de dampkring van de aarde, dan zie je een zwarte achtergrond, hoewel de ruimte toch transparant is voor het overgrote deel. Dat komt door 2 dingen, ten eerste komt het doordat we niet letterlijk oneindig ver kunnen kijken, ook de lichtsnelheid is niet oneindig. We kunnen niet verder kijken dan zo'n 14 miljard lichtjaren, vandaar dat alles wat nog verder weg is als zwart wordt gezien, je ziet het licht van wat nog verder is domweg niet.

Zou je wel oneindig ver weg kunnen kijken en je zou oneindig veel sterren zien, dan zou je een heelal zien met een witte achtergrond (voor gemak).

Dus je kijkt niet door wit noch door zwart noch door hemelsblauw of wat van kleur dan ook.

Maar stel dat er een ruimte zou zijn die helemaal transparant is, dus doorschijnend en de achtergrond zou ook transparant zijn, dus je zou gewoon door de achtergrond heen kijken en je zou dus letterlijk oneindig ver kunnen kijken, dus oneindig ver in een transparante ruimte kunnen kijken, zonder een ster te zien (stel dat die ruimte helemaal leeg zou zijn) en zonder een zwarte of witte of blauwe achtergrond tegen te komen.

Wat zou je dan zien? Ja niets, maar dat is makkelijk gezegd.

Ik bedoel hoe moet ik me zoiets nou voorstellen?

Is dat wel voor te stellen?

Is er niet een één of andere site waar dat probleem verteld wordt, met het liefst een (theoretische) afbeeldingen van zo'n dergelijke ruimte?? Want zo ja, dan zou ik dat graag wel eens willen zien op een afbeelding.

Overgens wist ik niet precies waar ik met deze vraag heen moet, maar ik dacht laat ik hem maar bij dit topic zetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Hoe ziet een transparante ruimte eruit?

Zwart.

Alles wat je ziet bestaat uit fotonen die wel of niet op je netvlies vallen. Veel fotonen ervaren we als licht (en de kleur hangt af van de frequentie), weinig fotonen als donker, en geen fotonen als zwart. In een volledig lege ruimte zonder sterren wordt er ook geen licht uitgezonden, dus zien we zwart.

De twee redenen die je noemt dat we in de 'normale' (niet volledig transparante) ruimte zwart zien, zijn trouwens hetzelfde. Als de lichtsnelheid oneindig was geweest zouden we ook oneindig ver kunnen kijken. In feite kunnen we ook oneindig ver kijken, alleen hoe verder we willen kijken, hoe langer het duurt voor het licht ons bereikt (wat niet het geval was geweest als c= :roll: ).

Als je in een volledig lege transparante ruimte een zaklamp bij je zou hebben, zou je trouwens nog steeds zwart zien (tenzij je met de zaklamp direct in je ogen schijnt) aangezien er niets in de ruimte waarop het uitgezonden licht kan reflecteren en je ogen nog kan bereiken.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer