[Vloeistofmechanica] Druk tegen wanden aquarium

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

[Vloeistofmechanica] Druk tegen wanden aquarium

Hoi, ik heb weer een vraag;

Stel ik heb een vierkante bak met 1 kilo water.

Deze oefent dan een verdeelde belasting op de bodem uit. Tevens zal deze een verdeelde belasting uitoefenen op de zijwand.

Hoe kan ik deze berekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Vloeistofmechanica] Druk tegen wanden aquarium

Op bodemniveau staat op de wand dezelfde druk als op de bodem. Aan het vloeistofoppervlak staat precies een druk 0. Halverwege staat er dus precies die halve druk (en gemiddeld over de hele wand dus ook).

Staat het water in je bak bijvoorbeeld 10 cm hoog, dan heb je een gemiddelde druk op je wanden van 5 cm waterkolom. De druk wordt dan gemiddeld

F/A= 0,005 kg x 9,81 / 1 cm² = 0,049 N/cm² = 490 Pa (N/m²)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: [Vloeistofmechanica] Druk tegen wanden aquarium

oke bedankt! :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Vloeistofmechanica] Druk tegen wanden aquarium

Hoe kom je aan die 0,005 kg en 1 cm?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Vloeistofmechanica] Druk tegen wanden aquarium

Hoe kom je aan die 0,005 kg en 1 cm?
(je bedoelt 1 cm2 denk ik :roll: )

ik ging er even van uit dat het water 10 cm hoog zou staan (aanname bij gebrek aan verdere gegevens, wat is de betekenis van een "vierkante" bak??).

Dat betekent op 10 cm diepte dat er een waterkolom van 10 cm hoogte op de bodem drukt. Neem 1 cm2 bodemoppervlak (arbitrair). hierop drukt dan 10 x 1 x 1 = 10 cm3 water.

Massa 10 cm3 water = 0,010 kg.

hieraan trekt de aarde met een kracht van 0,010 x 9,81 = 0,098 N

druk dus 0,098 N/cm2.

Op de wand, ter hoogte van het vloeistofoppervlak , 0 cm water, dus druk 0.

0nderaan, op de las van bodem en wand, drukt 10 cm water, druk als boven.

gemiddeld over de hele wand drukt slechts 5 cm waterkolom. (massa 5 x 1 x 1 cm3 = 0,005 kg) gemiddeld drukt er dus op de wand 0,049 N/cm2.

en het maakt niet uit als je je kolom met een grotere doorsnee neemt. Pak bijvoorbeeld een kolom met een hoogte van nog steeds 10 cm, maar een doorsnee van 10 x 10 cm = 100 cm2. Die kolom bevat dan 10 x10 x10 = 1000 cm3, massa 1,000 kg , zwaartekracht 9,81 N, druk 9,81 N op 100 cm2 is dus (nog steeds) 0,098 N/cm2 :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Vloeistofmechanica] Druk tegen wanden aquarium

Ik zou het zo doen...

De hydrostatische drukwet zegt: P = rho.gif gh

Omdat de druk evenredig met de diepte toeneemt vind je voor de gemiddelde druk: P = 0,5 rho.gif gh = 0,5*1000*9,81*0,1 = 491 Pa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Vloeistofmechanica] Druk tegen wanden aquarium

Sybke schreef:Ik zou het zo doen...

De hydrostatische drukwet zegt: P =  rho.gif gh

Omdat de druk evenredig met de diepte toeneemt vind je voor de gemiddelde druk: P = 0,5 rho.gif gh = 0,5*1000*9,81*0,1 = 491 Pa
En daarmee doe je dus precies hetzelfde als ik... :roll: alleen probeer ik daar waar het enigszins kan niet met een formule te beginnen, maar met de achtergrond ervan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: [Vloeistofmechanica] Druk tegen wanden aquarium

wat is de betekenis van een "vierkante" bak??


sorry, ik bedoelde een kubusvormige bak; dit was maar een voorbeeld.

ik wilde de druk tegen de wanden in een trailer berekenen.

Reageer