Lage tonen.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Lage tonen.

Het geluid heeft onder normale omstandigheden een snelheid van 340 m/sec.

De frequentie bepaald natuurlijk de toonhoogte. dat wil zeggen, dat hoe lager de frequentie, hoe langer de geluidsgolf.

Een toon van 30 hertz heeft dus een golflengte van 340 : 30 = 11 meter.

Wanneer ik nu een goede luidsprekerbox in een klein kamertje zet, (bv 4x4 M), kan deze toon zich dus niet ontwikkelen, en zou die niet hoorbaar moeten zijn. Toch hoor je wel een lage toon, maar de vraag is of dat die lage frequentie is, of een verdubbeling daarvan.

Als je bevoorbeeld een auto hoort langrijden met zo een vreselijke dreun, dan lijkt dat lage op grote afstand veel lager dan in de auto. Ook een kerkorgelpijp (32voet) klinkt volgens mij in een kerk lager dan in een klein kamertje.

Bij een goede hoofdtelefoon lees je in de specificaties dat deze een frequentiebereik heeft vanaf 40 hZ of zo. Die ruimte zit natuurlijk niet in mijn oren. Hoe kan ik toch lage tonen horen in zo een miniruimte?

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Lage tonen.

Zo'n lange golf past best gedeeltelijk in de kamer. En dus kan je deze horen (hoewel maar weinig mensen 30 Hz nog kunnen horen). Wat jij beschrijft is om een staande golf in een kamer te krijgen, en daarvoor heb je inderdaad een kamer nodig die net zolang is als de golf (of 2x, 3x 4x etc zolang). Het zou anders ook betekenen dat je alleen die tonen kan horen waarvan de golf lengte in gehele malen in de kamer past.

Het kerkorgel is een mooi voorbeeld. Het orgelpijp produceert geluid door een staande golf op te wekken in de pijp. Voor zo'n buis geldt dan inderdaad dat de golf lengte er precies in moet passen. Daarom hebben de lage tonen ook van die lange pijpen. En is er voor iedere toon een andere pijp nodig.

Berichten: 3

Re: Lage tonen.

JV schreef:Zo'n lange golf past best gedeeltelijk in de kamer. En dus kan je deze horen (hoewel maar weinig mensen 30 Hz nog kunnen horen). Wat jij beschrijft is om een staande golf in een kamer te krijgen, en daarvoor heb je inderdaad een kamer nodig die net zolang is als de golf (of 2x, 3x 4x etc zolang). Het zou anders ook betekenen dat je alleen die tonen kan horen waarvan de golf lengte in gehele malen in de kamer past.

Het kerkorgel is een mooi voorbeeld. Het orgelpijp produceert geluid door een staande golf op te wekken in de pijp. Voor zo'n buis geldt dan inderdaad dat de golf lengte er precies in moet passen. Daarom hebben de lage tonen ook van die lange pijpen. En is er voor iedere toon een andere pijp nodig.
Wat is dan het verschil tussen een staande golf of een gedeeltelijke ? En hoor je deze ook allebei hetzelfde?

Wat jij dus zegt is dat als een golflengte van 11 meter in een ruimte van een meter geproduceerd wordt, je deze dus gewoon kan horen.

Ik dacht dat geluid pas hoorbaar was als de totale golf geproduceerd was.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Lage tonen.

Een staande golf is een golf die precies een heel aantal keren in een ruimte past. Op zo'n manier dat de knopen (node) van de golf tegen de wand aanzitten. Het gevolg is dat de teruggekaatste golf de aankomende golf versterkt. De ruimte gaat dan als een klank kast fungeren, of gaan resoneren. Muziek instrumenten maken hier gebruik van.

Afbeelding

Naast een staande golf bestaat er ook een lopende golf. In een kamer kan dat een golf zijn die tegen de wand kaatst en weer terugkomt, maar zichzelf niet versterkt. Ik heb geen goed plaatje kunnen vinden van een golf die niet helemaal in een ruimte past. Maar stel in het volgende plaatje dat het muurtje al bij het eind van de derde golf staat (ik bedoel bij de derde van boven). Dan komt de golf al bij de wand voordat hij een helegolf is. Opdat moment kaatst hij al tegen de muur en komt terug. De hele golf is dan heen en terug, en misschien alweer een stukje heen.

Afbeelding

Geluid is niet meer dan een verdichting van de moleculen in de lucht. Het feit dat op één plek de moleculen verdicht zijn heeft geen invloed op een meter er naast.

Berichten: 3

Re: Lage tonen.

OK. Dat is duidelijk. Ik begrijp nu ook hoe het kan dat ik door een hoofdtelefoon een mooie lage toon kan horen. Vat ik het goed samen als ik zeg dat de staande golf de toon maakt en de luchtverplaatsing vervolgens overal die toon laat horen. (hoel Lager de toon, hoe verder weg hij draagt)

Een luidsprekerconus brengt de lucht dus precies op de goede trilling om die toon weer te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Lage tonen.

Maak maar eens een luidspreker open, dan zie je die met name bij de lage tonen heen en weer trillen. Dit trillen veroorzaakt luchtverplaatsing (het dichter op elkaar drukken van de luchtmoleculen).

Zowel staande als lopende golven geven een toon / geluid. Als je buiten staat en je klapt in je handen, dan maak je allemaal lopende golven die zich alle kanten op verspreiden. En die kan je prima horen.

Voor een muziek instrument wil je echter graag een versterker. Als je een gitaarsnaar laat trillen zonder de klank kast is ie nauwelijks te horen. Of neem een stemvork: hou je die in je hand hoor je hem heel zacht, zet hem op de klankkast van een gitaar en je hoort hem veel luider.

In het laatste geval wordt er een staande golf opgewekt. De staande golf in de kast kan zichzelf versterken, doordat de golf die terugkaatst op de wand van de kast op de zelfde plek een berg heeft als de aankomende golf. En die bergen tel je bij elkaar op -> meer geluid.

Reageer