Onbewuste tik/gewoonte

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Onbewuste tik/gewoonte

Tijdje geleden viel me iets op: als iemand met zijn benen over elkaar zit, bijvoorbeeld zijn rechterbeen over zijn linkerbeen heen, dan beweegt hij vaak zijn rechtervoet, zodat zijn rechterbeen een beetje gaat schommelen. Ik heb trouwens het gevoel dat deze tik vaker bij vrouwen dan bij mannen voorkomt. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben, is waar die tik vandaan komt? Herken je dit bij jezelf? Doen mensen dat schommelen met die voet echt onbewust of vinden ze het gewoon een lekker ontspannend gevoel?

En zijn er nog meer van dit soort tiks? Neuspeuteren is ook zoiets... Wie peutert er wel es in z'n neus? En is het gezond (neusslijm verwijderen, daardoor beter ademen) of niet (haarvaatjes die beschadigd raken)?

Krabben op je hoofd is volgens mij ook zo'n tik. Of aan een wondkorstje krabben. Waar komen die tikd vandaan? Wat is of wat zijn de oorzaken van dergelijk zinloos(?) gedrag?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Onbewuste tik/gewoonte

Spanningen afdrijven. Mensen hebben altijd spanningen. Maar als ze bijvoorbeeld wat alcohol op hebben dan worden ze losser en zie je dat ze minder nerveuze trekjes hebben.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Berichten: 3.165

Re: Onbewuste tik/gewoonte

Dat noemen ze in de biologie toch conflictgedrag?

Heeft volgens mij met spanning en onzekerheid te maken. Het blijft mij toch een raadsel waarom mensen dan die schijnbaar zinloze handelingen verrichten.

Let op met het in de neus peuteren een tic te noemen: dat kan zeker het geval zijn, maar veel mensen hebben ook gewoon simpelweg ademhalingsproblemen en krijgen veel opgedroogd snot (weet niet de juiste term) in hun neus. Zij doen dat dan wel zo onopvallend mogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Onbewuste tik/gewoonte

Ik merk het bij mezelf vooral als ik moe ben. 's avonds vooral, als ik op de bank zit tv te kijken of met iemand te praten ofzo, dan ga ik met me benen 'wiebelen'. Voelt best ontspannend maar t lijkt ook wel iets om wakker te blijven ofzo..
huh?

Reageer