Springen naar inhoud

[Statistiek] Normale verdeling

• Log in om te kunnen reageren

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 21:18

Waarom gebruikt men precies LaTeX om te standardiseren? Welke redenering zit hierachter?
mvg
stijn
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2006 - 07:36

Waarom gebruikt men precies LaTeX

om te standardiseren? Welke redenering zit hierachter?

Totaal onwiskundige uitleg:

Stel LaTeX is normaal verdeeld rond LaTeX met standaard deviatie LaTeX . Neem nu LaTeX . Deze operatie heeft natuurlijk geen invloed op de standaard deviatie (elk element van LaTeX wordt evenveel verschoven... de 'vorm' van de verdeling verandert dus niet). LaTeX is dus normaal verdeeld rond 0 met standaard deviatie LaTeX .

Neem nu LaTeX . De verdeling wordt 'samengedrukt' of 'uitgerekt'. Twee elementen van LaTeX die LaTeX van elkaar afliggen, zullen LaTeX van elkaar afkomen te liggen. Alle 'afstanden' in de verdeling LaTeX worden dus geschaald met LaTeX . De standaard deviatie van LaTeX is dus LaTeX .

De verdeling LaTeX wordt dus eerst zo verschoven dat zijn gemiddelde rond 0 komt te liggen en dan samengedrukt zodat zijn standaard deviatie 1 wordt.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2006 - 07:59

Maar raintjah bedoelt denk ik: waarom zou je dat doen :roll:

Een praktische reden is dat je kansen voor normaal verdeelde stochasten niet zomaar uit kunt rekenen. Dat gebeurt in de praktijk met een tabel, en zo'n tabel is altijd voor de standaard normale verdeling. Je kunt niet voor ieder mogelijk gemiddelde en standaardafwijking een aparte tabel hebben, en omrekenen is heel simpel waardoor je voor iedere normaal verdeelde stochast toch die standaard tabel kunt gebruiken.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2006 - 15:51

Neenee, het was wel degelijk wat EvilBro mij probeerde uit te leggen. Ik begrijp nu waarom je het gemiddelde aftrekt, maar ik snap nog steeds niet waarom je moet delen door de standaardafwijking...

mvg
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2006 - 17:29

Noteer Var[X] als de variantie van een variabele X, dan kan je aantonen, dat

LaTeX

dus als sigma de standaardafwijking is van X, is LaTeX

en dat is "goed", je wil een "verwante" variabele met als gemiddelde nul en variantie (en dus ook standaardafwijking ) een

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures