[Elektriciteit] Veranderlijk vermogen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2.746

[Elektriciteit] Veranderlijk vermogen

wat is de beste manier om een verbruiker van bvb 3000 W te te verlagen tot bvb 1000 watt. kan dat met een gewone lichtdimmer, of niet? of moet je daar al van die dure bakskes aan gaan koppelen.

ik heb het over verwarmingselementen.

Berichten: 477

Re: [Elektriciteit] Veranderlijk vermogen

Als ik het goed begrijp wil je dat je verwarmingselement van 3000 W minder warmte uitstraalt?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Elektriciteit] Veranderlijk vermogen

Ik betwijfel het of een lichtdimmer dit soort vermogens aan kan, maar het idee is hetzelfde. Je wil de spanning naar beneden schroeven. Je zou ook een spanningsdeler kunnen maken
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Elektriciteit] Veranderlijk vermogen

Is het niet de slimste methode (als dat kan tenminste) om een aantal van die elementen apart aan-en-uitschakelbaar te maken? Op de meeste elektrische kachteltjes heb je standaard al die mogelijkheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: [Elektriciteit] Veranderlijk vermogen

ja dat is een mogelijkheid om zo verschillende schakelingen te maken, met verschillende schakelaars, maar met deze methode heb je maar keuze uit een aantal waarden, je kan het niet 100% zelf regelen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Elektriciteit] Veranderlijk vermogen

ja dat is een mogelijkheid om zo verschillende schakelingen te maken, met verschillende schakelaars, maar met deze methode heb je maar keuze uit een aantal waarden, je kan het niet 100% zelf regelen.
je begon anders met:
wat is de beste manier om een verbruiker van bvb 3000 W te te verlagen tot bvb 1000 watt.
En als er dan bijvoorbeeld 5 identieke elementen inzitten, heb je toch de keuze uit 5 waarden? Ik heb hier een elektrisch radiatortje staan met een element van 500 W en een van 1000 W. Op die manier heb ik met maar twee elementen zelfs 3 keuzes, 500, 1000 of 1500 W.

(en eerlijk gezegd nooit de behoefte gehad aan 673,4 W :roll: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: [Elektriciteit] Veranderlijk vermogen

ja, je hebt gelijk, maar dan heb je meerdere elementen nodig, die ook weer geld kosten

volgens mij heb je nog meer mogelijkheden (parallel en in serie geschakeld)

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Elektriciteit] Veranderlijk vermogen

superslayer schreef:wat is de beste manier om een verbruiker van bvb 3000 W te te verlagen tot bvb 1000 watt. kan dat met een gewone lichtdimmer, of niet? of moet je daar al van die dure bakskes aan gaan koppelen.

ik heb het over verwarmingselementen.
Je kunt simpelweg een thyristor of triacschakeling gebruiken met een nuldoorgangdetector. Volgens mij is dit commercieel verkrijgbaar in het vermogen wat je zoekt, maar er zijn ook wel schema's op internet te vinden. Inderdaad zoiets als een lichtdimmer, maar voor een hoger vermogen.

Een spanningdeler gebruiken heeft als nadeel dat je behoorlijk wat vermogen verstookt in de serieweerstand (ca. 750W). Meerdere elementen is een wat duurdere oplossing.

Succes
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer