Alcohol en Suikerpercentage bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 38

Alcohol en Suikerpercentage bepalen

Ik moet voor mijn profiel werkstuk praktijk doen. Nu weet ik hoe het moet alleen mis is 2 dingen. :shock: Hoe kan je het suikerpercentage in een vrucht(ensap) bepalen en hoe bepaal je het alcohol percentage in een wijn? En van het etiket aflezen "mag" niet, want dat zou de leraar niet genoeg vinden aan scheikundige handelingen. Alvast bedankt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: Alcohol en Suikerpercentage bepalen

alcoholpercentage?

Met destillatie, gewoon de fractie alcohol opvangen en kijken hoeveel procent het van het totaal is (v%)
may the force be with you

Berichten: 38

Re: Alcohol en Suikerpercentage bepalen

En met de suikerbepaling kan het net zo? Ik zat daarnet zelf te denken dat het alcohol percentage dat ik heb ook kan worden bepaald dmv titratie. Dat is misschien wat naukeuriger

Dan zou ik alleen nog ff de oxidator moeten bedenken. Best stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht...

Berichten: 38

Re: Alcohol en Suikerpercentage bepalen

Ik heb nu een oplossing voor het alcohol percentage bepalen. (titratie met kaliumpermanganaat) nu moet ik alleen nog weten hoe je het suikerpercentage kan bepalen. Heeft iemand nog een suggestie? (ook eventueel een titratie (lijkt me onlogisch maar toch))...

Re: Alcohol en Suikerpercentage bepalen

Suiker meten doe je met een refractometer, hierop staat meestal ook een BRIX % schaal die overeen komt met het % suiker!

Berichten: 38

Re: Alcohol en Suikerpercentage bepalen

He thnx, ik ga dan eens op school vragen of zij zo'n apparaatje hebben :shock:

Ik ben nu al een heel stuk verder!

Reageer