magnetische zouten ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 53

magnetische zouten ?

Hallo wetenschappers,

Sinds kort kreeg ik een discussie of zout nu wel magnetisch was of niet. Mijn scheikunde leraar zei van niet, maar in het boek staat dat zouten bestaat uit een METALEN stof en een Niet-METALEN stof. Er stonden ook een paar formules bij waarin ijzer (Fe) zit. In een aflevering van Brainiac zag ik dat ze cornflakes met magneet kon laten aantrekken.

IS DIT NU WAAR ?

alvast bedankt
Wie A zegt moet ook nus zeggen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: magnetische zouten ?

IJzer is niet magnetisch, het is gevoelig voor magneten en kan zo magnetische eigenschappen krijgen, echter van zichzelf uit is ijzer niet magnetisch. Zelfs bestaat een zout uit een metaal en een niet metaal, dan wil dit alsnog niets zeggen over de mogelijke magnetische eigenschappen van het specifieke zout. Een metaal is niet altijd gevoelig voor magneten. Aluminium bijvoorbeeld reageerd helemaal niet op magneten.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 53

Re: magnetische zouten ?

Bedankt.. maar hoe konden ze dan via Brainiac wel met een magneet cornflakes aantrekken ?
Wie A zegt moet ook nus zeggen

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: magnetische zouten ?

Misschien dat daar kleine stukjes elementair ijzer in zitten. 8)

Berichten: 53

Re: magnetische zouten ?

zou kunnen.. ben er wel nieuwschierig naar :roll:
Wie A zegt moet ook nus zeggen

Berichten: 1.379

Re: magnetische zouten ?

Alle materialen en stoffen hebben magnetische eigenschappen maar wel in verschillende mate:

1. Er zijn ferromagnetische materialen en stoffen. Bijvoorbeeld cobalt, iijzer en nikkel

2. Er zijn paramagnetische stoffen als bijv. aluminium en zuurstof. Dit zijn de meeste.

3. Er zijn diamagnetische materialen als bijv. koper en bismuth.

Groep 1 is het bekendste omdat daarin, in een magnetisch veld, de sterkste magnetische inductie optreedt en daarmee ook de grootste magnetische krachten verbonden zijn. Meer bijzonderheden vind je in een natuurkundeboek.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 53

Re: magnetische zouten ?

Ik lees nu 2 keer hetzelfde bericht.

Maar zou er ook bij zouten en een magneet ook magnetische velden kunnen ontstaan ?
Wie A zegt moet ook nus zeggen

Berichten: 582

Re: magnetische zouten ?

Goldenlastra schreef:Ik lees nu 2 keer hetzelfde bericht.

Maar zou er ook bij zouten en een magneet ook magnetische velden kunnen ontstaan ?
Voor magnetisme is de structuur van het materiaal van belang.

IJzer boven een bepaalde temp. heeft ook geen magn. eigenschappen meer, het heeft dan een andere structuur aangenomen.

Bij zouten weet ik het echt niet, ik heb nooit iets van magn.zouten vernomen. Wel van magnetiet, een ijzererts (ijzeroxide) dat magnetisch is.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 1.379

Re: magnetische zouten ?

De magnetisch eigenschappen van de belangrijkste anorganische verbindingen, inclusief de zouten, vind je in het dikke boek "Handbook of chemistry and physics". Via de idex kom je direkt bij de tabellen over: magnetic susceptibility of the elements and inorganic compounds.

Als je die tabel doorneemt zie je dat alle zouten para- of diamagnetisch zijn. Daarbij valt op dat zouten (en oxyden) van ferromagnetische metalen als Co, Ni, Fe en Gd allen vrij sterk paramagnetisch zijn. De magnetische susceptibiliteit die je in de tabellen ziet is de verhouding tussen de magnetische inductie in de stof en de sterkte van het magnetische veld waarin die stof zich bevindt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 582

Re: magnetische zouten ?

De magnetisch eigenschappen van de belangrijkste anorganische verbindingen, inclusief de zouten, vind je in het dikke boek "Handbook of chemistry and physics". .


Gevonden.

Onder E.

Maar zo te zien kan ik nog wel een cursusje magnetisme volgen. Er nooit aandacht besteed aan magn.eigenschappen, vandaar.

En ik moet ook een een betere leesbril.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 53

Re: magnetische zouten ?

wombat schreef:Voor magnetisme is de structuur van het materiaal van belang.

IJzer boven een bepaalde temp. heeft ook geen magn. eigenschappen meer, het heeft dan een andere structuur aangenomen.

Bij zouten weet ik het echt niet, ik heb nooit iets van magn.zouten vernomen. Wel van magnetiet, een ijzererts (ijzeroxide) dat magnetisch is.
Als het in zout zit zou de structuur van het materiaal toch niet veranderen.. ik kan het ook mis hebben. Ik weet dus niet of er nu wel of geen magnetisch veld zou ontstaan ? Het is mij een beetje onduidelijk geworden
Wie A zegt moet ook nus zeggen

Berichten: 1.379

Re: magnetische zouten ?

Goldenlastra zal hier de dingen die hij bij scheikunde en natuurkunde heeft geleerd met elkaar moeten kombineren.

Volgens de wetten van Faraday en daarvan afgeleid de wet van Biot en Savard ontstaat een magnetisch veld in de buurt van een stroomvoerende elektrische geleider. Dat magnetische veld beinvloedt de electronen van alle stoffen die zich daarin bevinden. Bepalend hierbij is het aantal ongepaarde elektronen in die stoffen ( metalen, oxyden, zouten of evt. gassen)

Lees hierover eens iets in Wikipedia onder de termen: magnetische, ferromagnetisme,

paramagnetisme, diamagnetisme en de begrippen Curie-temperatuur en (eventueel)

Neeel-temperatuur. Daaruit kun je leren dat iedere stof op zijn eigen wijze reageert op het magnetische veld waarin hij zich bevindt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer