Liegen

Moderator: Rhiannon

Berichten: 547

Liegen

Rita Verdonk vindt (of vond) dat haar partijgenote Hirsi Ali vanwege het liegen over haar naam en geboortedatum geen Nederlands paspoort hoort te hebben. Kinderen mogen niet jokken, en asielzoekers ook niet.

Is liegen dan vreemd? Tuurlijk niet. Gebeurt het maar weinig? Of liegt slechts een minderheid van alle mensen? En wat te zeggen van de omstandigheden die de druk vergroten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Liegen

Los van de situatie met ayaan hirsi ali is het een feit dat veruit de meeste mensen willens en wetens doorlopend zaken vertellen die niet waar zijn. Dus in die zin komt het veelvuldig voor dat mensen 'liegen' - het hoort bij ons als praten.

Als het gaat om pathologisch liegen weet ik niet hoeveel dit voorkomt maar uiteraard een stuk minder.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 26

Re: Liegen

Mensen liegen veel, uit angst of om er beter van te worden. In dat opzicht bijna iedereen wel.
Bij gebrek aan beter: .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Liegen

Mensen liegen veel, uit angst of om er beter van te worden. In dat opzicht bijna iedereen wel.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat iedereen maar liefst 2x per dag liegt. En om het nog bonter te maken: tijdens een gesprek lieg je gemiddeld om de 8 minuten...

Maar wat is liegen precies: is liegen ook wanneer je onbewust niet de waarheid spreekt? En wat is het verschil tussen liegen en jokken?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Liegen

Liegen veronderstelt volgens mij meer het bewust iets vertellen dat niet juist is en waarvan je dus ook weet en je bewust bent dat het onjuist is. Als je onbewust niet de waarheid spreekt lieg je niet vind ik, dan dwaal je.

Liegen en jokken? jokken is wat onschuldiger. Er zijn dus gradaties in ernst van het niet vertellen van de waarheid blijkbaar....
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 547

Re: Liegen

marloes schreef:
Mensen liegen veel, uit angst of om er beter van te worden. In dat opzicht bijna iedereen wel.
Ik hoor veel mensen nu het liegen van hirsi ali veroordelen "op straat".

Het zou eigenlijk vreemd zijn als je niet probeert asiel te krijgen met behulp van een leugen. In andere situaties heeft men het al snel over leugentje om bestwil.

Nu is dat verder niet symphatiek ofzo te noemen, maar het gaat toch ook om hoe vaak het gebeurt.

Denk dat vooral de situatie bepalend is, en dat er voor iedereen omstandigheden zijn waar je ook gaat liegen over de naam en geboortedatum.

Daarnaast iemand die een trauma heeft zal er meestal alles aan doen om herinneringen aan het trauma te vermijden.

Sociaal wenselijk gedrag is ook voor een deel gebaseerd op leugens.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Liegen

I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Liegen

Ik lieg toch haast nooit bewust. Vandaag nu wel één keer, anders kreeg ik hoogstwaarschijnlijk een taak en daar had ik nu eenmaal geen zin in.

Als ik praat ben ik meestal 'zot' aan het doen, vraag ik iets aan iemand,

leg ik iets aan iemand uit, praat ik over interessante dingen. Eigenlijk valt er in mijn gesprekken met bekenden niet te liegen. Liegen tegen leerkrachten gebeurt wel. Ik kan mij niet direct een leugen tegen één van mijn kennissen bedenken.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 547

Re: Liegen

Wb de link die je gaf Veertje over pathalogisch liegen:
Deze ziekte dient niet te worden verward met pathologisch liegen, een psychische ziekte waarbij men de onbedwingbare drang heeft te liegen. De pathologische leugenaar weet dat hij liegt, de pseudologische leugenaar zegt slechts dat wat voor hem de waarheid is
Ik ken een paar mensen waarbij de diagnose pseudologica fantastica is gesteld. Zelf vind ik het idd nog wel eens lastig te onderscheiden of iemand weet dat hij liegt. Want ook daar kan over gelogen worden. Ben wel benieuwd hoe dan het onderscheid gemaakt wordt. (hoe kom je daar achter)
De leugen - doen alsof, meespelen met de meute, huichelen omwille van de lieve sociale vrede, voor het welzijn van de groep de buitenstaander bedriegen, vals zijn uit beleefdheid of wellevendheid etc. - speelt een zeer fundamentele rol speelt in het gewone maatschappelijke verkeer, en het gewone maatschappelijke verkeer is niet mogelijk is zonder een grote hoeveelheid welbepaalde en welbekende leugens, die overwegend samenhangen met het algemeen onderkende handhaven van het groepsbelang tegen buitenstaanders.
http://www.xs4all.nl/~maartens/philosophy/...ry/L/Leugen.htm

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: Liegen

marloes schreef:Mensen liegen veel, uit angst of om er beter van te worden. In dat opzicht bijna iedereen wel.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat iedereen maar liefst 2x per dag liegt. En om het nog bonter te maken: tijdens een gesprek lieg je gemiddeld om de 8 minuten...

Maar wat is liegen precies: is liegen ook wanneer je onbewust niet de waarheid spreekt? En wat is het verschil tussen liegen en jokken?
jokken doe je onbewust, dus zonder dat je het weet dat het verkeerd is zoals bij kleine kinderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Liegen

In de Elsevier van afgelopen vrijdag staat een artikeltje over liegen. Mensen zouden als je het artikel mag geloven, aan de lopende band liegen over van alles en nog wat (tot 500 keer per etmaal, even nazoeken). Liegen zou een evolutionair voordeel hebben. Zo krijgt degene die in de sollicitatie zijn kwaliteiten voorliegt en dat goed kan, de baan. Terwijl de bescheidener sollicitant afgewezen wordt, ofschoon deze laatste misschien wel betere kwaliteiten bezit.

edit: taalfoutje

Berichten: 547

Re: Liegen

Terwijl deze laatste misschien wel betere kwaliteiten bezit.
En dat is dan een evolutionair nadeel.

Als het een evolutionair voordeel heeft zou je kunnen zeggen dat veel mensen geen interesse hebben in de waarheid en gebaad zijn bij illusies en doelmatige leugens. (ook al geven we dat niet graag toe)

:roll: Moreel gezien is liegen dus harstikke wenselijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Liegen

Quote:  

Terwijl deze laatste misschien wel betere kwaliteiten bezit.  

En dat is dan een evolutionair nadeel.  
'Niet liegen' heeft het nadeel tot gevolg, de kwaliteiten op zich niet.
Als het een evolutionair voordeel heeft zou je kunnen zeggen dat veel mensen geen interesse hebben in de waarheid en gebaad zijn bij illusies en doelmatige leugens. (ook al geven we dat niet graag toe)  

Moreel gezien is liegen dus harstikke wenselijk.
De conclusie dat 'veel mensen geen interesse hebben in de waarheid (...)' volgt daar niet uit. Men heeft juist wel interesse in de waarheid, heel veel zelfs, anders zou men hem niet bewust verdraaien!

En dat 'moreel gezien liegen dus hartstikke wenselijk is' ?? omdat het loont? Je tegenstander vermoorden kan ook voordeel hebben, maar is daarmee niet 'moreel wenselijk'.

Berichten: 547

Re: Liegen

Quote:  

Terwijl deze laatste misschien wel betere kwaliteiten bezit.  

En dat is dan een evolutionair nadeel.  

 

'Niet liegen' heeft het nadeel tot gevolg, de kwaliteiten op zich niet.
Ok, bedoelde hetzelfde.
De conclusie dat 'veel mensen geen interesse hebben in de waarheid (...)' volgt daar niet uit. Men heeft juist wel interesse in de waarheid, heel veel zelfs, anders zou men hem niet bewust verdraaien!
Waaruit concludeer je dat?

Hoezo verdraait men die waarheid bewust? Waarom is dat dan nodig? Als de ontvanger heel graag de waarheid hoort, en diegene die wilt gaan liegen wilt ook eigenlijk wel graag de waarheid (of zijn "waarheid") zeggen, waarom zou je dan gaan liegen?

Door eerst op een slinkse manier waarheden te verdraaien om uiteindelijk dichter bij een kern/"waarheid" te komen , dat je niet was gelukt als je gelijk eerlijk zou zijn. Bedoel je zoiets?

Maar mijn buurvrouw bijvoorbeeld die ik pas ken hoort graag dat ik haar nieuwe rok mooi vind ipv dat ik eerlijk zou zeggen dat ik het afschuwelijk vind, als ze het zou vragen. Ze hoort vast niet graag de waarheid als dat mijn eerlijke mening zou zijn. En aangezien ik relax langs de buurvrouw wil leven kan ik er beter voor kiezen om eerst af te tasten of erom heen te draaien.

De mens is niet geintereseerd in prettige ilussies en gebaad bij doelmatige leugens? Volgens mij de meerderheid van de mensen wel en weten een hoop mensen dit ook wel. Als je liegt wil je nalaten te zeggen wat je echt denkt uit angst, egoisme, gebrek aan wederzijds vertrouwen etc. Wanneer angst, egoisme bv weg zou vallen en er zou zelfvertrouwen en wederzijds vertrouwen zijn, dan pas ga je veel meer open staan voor "waarheden" en de gevolgen die het kan hebben. Helaas zit de wereld bij lange na niet zo in elkaar.

De leugen - doen alsof, meespelen met de meute, huichelen omwille van de lieve sociale vrede, voor het welzijn van de groep de buitenstaander bedriegen, vals zijn uit beleefdheid of wellevendheid etc. - speelt een zeer fundamentele rol speelt in het gewone maatschappelijke verkeer, en het gewone maatschappelijke verkeer is niet mogelijk is zonder een grote hoeveelheid welbepaalde en welbekende leugens, die overwegend samenhangen met het algemeen onderkende handhaven van het groepsbelang tegen buitenstaanders.
En dat 'moreel gezien liegen dus hartstikke wenselijk is' ?? omdat het loont? Je tegenstander vermoorden kan ook voordeel hebben, maar is daarmee niet 'moreel wenselijk'.
Waarom zou het niet moreel wenselijk zijn?

Bedrieg je buurman, heb een hekel aan de bakker, schop je tante, maar doe dit met een heel vriendelijk en glimlachend gezicht. Volgens mij zijn dit soort sociale leugens nog steeds moreel wenselijk in onze maatschappij en een basis. Of ik het zelf vanuit ideaal wenselijk vind is een heel ander verhaal... Realistisch gezien is het op dit moment nog steeds moreel wenselijk in veel opzichten. Iemand die afwijkt van de doorsnee door niet meer te liegen, wordt echt niet door de meerderheid met open armen ontvangen. Doorzichtige leugens worden vaak met open armen ontvangen.

Uitzonderingen daargelaten van die leugens aan de lopende band waarbij ik weinig protest zie. Dus mag ik concluderen dat het moreel wenselijk is in deze maatschapij in veel opzichten?

Gelukkig halen we het niet in het hoofd om tot 500 keer per dag een tegenstander te vermoorden en begaat het gros nooit een moord, die vergelijking begrijp ik ook niet zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Liegen

Waaruit concludeer je dat?

Hoezo verdraait men die waarheid bewust? Waarom is dat dan nodig? Als de ontvanger heel graag de waarheid hoort, en diegene die wilt gaan liegen wilt ook eigenlijk wel graag de waarheid (of zijn "waarheid") zeggen, waarom zou je dan gaan liegen?

Door eerst op een slinkse manier waarheden te verdraaien om uiteindelijk dichter bij een kern/"waarheid" te komen , dat je niet was gelukt als je gelijk eerlijk zou zijn. Bedoel je zoiets?
De vraag is waarop jij je bewering baseert, want jij bent degene die een gevolgtrekking doet die niet logisch is, niet ik.

De waarheid is juist van belang, anders zou je niet hoeven te liegen.

Bedrieg je buurman, heb een hekel aan de bakker, schop je tante, maar doe dit met een heel vriendelijk en glimlachend gezicht. Volgens mij zijn dit soort sociale leugens nog steeds moreel wenselijk in onze maatschappij en een basis. Of ik het zelf vanuit ideaal wenselijk vind is een heel ander verhaal... Realistisch gezien is het op dit moment nog steeds moreel wenselijk in veel opzichten. Iemand die afwijkt van de doorsnee door niet meer te liegen, wordt echt niet door de meerderheid met open armen ontvangen. Doorzichtige leugens worden vaak met open armen ontvangen.

Uitzonderingen daargelaten van die leugens aan de lopende band waarbij ik weinig protest zie. Dus mag ik concluderen dat het moreel wenselijk is in deze maatschapij in veel opzichten?

Gelukkig halen we het niet in het hoofd om tot 500 keer per dag een tegenstander te vermoorden en begaat het gros nooit een moord, die vergelijking begrijp ik ook niet zo.
oh, je bedoelt het anders dan ik: dat constant de waarheid vertellen onwenselijk is vanwege je genoemde voorbeelden. En dat tegen bv je buurvrouw zeggen dat haar rok echt te lelijk voor woorden is, moreel niet zou kunnen. Liegen als sociale smeerolie bedoel je.

Ik bedoelde dat liegen op zichzelf moreel niet akkoord is, volgens de ethiek (aristoteles etc). Ik zat op een meer filosofisch niveau.[/quote]

Reageer