Springen naar inhoud

Wild dier als huisdier

• Log in om te kunnen reageren

Poll: Mag je een wild dier als huisdier hebben? (14 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. Ja (1 stemmen [7.14%])

Percentage van stemmen: 7.14%

2. Nee (11 stemmen [78.57%])

Percentage van stemmen: 78.57%

3. Soms (2 stemmen [14.29%])

Percentage van stemmen: 14.29%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 07:30

Mag je een dier uit het wild (slang, vogelspin, hagedis, enz) als huisdier hebben, of vind je dat dat ethisch gezien niet zou mogen? En voor degenen die een wild dier als huisdier hebben (vroeger had ik vogelspinnen) : waarom heb je een wild dier / wilde dieren als huisdier?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 10:24

nee, een echt wild dier, gevangen in de natuur mag je zeker niet als huisdier houden, dat is heel slecht voor ze (stress enzo) dus nooit doen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 11:10

nee, een echt wild dier, gevangen in de natuur mag je zeker niet als huisdier houden, dat is heel slecht voor ze (stress enzo) dus nooit doen.

Ook niet als serieuze hobby, om er mee te kweken dus? Of om bedreigde soorten in stand te houden?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 13:39

Ook niet als serieuze hobby, om er mee te kweken dus? Of om bedreigde soorten in stand te houden?

De soort is daar misschien beter bij af, maar het individu (wat bij jou in huis leeft ) is niet beter af. Dan wordt het een 2-strijd.. Kweken is in mijn ogen opzich niet fout; het gaat pas echt fout wanneer grote dieren het huis in worden gehaald (zoals ze in Amerika wilde katten houden.. :roll: ).. Dus wat dat betreft wordt het een grootte-kwestie en dan ben je met 2 maten aan het meten..

Daarom heb ik voor nee gekozen..
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2006 - 14:22

Tja, ik denk dat je daarbij eerst de vraag moet beantwoorden "wat is een wild dier?" Je moet "wild dier" denk ik niet verwarren met "exotisch huisdier".
Zelf zie ik het zo:
Een dier, of het nu uit het wild is geplukt of niet, op het moment dat het zelf niet meer in staat is om in het wild te overleven, wordt het automatisch een "huisdier". Waarbij huisdier een dier is dat verzorgd moet worden door mensen om te kunnen overleven.
Ten eerste moet je dieren die in het wild leven in het wild laten leven, tenzij de soort zo bedreigd is dat een fokprogramma noodzakelijk is. Dat fokprogramma moet door deskundigen worden uitgevoerd. Deskundig is iemand die de alles weet over het natuurlijke gedrag en de natuurlijke behoeften van het dier in kwestie.

Verder zijn er gevallen van gewonde dieren, die na hulp niet meer teruggezet kunnen worden in hun natuurlijke leefomgeving. Daarvoor geldt hetzelfde.

Dan heb je het verschijnsel "huisdier", gefokt om huisdier te zijn, niet uit nut (vlees) maar voor het plezier. Dat kunnen exotische huisdieren zijn, zoals spinnen of slangen, maar ook het alledaagse konijn of de hamster. Blijkbaar hebben mensen behoefte aan huisdieren. Je kunt je afvragen of die behoefte strookt met het belang van de dieren in kwestie.

Dit vind ik persoonlijk een erg moeilijke vraag om te beantwoorden. Het enige wat ik hierover eigenlijk kan zeggen is dat ik denk dat ELK dier in staat moet worden gesteld om zijn natuurlijk gedrag zoveel mogelijk te kunnen volgen. Het lastige daarbij is dat het soms moeilijk is om bij huisdieren te bepalen wat zijn natuurlijke gedrag is. Automatisch refereer je daarbij dan toch aan het gedrag van een "wilde" soortgenoot, waarbij het mij soms niet duidelijk is of de tamme tegenhanger nog wel het instinctmatige gedrag bezit of niet.

Het is dus voor een eigenaar van een huisdier, exotisch of niet, te bepalen of het beest in kwestie tevreden en gelukkig is. En die vraag is ook al niet makkelijk te beantwoorden omdat veel mensen bij die beoordeling veel te veel "mens-ervaring" in hun overweging leggen. Mijn konijn is gelukkig, want ik heb toch een speeltje in zijn (veel te kleine) hokje gelegd?

Ik denk dat kennis over de wilde soortgenoot, gecombineerd met een gedegen "monitoring" van het gedrag van het huisdier, de meest optimale leefomstandigheid voor dat huisdier zou moeten kunnen opleveren. Iets dat in de praktijk maar al te vaak niet gebeurt, helaas. Dus wat mij betreft mag je best een exotisch huisdier houden, als je maar zorgt dat het beest de kans heeft om zijn natuurlijke gedrag te kunnen behouden, wat zijn welzijn ten goede zal komen. Dat vind ik het belangrijkst, het welzijn van het dier.

Persoonlijk heb ik nooit een exotisch (uit de fokkerij afkomstig) huisdier gehad, omdat ik vond dat ik niet genoeg kennis en de middelen had om dat dier op een verantwoorde manier te houden.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

majstro

majstro

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 14:26

Mag je een dier uit het wild (slang, vogelspin, hagedis, enz) als huisdier hebben, of vind je dat dat ethisch gezien niet zou mogen? En voor degenen die een wild dier als huisdier hebben (vroeger had ik vogelspinnen) : waarom heb je een wild dier / wilde dieren als huisdier?

Dat hangt van het dier af. Een vogelspin beseft niet eens dat ze als huisdier wordt gehouden, en waarschijnlijk hebben ook slangen en hagedissen daar niet of nauwelijks weet van.

In zijn algemeenheid zou ik zeggen dat het moet kunnen als de eigenaar in de behoeften van het dier kan voorzien. Wat het laatste betreft, zelfs bij het houden van dieren die echte huisdieren zijn, bijvoorbeeld honden, schort daar nog wel eens wat aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures