[Statistiek] Normale verdeling

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

[Statistiek] Normale verdeling

Waarom gebruikt men precies
\( z = \frac{a-\mu}{\sigma} \)
om te standardiseren? Welke redenering zit hierachter?

mvg

stijn
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 7.068

Re: [Statistiek] Normale verdeling

Waarom gebruikt men precies
\( z = \frac{a-\mu}{\sigma} \)
om te standardiseren? Welke redenering zit hierachter?
Totaal onwiskundige uitleg:

Stel \(A\) is normaal verdeeld rond \(\mu_A\) met standaard deviatie \(\sigma_A\). Neem nu \(Y = A - \mu_A\). Deze operatie heeft natuurlijk geen invloed op de standaard deviatie (elk element van \(A\) wordt evenveel verschoven... de 'vorm' van de verdeling verandert dus niet). \(Y\) is dus normaal verdeeld rond 0 met standaard deviatie \(\sigma_A\).

Neem nu \(Z = \frac{Y}{\sigma_Y}\). De verdeling wordt 'samengedrukt' of 'uitgerekt'. Twee elementen van \(Y\) die \(y_1 - y_2\) van elkaar afliggen, zullen \(\frac{y_1}{\sigma_Y} - \frac{y_2}{\sigma_Y} = \frac{y_1 - y_2}{\sigma_Y}\) van elkaar afkomen te liggen. Alle 'afstanden' in de verdeling \(Y\) worden dus geschaald met \(\frac{1}{\sigma_Y}\). De standaard deviatie van \(Z\) is dus \(\frac{\sigma_Y}{\sigma_Y} = 1 \).

De verdeling \(A\) wordt dus eerst zo verschoven dat zijn gemiddelde rond 0 komt te liggen en dan samengedrukt zodat zijn standaard deviatie 1 wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Statistiek] Normale verdeling

Maar raintjah bedoelt denk ik: waarom zou je dat doen :roll:

Een praktische reden is dat je kansen voor normaal verdeelde stochasten niet zomaar uit kunt rekenen. Dat gebeurt in de praktijk met een tabel, en zo'n tabel is altijd voor de standaard normale verdeling. Je kunt niet voor ieder mogelijk gemiddelde en standaardafwijking een aparte tabel hebben, en omrekenen is heel simpel waardoor je voor iedere normaal verdeelde stochast toch die standaard tabel kunt gebruiken.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [Statistiek] Normale verdeling

Neenee, het was wel degelijk wat EvilBro mij probeerde uit te leggen. Ik begrijp nu waarom je het gemiddelde aftrekt, maar ik snap nog steeds niet waarom je moet delen door de standaardafwijking...

mvg
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: [Statistiek] Normale verdeling

Noteer Var[X] als de variantie van een variabele X, dan kan je aantonen, dat
\(Var[a X] =a^2 Var [X]\)
dus als sigma de standaardafwijking is van X, is
\(Var[\frac{X}{\sigma}]=\frac{Var[X]}{\sigma^2}=1\)
en dat is "goed", je wil een "verwante" variabele met als gemiddelde nul en variantie (en dus ook standaardafwijking ) een

Reageer