Springen naar inhoud

[Scheikunde] Ontleding van waterstofperoxide

• Log in om te kunnen reageren

Stephan

Stephan

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2006 - 16:04

De meesten kennen de reactie van de ontleding van waterstofperoxide denk ik wel:

H2O2 (aq) --> H2O (l) + 1/2O2 (g)

Nu wil ik met een proef meten en berekenen, hoeveel warmte vrijkomt wanneer 1,00 mol H2O2 (aq) reageert volgens die reactie. Omdat de reactie nogal traag verloopt voeg ik een geschikte katalysator toe.

Als hulp bij het practicum, staat: je moet er bij deze bepaling natuurlijk rekening mee houden dat het reactievaatje (een bekertje van piepschuim = polystyreen) zelf ook warmer wordt bij deze proef.

Maar ik snap eigenlijk niet hoe ik dit precies aan moet gaan pakken. Vooral niet nu die tip erbij staat...

Tot nu toe heb ik zelf het volgende bedacht:
LaTeX
Als je dan de totale Q neemt, bestaat die dan uit het volgende? :

LaTeX

Volgens deze regel ga je er namelijk van uit dat LaTeX overal gelijk is... maar is dat wel zo? Of moet ik het anders aanpakken?
Ik snap sowieso niet hoe dat zit met dat reactievaatje... je gaat toch geen waterstofperoxide in piepschuim doen?

Misschien ben ik onduidelijk.... :roll:
Maar toch alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2006 - 20:39

LaTeX

Volgens mij heb je het zo heel netjes gesteld, niet perfect maar dat wist je eigenijk al.

Ik snap sowieso niet hoe dat zit met dat reactievaatje... je gaat toch geen waterstofperoxide in piepschuim doen?

Ik kan me voorstellen dat er een glazen bekerglaasje in dat piepschuim staat, en die zou dan nog in de vergelijking moeten

Volgens deze regel ga je er namelijk van uit dat  overal gelijk is... maar is dat wel zo?

voor je vloeistof en je gas zal dat wel gelden. Maar je (verondersteld) glazen reactievaatje zal iets frisser zijn, en zeker niet al je piepschuim zou zo warm mogen worden, want dan zou je piepschuim niet als isolator werken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Stephan

Stephan

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2006 - 21:50

Bedankt voor je reactie!

Hoe stel je dan voor dat ik de temperatuur van het reactievaatje en het piepschuim ga meten? Piepschuiim kan eventueel nog door de termometer erin te stoppen ofzo... maar van het reactievaatje? Temperatuursensor ofzo?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2006 - 10:41

Een sensor (PT-100 of zo) tussen je reactievaatje en het piepschuim, en eentje een millimeter of twee-drie IN je piepschuim misschien. Ik geeft je grote kans dat je voor de opwarming van je piepschuim op een verwaarloosbaar bedragje warmte uitkomt. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures