Springen naar inhoud

Marktgerichtheid wetenschappelijk onderzoek


  • Log in om te kunnen reageren

#1

John Nash

    John Nash


  • >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2006 - 19:31

Een interessant artikel van A. Klukhuhn over de commercialisering van Universiteiten en onderzoek.
http://www.phys.uu.n...ud/klukhuhn.htm

Mijn vraag, wat denken jullie van de beschreven ontwikkeling? Moeten we terug naar een autonome benadering van academische vorming? Moet het onderzoek fundamenteler worden? En is dit bereikbaar?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Marco van Woerden

    Marco van Woerden


  • >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2006 - 21:01

Studenten moeten inderdaad kritisch zijn, in zoverre ben ik het met het artikel eens. Ik denk echter dat er genoeg fundamenteel onderzoek is. Ik studeer zelf in Leiden, en mijn dagelijkse 'kost' (welk vakgebied het ook betreft) bestaat alleen uit fundamentele, abstracte theorie. Je moet er van houden, daarom vind ik dat diversiteit belangrijk is. Als iemand liever nadenkt over hoe hij/zij een dijk maakt, dan moeten daar net zo veel mogelijkheden voor zijn als voor iemand die graag wil weten welke hypothesen er bestaan op het gebied van de geneeskundige verhandelingen van Hippocrates, of het onderzoek naar goudatomen nabij het absolute nulpunt. Mensen moeten kunnen kiezen, dat is denk ik de tijdsgeest, en ik vind dat universiteiten de plicht hebben daar aan gehoor te geven, zolang de continuďteit van fundamenteel onderzoek gewaarborgd blijft.

In die situatie kwam met name in de jaren zestig en zeventig wezenlijk verandering, toen kritische studenten en onderzoekers genoeg hadden van wat het elitaire navelstaren in een ivoren toren werd genoemd, en de wetenschap in dienst van de samenleving wilden stellen. De wetenschap moest zich om de samenleving bekommeren en zich gaan bezighouden met het oplossen van concrete en actuele maatschappelijke problemen.

Ik denk overigens dat dit niet waar is. Het elitaire karakter van de universiteit werd al veel eerder opgeheven. Bovendien heeft de wetenschap een rijke geschiedenis waarin maatschappelijke problemen werden opgelost, zich op die manier voor de samenleving nuttig makend.

Ten slotte vind ik het zeer slecht wanneer het bedrijfsleven invloed uitoefent op de universiteiten. Helaas lijkt dat hand in hand te gaan met 'praktisch academisch' onderwijs, vanwege de financiering van projecten en dergelijke. Maar ik ben er stellig van overtuigd dat het bedrijfsleven het onderwijsstelsel alleen grote schade kan brengen, omdat de industrie toch uiteindelijk investeert in het systeem om er iets uit te krijgen. Wat kan het anders zijn dan winstbejag? Die invloed moet dus wel minimaal blijven.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

#3

ArjenvS

    ArjenvS


  • >250 berichten
  • 341 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 mei 2006 - 00:44

Invloed van het bedrijfsleven op een instituut waar mensen opgeleid worden om tot echte conclusies te komen in het leven en tot een groot nut kunnen groeien voor de samenleving zal het effect hebben van het hebben van een oordeel voordat men de feiten van een willekeurig onderwerp bekeken heeft. Die feiten zullen zich dus al naar gelang het oordeel van het bedrijfsleven gaan schikken en dus het bedrijfsleven beroven van goeie nieuwe mensen.
Het grappige is dat het bedrijfsleven zal denken dat het goeie nieuwe mensen aantrekt omdat die mensen zichzelf zijn gaan vormen naar de invloed van dit bedrijfsleven en het bedrijfsleven dus krijgt wat ze verwachten.
It is a miracle that curiosity survives formal education.
~Albert Einstein





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures