polymeren/ionladingen/omrekenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

polymeren/ionladingen/omrekenen

Edit mod (Lala): Ik geeft grif toe, het was moeilijk, maar graag hebben we een titel die de lading van het onderwerp goed dekt. "een paar vragen" klopt wel, maar vertelt niks inhoudelijks over het onderwerp. dank u.

1. Heeft de thermehardheid of thermoplastheid iets te maken met of een polymeer is ontstaan door additie of condensatie?

2. Ik heb altijd geleerd dat waterstof H+ is (want: H3O+, OH- (<- O-2 + H+)) maar in Binas vind ik voor de ionlading -1. Hoe zit dit?

3. Heeft er nog iemand handige tips voor het omrekenen van m3 naar dm3? Ik raak altijd in de war als ik met het molair volume van 1mol gas aan het rekenen ben.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: polymeren/ionladingen/omrekenen

3. Heeft er nog iemand handige tips voor het omrekenen van m3 naar dm3? Ik raak altijd in de war als ik met het molair volume van 1mol gas aan het rekenen ben.
een kubus heeft drie verschillende ribbes, in de hoogte, in de lengte, en in de breedte.

als er in één meter tien decimeters gaan, dan gaan er in drie ribben van een meter dus

..1......2......3

101 x 101 x 101= 103x1 kubieke decimeters

en evenzo gaan er in één meter 100 centimeters, dus gaan er in drie ribben van een meter dus:

..1......2......3

102 x 102 x 102= 103x2 kubieke centimeters
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: polymeren/ionladingen/omrekenen

2. Ik heb altijd geleerd dat waterstof H+ is (want: H3O+, OH- (<- O-2 + H+)) maar in Binas vind ik voor de ionlading -1. Hoe zit dit?
Dat betekent dat je verkeerd hebt gekeken :wink:

De ionlading voor waterstof (symbool: H) is wel degelijk +1.

Berichten: 8

Re: polymeren/ionladingen/omrekenen

1. Heeft de thermehardheid of thermoplastheid iets te maken met of een polymeer is ontstaan door additie of condensatie?

Nee, volgens mij geldt gewoon voor alle polymeren (hoe ze ook ontstaan zijn) dat ze óf een smelttraject hebben (de thermoplasten, die worden plastisch bij verwarmen, ze verweken) óf een gewoon smeltpunt hebben (de thermoharders, ze verweken niet).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: polymeren/ionladingen/omrekenen

Oscar V schreef:  

2. Ik heb altijd geleerd dat waterstof H+ is (want: H3O+, OH- (<- O-2 + H+)) maar in Binas vind ik voor de ionlading -1. Hoe zit dit?  

 

Dat betekent dat je verkeerd hebt gekeken  

De ionlading voor waterstof (symbool: H) is wel degelijk +1.
hmm, raar. Ik zie ook in tabel 39A voor elk element een juiste ionlading, behalve voor H, daar geeft hij 1- ipv 1+. Iemand?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: polymeren/ionladingen/omrekenen

tabel 40 A bij mij, en inderdaad, dat moet een drukfoutje zijn..... oei.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: polymeren/ionladingen/omrekenen

thermohardende en thermoplastische kunsstoffen kunnen allebei uit additie of condensatiereakties gevormd worden.

Het hangt er hoofdzakelijk vanaf hoveel reaktieve groepen er in het monomeer zitten. Als er 1 dubbele band is krijg je een lineair polymeer, en dus een thermoplast. Als er twee of meer dubbele banden zijn krijg je een gecrosslinkt polymeer, dus met allerlei dwarsverbindingen tussen de ketens. Dit is niet meer plastisch, en heeft ook smeltpunt meer; het kan niet smelten, maar heeft een glasovergangstemperatuur.

Reageer