Alifatisch of aromatisch.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.589

Alifatisch of aromatisch.

Hallo,

Wie kan mij op een evenvoudige manier het verschil uitleggen wat alifatisch of aromatisch is?

Ik heb de volgende zin: "koolwaterstofachtige substituanten R (niet vet getypt) van het gedaante CxHy kunnen van tweeerlei aard zijn,alifatisch dan wel aromatisch.

Wat moet ik me hier bij voorstellen? bedoeld men de hoofdstructuur waarop dan een ander aanhangsel komt en bespreekt men met die twee namen de hoofdstructuur?

Wie kan me hier bij helpen? Waar vindt ik ergens op het net (liefst in het nederlands ) een orvezicht van dergelijke organische functies?

Groeten Dank bij voorbaat.

Berichten: 582

Re: Alifatisch of aromatisch.

Bert F schreef:Hallo,

Wie kan mij op een evenvoudige manier het verschil uitleggen wat alifatisch of aromatisch is?

Ik heb de volgende zin: "koolwaterstofachtige substituanten R (niet vet getypt) van het gedaante CxHy kunnen van tweeerlei aard zijn,alifatisch dan wel aromatisch.

Wat moet ik me hier bij voorstellen? bedoeld men de hoofdstructuur waarop dan een ander aanhangsel komt en bespreekt men met die twee namen de hoofdstructuur?

Wie kan me hier bij helpen? Waar vindt ik ergens op het net (liefst in het nederlands ) een orvezicht van dergelijke organische functies?

Groeten Dank bij voorbaat.
Alifatische verbindingen zijn ketenverbindingen. Aromatische zijn verbindingen met een benzeenring in het molecuul.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 2.589

Re: Alifatisch of aromatisch.

kun je van beide een structuur formuletje meegeven?

Reageer