Lichtgevende maatjesharing

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Lichtgevende maatjesharing

Toen ik gisterenavond in het pikkedonker de overschot van onze aperitiefhapjes op de composthoop deponeerde viel het me op dat de resten van de maatjesharing oplichtten.

Dit waren zowel stukjes vis als de staarten. Ze hadden een groene schijn, een beetje zoals het licht van glimwormpjes. Ik kon mijn ogen niet geloven. IS dit normaal?? We wonen nu wel niet zover van de kerncentrale van Doel, maar toch.. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Lichtgevende maatjesharing

Ja, dat is normaal ;)

Ik heb toen ik klein was ooit vis in de koelkast lopen cultiveren om dat effect te krijgen. Het zijn de bacterien op de vis die licht uitstralen als ze in aanraking komen met zuurstof. Het schijnt dat de meeste vissen uit zee deze bacterie dragen. Helemaal precies weet ik het niet meer, maar wat ik er van onthouden heb heeft het iets te maken met luciferase en luciferine. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Lichtgevende maatjesharing

We wonen nu wel niet zover van de kerncentrale van Doel, maar toch


als ik me niet vergis zijn de ardennen radioactiever dan de polders
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Lichtgevende maatjesharing

Ah ja.. bedankt.. Bioluminescentie of zoiets... ooit al van gehoord, maar nog nooit gehoord dat maatjes die een dag in een gft-emmer liggen daarvan zouden oplichten.

Waarop leven die bacteriën dan zoal? Heb ik nu binnenkort een volledig lichtgevende composthoop ? (zou wel besparend zijn ivm tuinverlichting!)

Reageer