plantkunde: planten en hun medicinale toepassingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 55

plantkunde: planten en hun medicinale toepassingen

hallo,

ik zit in mijn eerste jaar farmaceutische wetenschappen en moet dit jaar een herbarium aanleggen met minstens 50 verschillende soorten planten. we moeten bij elke plant (indien mogelijk) de medicinale toepassingen vermedlen. is er iemand die goede sites kent, of boeken?!

vbn van de planten die ik al heb:

scherpe boterbloem - ranunculus acris

draadereprijs - veronica filiformis

witte dovenetel - lamium album

heggewikke - vicia sepium

...

alvast bedankt!

Berichten: 23

Re: plantkunde: planten en hun medicinale toepassingen

M. Pahlow: Handboek van geneeskrachtige kruiden.

Boek van 1980 (ik weet niet of er recentere versies bestaan).

'Tis een zeer uitgebreid boek, met vooraan ook een grote lijst van kwalen met bijhorende geneeskrachtige plant. Ook staat er in hoe ge de plant moet gebruiken.

Ik denk dat ge het gemakkelijk in een tweedehandswinkel zult vinden.

Om planten te herkennen dmv een determinatiesleutel, is "Wilde planten van West- en Midden-Europa" van readers digest heel goed. Trek ermee het veld in en in no time hebt ge uw herbarium.

Berichten: 55

Re: plantkunde: planten en hun medicinale toepassingen

bedankt!

ja als flora gebruiken we "nederlandse flora" van henk eggelte, aangeraden door d'univ. maar toch bedankt voor de tips!!

Berichten: 199

Re: plantkunde: planten en hun medicinale toepassingen

www.natuurlijkerwijs.com

www.plantaardigheden.nl

www.kruiden.pagina.nl

www.fyto.pagina.nl

www.annetanne.be

Boeken: hoeveel wil je er hebben?

Mijn tip: je hebt in je lijstje nogal wat planten staan die in de kruidengeneeskunde niet of nauwelijks gebruikt worden. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Boterbloem, draadereprijs, heggewikke... ze worden nauwelijks gebruikt in de moderne fytotherapie.

Waarom geen planten die wel gebruikt worden en waar dus veel over bekend is?

Brandnetel, paardebloem, vrijwel alle keukenkruiden, smeerwortel, duizendblad, weegbree, heermoes, valeriaan, hop, citroenmelisse, pepermunt, calendula, echinacea, ...

Wat boeken betreft, zijn er echt heel veel. Een hele goede is natuurlijk die van dr Geert Verhelst (fytotherapeutisch compendium), maar die kost ook wel gelijk 130 euro...

Wat ik wel zou doen, is beter 1 boek aanschaffen dat echt goed is, dan een paar van die goedkopen witte-boekhandelboeken (hoewel daar heel soms ook wel een leuke tussen zit). Verder geen Klazien uut Zalk, Maria Treben en Mellie Uyldert, en dan ben je al een heel eind...

Als je vragen hebt, spui maar! (ik ben bijna afgestudeerd kruidengeneeskundige)

Groetjes nienke

Berichten: 199

Re: plantkunde: planten en hun medicinale toepassingen

In dat geval zou ik me helemaal richten op planten die daadwerkelijk gebruikt worden in de moderne westerse kruidengeneeskunde.

Je ziet al veel te vaak dat bij een dergelijke opleiding de kruiden die je krijgt totaal niet overeenkomen met de 'realiteit', om het zo maar eens te zeggen; je krijgt dan bijvoorbeeld apothekers die wel weten dat digitalis-glycosiden uit het vingerhoedskruid gemaakt worden (ook heel interessant overigens), maar die naar een pre-fab middel van Vogel moeten grijpen als je iets vraagt tegen keelpijn, omdat ze uit hun hoofd niet weten wat ze ervoor kunnen gebruiken... Wat echt jammer is, want zo krijg je veel wederzijds onbegrip.

Overigens; als jij die studie doet; heb jij/jullie ooit gehoord van dat S. Janskruid (Hypericum perforatum), NIET de anticonceptiepil zou beinvloeden (zoals vrijwel altijd gezegd wordt), maar dat het bloedverdunnend zou werken waardoor tussentijdse bloedingen kunnen optreden (terwijl het het effect van de pil dus niet zou beinvloeden of tenietdoen)?

Ik hoorde dit verhaal laatst van een apothekerassistente, maar volgens mij klopt er geen hout van.

Wij leren dat SJK invloed heeft op 'de pil' en andere medicijnen, omdat het de lever aanzet tot harder 'werken' (sneller ontgiften), waardoor de halfwaardetijd van die medicijnen daalt (zeg ik het zo goed?) en ze hun werk niet meer goed doen. Met andere woorden, de medicijnen worden sneleer afgebroken.

Bovendien weet ik niets van een bloedverdunnende werking van SJK, wat dan toch wel in de boeken vermeld zou moeten staan...

Weten jullie hier iets over (af en toe baal ik zo dat ik de universtieitsbibliotheek niet zo maar mag binnenlopen!)?

Groetjes nienke

Berichten: 247

Re: plantkunde: planten en hun medicinale toepassingen

Waar studeren jullie farmacie? Ik studeer geneeskunde en vind medicinale plantkunde echt ontzettend interessant. Ik wandel af en toe eens door de befaamde kruidtuin hier in Leuven en lees dan zoveel mogelijk naamplaatjes, af en toe herken ik er eens eentje als medicinaal en dan zoek ik daar het werkingsmechanisme van op (ja ik weet het, ik ben een nerd :D ). Is dat een interessant vak die plantkunde die jullie hebben in farmacie of totaal niet?

Reageer