[natuurkunde] Arbeid en Energie Valsnelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[natuurkunde] Arbeid en Energie Valsnelheid

Vraag 14.

Ik had een vraag waar ik mee uitkom misschien zie ik wat over het hoofd zou iemand mij kunnen helpen au.b (zonder wrijving weerstand)



Energie voor = potentiële energie = m * g * h = massa * gravitatie constante * hoogte

Ez = zwaarte – energie (in joule)

M = massa in kg

G = zwaartekrachtversnelling (in Newton per meter N/m)

H = hoogte boven aardoppervlak ( in meter m)

Massa = 100 kg

Hoogte = 2000 meter

Snelheid van de wiel die de grond treft is 223 m/s

1. Een vliegtuig vliegt op 2 km hoogte in een verticale richting en verlliest een neuswiel. De massa van het neuswiel is 100 kg. Verwaarloos de de wrijving.

a. Als het neuswiel de grond treft, is de snelheid van het wiel 223 m/s. bereken de snelheid van het neuswiel toen het nog aan het vliegtuig vastzat.

Antwoord is 102 m/s

Dus ik dacht oke op 2000m hoogte 100kg massa.

m * g * h = ½ * m *v2wordt v = (2 * g * h)½

(2 * g * h)½ = 2 x 9.79N/meter x 2000meter = 196 m/s maar dit antwoord is niet goed wat zie ik over het hoofd?? het moet 102 m/s zijn!!!

Alvast bedankt voor de moeite.

8)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [natuurkunde] Arbeid en Energie Valsnelheid

Neen, je brokstuk heeft al een snelheid in de lucht.

a) Hij heeft dus in de lucht: Potentiële energie (door hoogte) en Kinetische energie (door de snelheid die het vliegtuig hem mee geeft)

b) Hij heeft dus als hij aan komt: Kinetische energie (door de versnelling en zijn oorspronkelijke snelheid) maar geen Potentiele energie (h=0)
\(\frac{mv_a^2}{2} + mgh = E_a\)
en
\(\frac{mv_b^2}{2} = E_b\)
Behoud van mechanische energie:
\(E_a = E_b \Rightarrow \frac{mv_a^2}{2} + mgh = \frac{mv_b^2}{2} \)
Je kent in deze vergelijking nu alle waarden buiten
\(v_a\)
, die kan je berekenen door alle waarden in te vullen.

Merk op dat de massa kan worden weg gestreept en dit dus identiek is voor alle massa's (mits er geen wrijving is).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [natuurkunde] Arbeid en Energie Valsnelheid

Als je de wortel uit 2*g*h uitrekend, dan komt er 197,99 m/s uit, maar dit is uiteraard wel de vertikale snelheid.

Als we de horizontale snelheid en de vertikale snelheid vectorieel optellen, dan komt er een snelheid van 223 m/s uit.

Volgens de stelling van pythagoras komt er voor de horizontale snelheid een waarde uit van 102,59 m/s.

= Wortel ( 223 kwadraat - 198 kwadraat )

Berichten: 10

Re: [natuurkunde] Arbeid en Energie Valsnelheid

Hartstikke bedank voor de moeite heren,

Reageer