Keelpijn

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Keelpijn

Laatst had ik keelpijn. Peniciliene kuurtje gehaald en na een paar dagen was het over. Ik begon me toen af te vragen hoe ze dat in de middeleeuwen deden of in 3e wereldlanden. Ik heb toen van iemand gehoord dat mensen dan dood gaan. WOW!! dacht ik. Dus zou nu dood zijn zonder dat peniciliene kuurtje?

En zijn er nog meerdere dingen waar we dood aan zouden gaan als we zo'n kleine ingreep niet krijgen?

Ik heb wel eens gehoord dat voor 18 nogwat dus voor het gips was uitgevonden, ledenmaten moetsen worden geamputeerd als ze zouden breken!!

P.S. Weet iemand wat voor een bacterie dat is die keelpijn veroorzaakt?

Re: Keelpijn

Keel ontsteking wordt meestal veroorzaakt door de zogenaamde Streptococcus sp. Deze bacterie komt normaal al in de mond voor, maar is dan niet gevaarlijk omdat je eigen immuunsysteem hem onder controle houdt.

Deze bacterien zijn ook besmettelijk, en je kan ze zelfs via voedsel of de huid binnen krijgen. Mensen van wie je hem krijgy hoeven niet ziek te zijn, zij kunnen deze bacterie ook asymptotisch bij zich dragen.

Ben je echter veel gaan zuipen :shock: dan gaat sowieso je immuunsysteem achteruit, en wat nog belangrijker is je krijgt een porte d' tree. Dit houdt in dat je slijmlaag in je keel, die je normaal beschermd tegen infecties. Die slijmlaag gaat naar de ***** door roken en zuipen.

Streptococcen kunnen ook heel gevaarlijk zijn. Ze is de bekende vleesetende bacterie een streptococ, en ze kunnen hematogeen versleept worden naar bijvoorbeeld je hart, en dan kan je een hartklep ontsteking krijgen waaraan je dood kan gaan.

Daarom is het best belangrijk om als je een keelontsteking hebt optijd naar de dokter te gaan. Zeker als je koorts hebt.

Vroeger gingen ze inderdaad dood aan allerlei bacteriele infecties. Daarom was de gemiddelde leeftijd ook erg laag.

Ook in oorlogen gingen er meer mensen dood aan infecties dan op het slagveld.

Na de ontdekking van penicilline dacht men dat ook veel meer soldaten de oorlog zouden overleven.

Check Deze link|

Re: Keelpijn

Hoi,

Ik weet niet of vroeger armen en benen geamputeerd werden na een breuk. Als je niets doet word het breukvlak een nieuw rotatiepunt (pseudoarthrose) zodat je alles wat gemakkelijker buigt. Lekker handig!!

Als je zo'n afwijking had werd je als vermaak op de kermis bekeken en gemarteld of gedood. Toch maar goed dat de Mensch nu ander vertier heeft zoals internet ofzo. Wel zo fijn voor al onze gehandicapten.

Ik heb ooit eens gelezen dat heroine een Nazi pijnstiller was in WW 2. Het heette geloof ik zelfs Adolfine, genoemd naar die man met snor en stijve rechterarm.

Wist je dat Napoleon en ook sommige Farao's altijd met helse pijnen moeten hebben geleefd; uit rontgenfoto's van hun skeletten kan men zien dat ze lange tijd forse kaakontskingen hadden.

Ook interessant: Een Nederlanse tandarts (zijn altijd hele slimme weldenkende personen) heeft uitgezocht dat Napoleon vergiftigd is.

PS: probeer eens je elleboog te likken, als dit je lukt ben je de eerste mens op aarde.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Keelpijn

[offtopic]
Een Nederlanse tandarts (zijn altijd hele slimme weldenkende personen)....
Laat me raden... Gast is uhm..... tandarts?? :shock:

[/offtopic]
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Keelpijn

Naast de streptokok sp. Ik neem aan dat je die bedoeld? want er zijn wel wat meer soorten streptokokken. Dit is niet de enige bacterie die een keel ontsteking kan veroorzaken. Stafylokokkenen B. pertussis bv ook. Verder kunnen schimmels ook voor deze ellende zorgen en natuurlijk niet te vergeten de VIRUSSEN.... Dit is nl de grootste groep van verwekkers. Het is dus absoluut obsoleet :shock: dat je voor elk keel ontstekinkje een antibiotica kuur voorschrijft. Doe je dit dan krijg je zoals in heel zuid europa RESISTENTIE.. En bv de bekende MRSA bacterie.

Kijk eerst maar eens goed in je keel en als je witte ellende achter in de keel ziet met rood opgezette tonsillen zou ik rustig eens even bij de huisarts langsgaan. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Keelpijn

Afbeelding

Afbeelding

De bovenste tekening is een stuk van DNA je ziet dat de blauwe vijfhoek enkel 2 zuurstof atomen heeft!

De onderste tekeningen zijn 3 nuceosides van RNA hier zie je 3 zuurstof atomen.

Van daar Ribo Nucleic Acid en DESOXYribo Nucleic Acid dus met een zuurstof minder.

Hopelijk is dit duidelijk in ieder geval coderen ze allebij voor proteïnen en is DNA enkel stabieler dan RNA aangezien DNA dubbelstrengig is en RNA niet.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 1

Re: Keelpijn

Ook interessant: Een Nederlanse tandarts (zijn altijd hele slimme weldenkende personen) heeft uitgezocht dat Napoleon vergiftigd is.

Dit klopt niet, er is laatst onderzocht dat napoleon niet is vergiftigd, maar waarschijnlijk door kanker of een natuurlijke dood om het leven is gekomen, ze dachten dat hij vergiftigd was omdat hij een hoog percentage arsenicum in zijn lichaam had, maar het bleek dat alle mensen in die tijd een hoger percentage arsenicum in hun lichaam hadden dan wat we tegenwoordig hebben.

groetjes

Berichten: 60

Re: Keelpijn

Laatst had ik keelpijn. Peniciliene kuurtje gehaald en na een paar dagen was het over. Ik begon me toen af te vragen hoe ze dat in de middeleeuwen deden of in 3e wereldlanden. Ik heb toen van iemand gehoord dat mensen dan dood gaan. WOW!! dacht ik. Dus zou nu dood zijn zonder dat peniciliene kuurtje?


Volgens mij gaan we met z'n allen eerder dood, als iedereen voor een keelonsteking aan de antibiotica gaat!

Berichten: 247

Re: Keelpijn

Naast de streptokok sp. Ik neem aan dat je die bedoeld? want er zijn wel wat meer soorten streptokokken. Dit is niet de enige bacterie die een keel ontsteking kan veroorzaken. Stafylokokkenen B. pertussis bv ook. Verder kunnen schimmels ook voor deze ellende zorgen en natuurlijk niet te vergeten de VIRUSSEN.... Dit is nl de grootste groep van verwekkers. Het is dus absoluut obsoleet :D dat je voor elk keel ontstekinkje een antibiotica kuur voorschrijft. Doe je dit dan krijg je zoals in heel zuid europa RESISTENTIE.. En bv de bekende MRSA bacterie.
Zeer correcte opmerking ivm streptococcus sp., bacterien zijn slechts in 10% van de gevallen verwekkers van een keelontsteking: het geven van een antibioticum zonder het onderzocht hebben van een weefselcoupe om te bepalen dat het over een bacteriele infectie ging is echt schandalig. Gaf die dokter echt nog gewone peniciline? Dat is bijna al middeleeuws :P ? bij een gezonde mens duurt een keelonsteking gemiddeld 5 dagen en gaat die perfect vanzelf over, antibiotica vermindert die periode mss max met 1dag als het idd om een bacteriele infectie ging, zou ik dus nooit daarvoor nemen hoor.

MRSa is wel een iets ander verhaal maar soit.

Wat de ME betreft: amputaties werden toen frequent uitgevoerd om gasgangreen te stoppen zodat niet het hele lichaam werd aangetast, nu heeft men daar antibiotica voor die men best niet voor banale snotvallingkjes opgebruikt.

Reageer