Springen naar inhoud

Nihilisme

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Poll: Aanhanger van het nihilisme? (30 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. Ja (10 stemmen [33.33%])

Percentage van stemmen: 33.33%

2. Nee (11 stemmen [36.67%])

Percentage van stemmen: 36.67%

3. Wat houdt dat in? (9 stemmen [30.00%])

Percentage van stemmen: 30.00%

Stem

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2006 - 20:17

Zijn er op dit forum nog fervente aanhangers van deze filosofische stroming? Ik krijg steeds meer de indruk dat het nihilisme populariteit en betekenis inboet.
Pim Fortuyn: Nederland is dood
Nederland: Pim Fortuyn is dood
I ♥ Apache!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2006 - 21:01

leg eens uit wat het is :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

wkuipers

wkuipers

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2006 - 21:06

que?

TwistedMind

TwistedMind

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2006 - 22:13

Ik ben lid van de vereniging van solipsisten

( ;- )
(-% Twistedmind %-)

TwistedMind

TwistedMind

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2006 - 22:27

Het nihilisme is de filosofie dat het leven geen enkele zin heeft. Als eerste bedacht door Nietsche. Hij zelf was geen nihilist, maar vond dat je zčlf de zin moest maken, existentialisme. Aldus wikipedia, hoewel ik niet zeker ben of de term existentialisme van Nietsche was.
http://nl.wikipedia....sme_(filosofie)

Naar mijn mening heeft het leven inderdaad geen zin in de zin van (varianten van) christendom of soortgelijke geloven: als leven ten doel is een God te dienen, welke zin heeft Gods bestaan dan. Het is dan imho een verplaatsing van de zingevingsvraag.
(-% Twistedmind %-)

majstro

majstro

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2006 - 23:10

Het nihilisme is de filosofie dat het leven geen enkele zin heeft. Als eerste bedacht door Nietsche. Hij zelf was geen nihilist, maar vond dat je zčlf de zin moest maken, existentialisme. Aldus wikipedia, hoewel ik niet zeker ben of de term existentialisme van Nietsche was.
http://nl.wikipedia....sme_(filosofie)

Naar mijn mening heeft het leven inderdaad geen zin in de zin van (varianten van) christendom of soortgelijke geloven: als leven ten doel is een God te dienen, welke zin heeft Gods bestaan dan. Het is dan imho een verplaatsing van de zingevingsvraag.

Ja, dat is eigenlijk raar. Veel mensen kunnen zich niet voorstellen dat het leven geen zin zou hebben. Maar kennelijk komt het nooit bij ze op om stil te staan bij de vraag wat - als het leven zin heeft - de zin van de zin van het leven zou moeten zijn.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 09:15

ik vind mezelf wel een beetje nihilist (zonder in een organisatie te zitten ofzo)

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 09:35

Nihilisme is natuurlijk ook op te vatten als het vrij zijn van waarden, kortom alles is waardeloos. Dat impliceert niet alleen dat het leven geen waarde heeft, het impliceert ook dat er geen morele waarden zijn. Er is dus niets om een daad aan te meten of het een goede of slechte daad was, kortom, nihilisme houdt ook moreel nihilisme in. Nu is het een aparte discussie of er dan wel duidelijk omlijnde en vaststaande morele gronden zijn, je zou moraal immers nog kunnen opvatten als relatief en cultuurgebonden. Je komt dan terecht bij moreel relativisme, er zijn wel morele gronden, maar die zijn niet universeel, maar juist context-gebonden.

De volgende stap is moreel universalisme, je gaat er dan vanuit dat er wel degelijk universele morele waarden zijn. De waarden gelden altijd, los van de context en voorafgaand aan iedere beslissing, dit is bij uitstek een gedachte uit het natuurrecht. Maar wat zijn die universele waarden dan? De Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens lijken mij een goed voorbeeld van universele waarden die, onafhankelijk van de context, voor iedereen gelden.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 10:26

dan ben ik wel een beetje nihilist, ik bedoel het leven heeft net zoveel zin als dat je er zelf aan geeft, dus geef je er zelf geen zin aan dan is het ook waardeloos, geeft je wel een goed doel in je leven :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

collegavanerik

collegavanerik

• >250 berichten
  • 675 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 11:03

ik ben existentialist en humanist.

Hoezo geen zin, dan maak je maar zin!

:roll:

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 11:11

Hoezo geen zin, dan maak je maar zin!

:P

:roll: :) :P
huh?

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2006 - 12:46

Relatief veel nihilisten hier :roll:
I ♥ Apache!

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 13:53

:roll:

AMEN!

Ik ook.. Sartre was denk ik een van de eersten die het existentialisme beschreef.. Nietzsche was wel een mooi voorbeeld, aangezien men hem verkeerd blijft plaatsen :P
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 22:31

De Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens lijken mij een goed voorbeeld van universele waarden die, onafhankelijk van de context, voor iedereen gelden.

De 'mensenrechten' zijn vastgelegd door mensen die niet geloven in het nihilisme, of door mensen die inzien dat nihilisme (of het nu gerechtvaardigd is of niet om deze stroming aan te hangen) niet veel goeds voor de samenleving kan betekenen, omdat het zorgt voor chaos en zelfs anarchie. Zoals je zelf al zegt, nihilisme leidt vrij direct tot het overboord gooien van de moraal, en dat is toch niet wat we willen. Ik denk daarom dat de mensenrechten geen universele waarden bevatten, maar dat ze zijn bedacht om de voor de samenleving 'werkende waarden' op te sommen, zodat hier altijd een beroep op gedaan kan worden. Ook in juridisch opzicht.
Het heeft daarom niets te maken met het al dan niet überhaupt kunnen bestaan van 'iets universeels', en daarmee de eventuele rechtvaardiging die nihilisten hebben voor hun opvattingen.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2006 - 17:17

Nietzsche zorgde dus voor chaos zeg jij?
I ♥ Apache!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures