Springen naar inhoud

Ontkleuren stookolie/diesel


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Tijd

    Tijd


  • >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2004 - 12:05

Is er iemand die weet met welke kleurstoffen kleurloze stookolie en diesel gedenatureerd worden?

En dan de vraag: hoe kun je die kleurstoffen er weer uitkrijgen?

Ik heb een paar jaar geleden es een uitzending gezien waar men kort vertelde dat het mogelijk zou zijn de kleurstof eruit te wassen via zwavelzuur. Maar wat daar waar van is? :shock:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2


  • Gast

Geplaatst op 19 september 2004 - 19:29

ik weet wel dat er een mogelijk is om de kleur eruit te krijgen via zwavelzuur. het probleem is dat je motor na dit "ontkleuren" onbruikbaar is (weet niet waarom), je kan dus beter op witte diesel blijven rijden!

#3

Tijd

    Tijd


  • >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2004 - 20:51

Andere methodes zijn ook goed hoor 8)

#4

Eek the Cat

    Eek the Cat


  • >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2004 - 06:38

In water opgeloste kleurstoffen kun je vaak met aktieve koolstof (norit) eruit halen. Ik weet niet of dat ook met diesel lukt. Je kunt eens proberen een gestampt norit-tabletje bij een paar ml gekleurde diesel te doen, goed te schudden en dit te filtreren. Succes!

#5

Tijd

    Tijd


  • >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2004 - 08:10

In water opgeloste kleurstoffen kun je vaak met aktieve koolstof (norit) eruit halen. Ik weet niet of dat ook met diesel lukt. Je kunt eens proberen een gestampt norit-tabletje bij een paar ml gekleurde diesel te doen, goed te schudden en dit te filtreren. Succes!


Weegt de hoeveelheid Norit die je nodig hebt op tegen de hoeveelheid diesel die je kunt ontkleuren? Waar kun je Norit krijgen? Blijft de diesel dan bruikbaar voor je motor?

Net even gekeken op de site van Norit. Bestaan dus veel verschillende soorten actieve koolstof voor verschillende applicaties.

#6

Eek the Cat

    Eek the Cat


  • >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2004 - 02:42

Ik heb zelf geen ervaring met het onkleuren van diesel met norit :-). Ik weet zelfs helemaal niet of het wel werkt. Ik kan je dus ook niet zeggen of de kosten opwegen tegen de baten. Ik denk dat je een heleboel diesel kunt onkleuren (als het werkt natuurlijk) voordat de koolstof verzadigd is. Je kunt hem dus in principe meerdere keren gebruiken, totdat je ziet dat de diesel niet meer ontkleurd wordt.

Norit kun je normaal gesproken in kleine pilletjes bij de drogisterij of apotheek krijgen. Bij de chemicaliënhandel krijg je hem vanaf ca. 10 euro per kg (Acros, Norit SA II). Zolang de diesel na filtratie helder is, moet hij in principe nog steeds bruikbaar zijn voor de motor (een garantie kan ik je natuurlijk niet geven!!), aangezien koolstof niet oplost in organische stoffen. Maar probeer eerst eens of het ontkleuren überhaupt lukt, voordat je grote hoeveelheden diesel op clandestiene wijze gaat ontkleuren :-).

#7

SJ

    SJ


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2004 - 23:28

de kleurstof in rode diesel zou caroteen zijn die gefilterd zou kunnen worden met een koolstoffilter...weet er iemand waar er meer info te vinden is betreffende deze materie?

#8

Draw.Stick

    Draw.Stick


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2004 - 09:50

Waarom moet Diesel gekleurd worden?

Gaat het om de kleur zelf of zijn die kleurstoffen nodig ter verdunning? (zal wel niet want dan kan je evengoed water gebruiken)

#9

SJ

    SJ


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2004 - 10:26

het betreft niet het kleuren maar wel ontkleuren, dus de methode van kleurstof ( furferol op basis van carotheen) wegfilteren door middel van een actieve coolstoffilter

#10

Draw.Stick

    Draw.Stick


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2004 - 11:34

het betreft niet het kleuren maar wel ontkleuren, dus de methode van kleurstof ( furferol op basis van carotheen) wegfilteren door middel van een actieve coolstoffilter


Ja dat weet ik ook wel, maar om ze te ontkleuren moeten ze dus eerst gekleurd worden, en mijn vraag is: waarom worden ze gekleurd?Ik zie het nut niet van het kleuren van diesel...

#11

Tijd

    Tijd


  • >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2004 - 14:36

het betreft niet het kleuren maar wel ontkleuren, dus de methode van kleurstof ( furferol op basis van carotheen) wegfilteren door middel van een actieve coolstoffilter


Ja dat weet ik ook wel, maar om ze te ontkleuren moeten ze dus eerst gekleurd worden, en mijn vraag is: waarom worden ze gekleurd?Ik zie het nut niet van het kleuren van diesel...


Diesel is normaal transparant (helder) van kleur. Om op diesel voor motoren taks te kunnen heffen, voert de overheid een kleuring in op goedkopere huisbrandolie (die infeite ook gewoon diesel is). Die kun je dan niet gebruiken om in je auto te gieten.

#12

Draw.Stick

    Draw.Stick


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2004 - 15:18

Aha,

dank u, zo leert een mens weer dingen :shock:

#13

Tijd

    Tijd


  • >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2004 - 15:48

Aha,

dank u, zo leert een mens weer dingen :shock:


Dus de rest van het verhaal heb je ondertussen zelf kunnen invullen 8) ;)

Zeg, weet hier ook iemand of in huisbrandolie gasoil zit, net zoals in diesel. En zo ja, in welke concentratie zit dit in diesel voor auto's?
Schijnt in auto's nodig te zijn om moderne brandstofpompen te smeren.

#14


  • Gast

Geplaatst op 18 oktober 2004 - 19:19

Huisbrandolie is gekleurde dieselolie waarop alleen BTW en geen accijnzen worden betaald.Het kan natuurlijk in de auto gebruikt worden.
De boetes zijn niet mals.Buiten de kleurstoffen is er nog een ander product aanwezig welke met een lab-test kan gevonden worden.Eens het in je auto heeft gezeten kan het steeds terug gevonden worden.Je auto is als het ware aangebrand.Als de vorige eigenaar eens met rode diesel heeft gereden kun je maar bewijzen dat jij het niet hebt gedaan.Enige troost is,voor kleine personenwagens is de pakkans klein.Sommige eigenaars van vrachtwagens rijden met twee tanks,één met rode en één met witte diesel.Als die gepakt worden moeten die toch eventjes naar adem snakken.Ik geloof niet dat het rendabel is om de kleurstof te verwijderen want norit is ook niet goedkoop,om maar te zwijgen over de rotsooi die je maakt met het knoeien met diesel.

#15


  • Gast

Geplaatst op 01 november 2004 - 19:05

In huisbrandolie worden twee producten toegevoegd namelijk de kleurstof "red dye" en een chemisch poduct namelijk furfural. Door toevoeging van zwavelzuur wordt een complex gevormd (zowel met de kleurstof als met de furfural) die zich als een zwarte brij op de bodem zal afzetten. Het probleem is echter dat de ganse zaak enorm zuur is die door toevoeging van een overmaat natriumhydroxide kan teniet gedaan worden.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures