citroen tegen stijfheid van spieren.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 86

citroen tegen stijfheid van spieren.

Ik heb gehoord dat citroensap drinken na het sporten de stijfheid in de spieren laat verdwijnen.

Is dit waar?
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: citroen tegen stijfheid van spieren.

weet ik niet ,wat ik wel weet is dat drinken van citroensap,het vet afbreekt in je maag, misschien heeft dit er mee te maken.

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: citroen tegen stijfheid van spieren.

Ik kan hier zo geen verklaring voor vinden (heb hier ook nog nooit van gehoord).

Spierpijn wordt veroorzaakt door melkzuur dat zich ophoopt in je spieren. Dit is alleen te behandelen door de bloeddoorstroming door je spieren te verbeteren. (cooling down is daarom ook zo nuttig)

Citroensap (doel je hier nou specifiek op citroenzuur of het geheel zijnde citroensap?) kan voor zover ik weet deze functie niet uitvoeren.

heb je er misschien een bron van?

(tevens verplaatst naar medisch)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 32

Re: citroen tegen stijfheid van spieren.

Het hoge vitamine C gehalte in het citroensap vergroot de bloedaderen, dat op zijn beurt minder weerstand geeft in de bloedaderen waardoor de bloeddoorstroming verbetert.

Berichten: 3.165

Re: citroen tegen stijfheid van spieren.

Spierpijn wordt veroorzaakt door melkzuur dat zich ophoopt in je spieren. Dit is alleen te behandelen door de bloeddoorstroming door je spieren te verbeteren. (cooling down is daarom ook zo nuttig)  
Verzuring is maar één van de factoren waardoor je last kan hebben van jouw spieren. In mijn ervaring (subjectief gevoel, ik sport veel) is stijfheid toch iets heel anders dan verzuurde spieren. Als mijn spieren verzuurd zijn dan voelen mijn ledematen zwaar aan, ofdat ik ze nu wel of niet beweeg. Ik heb dan wel nog volledige mobiliteit.

Als ik stijve spieren heb dan voel ik weinig hinder in rust maar heb ik een beperkte mobiliteit.

Daarnaast kan je nog een verrekking en een ontsteking hebben waarbij je een stekende pijn voelt bij belasting.

Ik moet eventjes er bij zeggen dat ik niet deskundig ben op spiergebied. Ik vind het moeilijk om hier goede informatie over te vinden.

Berichten: 18

Re: citroen tegen stijfheid van spieren.

Spierpijn wordt veroorzaakt door melkzuur dat zich ophoopt in je spieren. Dit is alleen te behandelen door de bloeddoorstroming door je spieren te verbeteren. (cooling down is daarom ook zo nuttig)  
Verzuring is maar één van de factoren waardoor je last kan hebben van jouw spieren. In mijn ervaring (subjectief gevoel, ik sport veel) is stijfheid toch iets heel anders dan verzuurde spieren. Als mijn spieren verzuurd zijn dan voelen mijn ledematen zwaar aan, ofdat ik ze nu wel of niet beweeg. Ik heb dan wel nog volledige mobiliteit.

Als ik stijve spieren heb dan voel ik weinig hinder in rust maar heb ik een beperkte mobiliteit.

Daarnaast kan je nog een verrekking en een ontsteking hebben waarbij je een stekende pijn voelt bij belasting.

Ik moet eventjes er bij zeggen dat ik niet deskundig ben op spiergebied. Ik vind het moeilijk om hier goede informatie over te vinden.
Voor een goed begrip betreffende vrije radicaalvorming bij (top)sportbeoefening kan men de onderstaande literatuur / onderzoeksverslagen raadplegen.

Davies et al; Free radicals and tissue damage produced by exercie; Biochem, biophys. Res. Com;

Brooks G.A.; exercise physiology human bioenergetics and its applications; New York: John Wiley;

Pyke L.H. et al; Biochemical Biophysics Rechaerch Communications;

Hanninen K.M., Kihlström M.T., Arstila A.U.;department of Cell Biology, University of Jyväskylä, Finland, lipid peroxidation and antioxidants in exercise-induced skeletal muscle injury; free Radical Biology and medicine, vomume 9, supplement.

Jenkins R.R., Friendland R, En Howald H,; The relationship of oxygen uptake to superoxide dismutase and catalase activity in human skeletal muscle; International Journal of sports Medicine

Berichten: 3.165

Re: citroen tegen stijfheid van spieren.

Dank je voor de bronnen, altijd zeer nuttig.

Reageer