Tijdsverschil

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Tijdsverschil

ik wil graag een vraag stellen over tijd in 2 verschillende referentiestelsel en natuurwetten.

Ik heb 2 ref.stelsel. S en S'. volgens de galileitransformatie en de relativiteitsprincipe, verschil tijd in deze 2 ref.stelsel (ook)wanneer de enebeweegt t.o.v de andere.

Nu is de vraag. Als tijd langzamer verloopt, gelden natuurwetten ook dezelfde voor deze 2 ref.stelsel.?

alvast bedank.

Cheng

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Tijdsverschil

Absoluut, de natuurwetten blijven gelden. Degene die met het referentie stelsel mee reist (S), merkt niets. Hij ziet alleen dat de tijd in het andere referentie stelsel langzamer loopt (S'). Maar ieder experiment dat in S' wordt gedaan, kan S waarnemen. Alles verloopt alleen wat langzamer. Een bal valt langzamer, maar nog steeds volgens de wetten van de zwaartekracht (de relativistische wetten natuurlijk). Het wetten van Newton gaan in dit geval niet meer op.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Tijdsverschil

Alles verloopt alleen wat langzamer. Een bal valt langzamer...


Maar massa wordt groter, dus de bal valt sneller.

Hoe zit dat?
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Tijdsverschil

De snelheid waarmee een bal valt (preciezer gezegd: de zwaartekrachtsversnelling op de bal) is onafhankelijk van de massa van de bal.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Tijdsverschil

Ik nam aan dat, de planeet waarop de bal valt, ook beweegt...

Hoe zit het dan? De planeet is zwaarder, dus meer gravitatie. En tijd gaat langzamer, dus een langzamer vallende bal... :shock:
How will it end?

Berichten: 1.404

Re: Tijdsverschil

In het referentiestelsel van de bewegende planeet is de massa niet groter

Re: Tijdsverschil

Ik ga er even vanuit dat je het wat betreft de stelsel hebt over inertiaal stelsel? Dus stelsels die met een constante snelheid bewegen?

In dat geval kunnen we de speciale relativiteitstheorie gebruiken.

En laat nou het eerste postulaat zijn: Alle natuurwetten zijn gelijk in alle inertiale stelsels. :shock:

Berichten: 1.404

Re: Tijdsverschil

Ik ga er even vanuit dat je het wat betreft de stelsel hebt over inertiaal stelsel? Dus stelsels die met een constante snelheid bewegen?

In dat geval kunnen we de speciale relativiteitstheorie gebruiken.

En laat nou het eerste postulaat zijn: Alle natuurwetten zijn gelijk in alle inertiale stelsels.
Meer nog de algemene relativiteitstheorie stelt dat alle natuurwetten hetzelfde zijn in eender welk referentiestelsel.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Tijdsverschil

Ik nam aan dat, de planeet waarop de bal valt, ook beweegt...

Hoe zit het dan? De planeet is zwaarder, dus meer gravitatie. En tijd gaat langzamer, dus een langzamer vallende bal...
In het referentiestelsel van de bewegende planeet is de massa niet groter


Is de relativistische massatoename niet echt, zodat het de gravitatie vergroot?
How will it end?

Re: Tijdsverschil

Meer nog de algemene relativiteitstheorie stelt dat alle natuurwetten hetzelfde zijn in eender welk referentiestelsel.

Helemaal mee eens maar wilde bij het begin beginnen.   :shock:

Berichten: 1.404

Re: Tijdsverschil

Is de relativistische massatoename niet echt, zodat het de gravitatie vergroot?


Wel echt, maar relatief. juist zoals lengte en tijd.

Reageer