bloedproef voor alcoholcontrole

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3.165

bloedproef voor alcoholcontrole

Ik vraag me af welke medische redenen aanvaardbaar zijn om de bloedproef voor een alcoholcontrole te mogen weigeren na een mislukte ademanalyse. Er zijn toch mensen die vanwege COPD of asthma zo'n ademanalyse niet kunnen doen.

Met andere woorden, kan zo'n minimale bloedname ernstige consequenties hebben voor bepaalde groepen patiënten?

Mijn eigen bespiegeling is dat het minimale bloedverlies voor geen enkele groep patiënten die ik kan bedenken kwaad kan.

Ik voorzie wel problemen voor patiënten met stollingsproblemen. Ik ben ook benieuwd hoe ze in zo'n geval bloed kunnen nemen (medicatie, injectie) en ofdat ze dat mogen doen omwille van een alcoholcontrole bij verdenking.

Berichten: 4.546

Re: bloedproef voor alcoholcontrole

kun je dat weigeren dan? volgens mij mag je dat niet eens weigeren en wordt dat ter plekke in een minuut of 10 gedaan.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: bloedproef voor alcoholcontrole

Een gemiddeld mens heeft 5 liter bloed.

Bij bloedafname is een paar ml al genoeg.

Dit komt dus overeen met 1 duizendste van je bloedvolume.

Zelfs voor mensen met bloedarmoede of na een ongeval is dit geen enkel probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: bloedproef voor alcoholcontrole

Dit geeft toch wel problemen voor mensen met bloederziekte?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: bloedproef voor alcoholcontrole

Nee hoor, ik heb al bij honderden mensen bloed afgenomen en zelfs bij mensen met stollingsproblemen zoals hemofilie is het geen probleem. Het is gewoon zaak om het wondje van de punctie goed dicht te drukken.

Groet Emil
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Reageer